HOME FORUM Materiaal en techniek Test je AA/AAA accu's

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik heb hier een aantal AA en AAA accu’s van 1,2V liggen waarvan ik echt niet weet of ze nog wel voldoende energie op kunnen slaan.
    Veel worden ze niet meer gebruikt. Enkel in mijn gps steken twee AA batterijen terwijl mijn petzl met drie AAA batterijen werkt. Dan is er nog een klein MP3 spelertje die op één AAA werkt. Dienstig voor dat streepje muziek net voor het slapen gaan en om onderweg wat indrukken in te spreken die ik anders toch zou vergeten zijn tegen het eind van de tocht. Erg handig om een tocht in een verslag te gieten.

Voor ik opnieuw vertrek (begin oktober) moet ik dringend controleren of mijn batterijen nog wel OK zijn. De laatste keer had ik mijn bedenkingen bij een paar AAA batterijen die het erg snel voor bekeken hielden en te gierig om ze zomaar weg te gooien en een nieuw stel te kopen.
    Ik ben van plan om ze te testen en ik gebruik deze simpele opstelling.
    http://www.extremecircuits.net/2010/06/hyper-simple-battery-capacity-tester_07.html
    De klok wordt op 12 uur gezet en met een weerstand wordt de cel leeggetrokken tot de klok stil valt omdat de spanning te laag is.
    Op die manier kan je de verschillende batterijen testen en vergelijken met elkaar.
    Er is een probleem met deze schakeling:
    Net als NI-Cd accu’s houden Ni-Mh accu’s er niet van om helemaal leeg getrokken te worden zonder daarna terug op spanning gebracht te worden. Probeer wat in de buurt te zijn bij dit experiment .

Een iets complexer schema kan ook accu’s met een hogere spanning meten.
    http://www.freeinfostuff.com/CapacityTester/New/NewCapacityTester.htm
    Het voltage waar de meting stopt kan worden ingesteld terwijl ook nog eens de ontlaad stroom instelbaar is.
    Deze laatste optie zou je achterwege kunnen laten door een vaste weerstand te gebruiken ipv het schema rondom de 2N3055. Het maakt het schema minder complex.
    Waarschijnlijk zal ik na de test er een klein artikel over schrijven op mijn blog.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.