HOME FORUM Materiaal en techniek Thermarest vs Sea to Summit

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw matje voor mijn 14 daagse kampeervakantie in Ijsland (incl 4 dagen trekking)…

Ik vroeg me af of jullie ervaring hadden met de Sea to summit matjes?

http://www.asadventure.com/benl/sea-to-summit-slaapmat-comfort-light-insul-mat-reg-1315c50007?id_colour=2998

164 euro – 580 gram

verder twijfel ik met de Thermarest slaapmat…

http://www.bergsportwinkel.nl/slaapmat-neoair-xtherm-thermarest.html

169 euro – 430 gram

of de iets goedkopere

http://www.bergsportwinkel.nl/slaapmat-neoair-all-season-regular-thermarest.html

135 euro – 480 gram

Wat is het nadeel van die laatste?
    Welke zouden jullie kiezen?

PS ik ben een zijlig slaper ­čÖé

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

S2S  speelt vooral op het comfort en ik heb al meermaals gelezen dat dat bij zijslapers dat eigenlijk dik tegenvalt.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Wij gebruiken de matjes van de NeoAir X serie. Mijn vriendin de Xtherm en ik de Xlite. We zijn allebei zijslapers en dit type matje vinden we allebei heel comfortabel slapen. Je zal met je heup zeker niet de grond raken – een verademing vergeleken met de zelfoplblaasbare matjes van o.a. Thermarest. Mocht je geen enorme koukleum zijn en geen heel koude temperaturen opzoeken (kouder dan lichte nachtvorst), dan zou de Xlite moeten volstaan. ┬áDie is daarnaast ook weer een stukje lichter en goedkoper dan de Xtherm.

De all-season is een prima slaapmat. Geen echte nadelen, maar de vorm is anders (neemt wat meer ruimte in, maar voor sommigen heeft een rechthoekige slaapmat de voorkeur) en is net weer iets zwaarder.

De sea to summit slaapmat lijkt mij relatief zwaar ┬ázonder op het eerste gezicht veel extra’s te bieden. Woubeir’s reactie lijkt dat vooralsnog te ondersteunen, maar veel weet ik niet van dit type matten. Je zou ook nog kunnen kijken naar de lichtgewicht luchtmatrassen van Exped. Die hebben banen in de lengte in plaats van banen in de breedte – zoals die van de NeoAir matrassen. Het lijkt mij zelf minder fijn liggen, maar ook dit varieert per persoon.

Het beste is eigenlijk om alle contructies en de twee verschillende vormen een keer op comfort uit te proberen. Mocht het uiteindelijk om het even zijn, dan raad ik je de Thermarest Neoair Xlite aan tot aan lichte nachtvorst en de Xtherm voor koudere temperaturen.

Succes!

Woubeir
    Bijdrager

Een mogelijke reden om toch voor Xtherm te gaan, is het gegeven dat de Xterm een stevigere stof aan de onderzijde heeft.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Comfort Light Insul Mat 164 euro R4.2 580 gram
    NeoAir XTherm 169 euro R5.7 430 gram
    NeoAir All Season ÔéČ 135,00 R 4.9 480 gram

Ik zou de sea to summit al schrappen. Is duurder en isoleert minder goed. Tenzij ie super ligt natuurlijk.
    Het verschil tussen de twee thermarest matjes is dat de ene rechthoekig is en de andere niet. Kan een probleem zijn als je nogal een woeler bent. Nu de Xtherm bestaat ook in een rechte variant maar is dan wel wat zwaarder.
    Beide isolatie waardes van de thermarest matjes zijn voldoende voor Ijsland.

Als ik jou was zo ik er eens op gaan liggen in de winkel en je keuze maken. Je keuze kan ook afhangen van de prijs, gewicht of de isolatie waarde. Als je in de toekomst veel wintertrekking gaat doen, schaf dan de xtherm aan.
    Ik heb een xtherm en dat matje is echt warm. Het enigste nadeel van dit matje was de aankoopprijs.

Woubeir
    Bijdrager

Ik heb trouwens ergens foto’s van de ge├»soleerde matjes van S2S waaruit blijkt dat alleen het centrale deel ge├»soleerd zijn en zeker dus armen en voeten het zonder moeten doen.

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Ik zou ook de ‘vaude norrsken ‘ in je keuze meenemen. Kan je kopen in AS adventure en kost zo’n 110 euro (afhankelijk van welke maat, dit is voor een regular). Heb hem zelf nu 1 jaar en momenteel totaal nog niet klagen van. De buizen liggen verticaal met een verdikking aan de zijkant waardoor je er sowieso niet zal afvallen. Daarnaast ben ik ook deels een zijslaper (eigenlijk slaap ik in alle richtingen :p ) en daar merk je totaal niets van grond of harde plaatsen onder je. Pakvolume is ook vrij klein, misschien iets groter dan de andere hier in het lijstje maar vind ik persoonlijk te verwaarlozen. Gewicht is ook iets zwaarder (600 gram) maar hij is wel goedkoper. Het matje staat overigens gequoteerd dat hij te gebruiken is tot -19┬░, dus R waarde zal wel niet veel verschillen van die andere.

Niet dat ik zeg dat die andere matjes niet goed zijn (kan ik overigens niet over meespreken want ik heb ze nog nooit gebruikt) maar ik vind deze wel waardig om mee in je keuze af te wegen ­čÖé

Arend
    Bijdrager

@ Woubeir: Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden en spreekt weer in het voordeel van de Xtherm. Nu is de nieuwe Xtherm van mijn vriendin in IJsland wel vrijwel direct lek geworden (heel lichtjes gelukkig dus kon nog wel worden gebruikt) en gaat mijn Xlite al aardig wat tochten mee zonder dat ik daar nou erg voorzichtig mee om ga. Zal in haar geval wel gaan om een zondagsexemplaar.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Beetje lui weer van me maar ik ga weer verwijzen naar de vergelijking op outdoorgearlab.
    http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping-Pad-Reviews

Is er een reden dat de gewone thermarest matjes weggelaten zijn?
    Zelf heb ik destijds na testen gekozen voor de prolite plus.
    Heb toen de NeoAir gelaten voor wat het is wegens het chipszak geluid bij bewegen. Ik ben een wroeter en voel me schuldig als ik dan geluid maak dus heb dit maar gelaten.
    Ze waren ook veel duurder.

Ik vond de prolite duurzamer aanvoelen dan de Neoair serie. Maar hier kan ik geen werkelijke feedback over geven vermits ik alleen de prolite heb. Deze is wel duurzaam in zijn 3 jarige gebruik nu.
    Mocht ik opnieuw kiezen zou ik wegens gewicht wel gaan voor de neo air serie denk ik

Woubeir
    Bijdrager

Is er een reden dat de gewone thermarest matjes weggelaten zijn?

Maar die staan er toch tussen ?!

cbultync
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Bedankt allemaal!
    Ben uiteindelijk voor de all-season gegaan, aangezien voor mij comfort en prijs nog net iets voor gaan op het minimale verschil in gewicht en grootte!

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik zie alleen de neo airs staan hoor
    Misschien mis ik iets?!

Veel plezier ermee! Het zijn allemaal fijne matjes

Woubeir
    Bijdrager

Hoeveel matjes zie jij ?

Arend
    Bijdrager

Veel plezier met je aankoop!

RobinR
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Ik heb dezelfde vergelijking liggen maken vorige maand en ben uiteindelijk ook toch voor de thermarest All season gegaan net zoals ‘cbultync’. In eerste instantie was ik met de Exped synmat 7 naar huis gegaan maar omdat deze het al na 1 minuut (gene zever) had begeven was ik er alle vertrouwen in kwijt.

Het chips-zak geluid valt heus mee eerlijk gezegd!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.