HOME FORUM Materiaal en techniek tentharingen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

zo nu en dan sta je eens stil bij je materiaal wat kan beter, wat kan lichter,…. enzomeer

zo kwam ik uit bij het onderdeel tentharingen ,alle geuren ,kleuren ,maten ,vormen tot zelfs tandenstoker titanium modellen ?kunnen die een tent of tarp houden in een sterke wind ??? zoja waarom bestaan er dan zoveel verschillende modellen ? welk model voor welk ondergrond ?is er geen “all round model die licht is

vragen vragen en nog eens vragen hopelijk kan er iemand ze beantwoorden

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik hou het op 2 modellen. Titanium nagel achtige haringen. En de brede V groef dingen die 30cm of langer zijn en 2cm of breder zijn. Dit om de tent in sneeuw te verankeren.
    Die titanium nagels zijn niet beter of slechter dan de vierkante of niet titanium ronde haringen.
    Of je tent blijft staan in sterke wind hangt meer af van hoe, onder welke hoek, je de scheerlijnen hebt gespannen. Of al die scheerlijnen strak genoeg staan en hoe goed de blokkeer-dingen werken. Ook of het smalste gedeelte van de tent in de wind staat. Voor een tunneltent is de achterkant van de tent tegen de wind zetten ideaal.
    Als er iets los komt of te los zit dan is dit het begin van meer problemen in een sterke wind.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Ik kocht al eens zo een titanium tandenstokers van 2gr/stuk. Je ondergrond en het weer gaan al heel ideaal moeten zijn om met een gerust gemoed te slapen. Bij een losse ondergrond zijn ze in ieder geval niet lang genoeg, bij een harde ondergrond is het moeilijk er veel druk op uit te oefenen (er met een steen op meppen lijkt me ook niet echt een goed gedacht). Ik gebruik ze nu soms nog om een grondzeiltje onder de tarp een beetje vast te pinnen. Ik raad ze niet aan.

docsje
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

dus een ideale optie zou zijn : V vormige titanium tentharingen ? of mis ik iets ?

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

V-vormige haringen zijn inderdaad het meest all-round.

Maar let dan wel op dat de haringen die je koopt lang en breed genoeg zijn. Hoe lang en breed dat is, hangt af voor wat je ze wil gebruiken/welk type tent je hebt. Naar mijn ervaring zijn sommige van die lichtgewicht haringen te smal en te kort om in minder ideale omstandigheden te kamperen. Zo heb ik bij mijn GoLite Shangri-La 5 meteen 4 extra lange aluminium haringen (van dit type) gekocht omdat de bijgeleverde lichtgewicht titanium haringen gewoon niet voldeden om de hoekpunten op te spannen.

Vaak zijn de lichtgewicht titanium haringen dan nog eens korter en smaller dan hun aluminium evenknie. Al zullen ze wel iets sterker zijn voor eenzelfde gewicht.

Vergelijk bijvoorbeeld de specs van deze en deze haringen maar eens. Je moet voor jezelf afwegen of de minimale gewichts- en sterktewinst (if any…) de meerprijs (x3) waard zijn…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Op piketten van 2g/stuk kan je niet erg vertrouwen.

De lichtste piketten die ik hier heb liggen zijn 13cm lange carbon nagelpiketten van 4g/stuk, nog goed voor mijn 1-persoons A-frame tarpje. Maar voor een grotere tarp of voor een tent kan ik die niet met vertrouwen gebruiken op cruciale punten tenzij ik zeker ben om altijd vaste ondergrond te hebben. Al wat beter inzetbaar (omdat ze wat langer zijn) zijn Titanium skewer stakes (typisch 16cm of wat langer en 6-9g/stuk).

Meest allround echter zijn de meestal rond 16cm lange V-vormige piketten uit aluminium (of titanium zo je wil) die meestal standaard bij tenten worden geleverd (zoals de standaard V-peg bij Hilleberg). Nog sterker dan de V-vorm is de Y-vorm (kijk naar de Y-peg bij Hilleberg of MSR (mini) groundhog bijvoorbeeld). Als je piketten moeilijk in de ondergrond krijgt geduwd en je met stenen moet beginnen kloppen en/of er dan nog op moet kunnen vertrouwen in de hardste omstandigheden, dan is er niet veel beters dan Y-pegs.

Voor losse ondergrond (zand en eventueel sneeuw) heb je natuurlijk brede en langere piketten nodig (zoals deze bijvoorbeeld).

Een mix van verschillende soorten piketten meenemen is in de praktijk geen slecht idee vind ik. Paar Y- en/of V-pegs voor de cruciale aanspanpunten in combinatie met skewer stakes of nagelpiketten voor de minder cruciale verankeringen. En als het eens niet lukt om een piket betrouwbaar in de grond te krijgen/houden, kan je vaak nog wel ergens een paar stenen of een tak als hulpmiddel of alternatief gebruiken.

Op piketten dus best niet te extreem gewicht willen gaan besparen.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Even ter aanvulling van Dzjow’s reactie:

Wanneer je met stenen op die lichtgewicht aluminium V- en zelfs Y-pegs slaat zullen ze (vroeg of laat) vervormen. Soms verbuigt de haring gewoon, maar in het slechtste geval sla je de kop eraf. Daarom zit er in mijn haringen set (wanneer ik naar de bergen ga en/of steenharde ondergrond verwacht) ook 1 stalen rotsharing waarmee ik gaten kan voorslaan. Wanneer het gat diep genoeg is, stalen haring eruit, aluminium er in.

In de praktijk heb ik dus vaak een mix mee, zodat ik op verschillende ondergronden uit de voeten kan. Waardoor er dus ook een paar op overschot zijn, zodat ik toch nog verder kan, moest er een breken of kwijtraken. Maar zelfs als je dat niet hebt, vind je meestal wel iets om je uit de nood te helpen (stenen, takken,…)

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ja, dat heb ik ook. 1 Ijzeren nagel om in de grond te drijven. Gewoon vanuit de doe het zelf zaak.

Voor titanium piketten moet je niet bang zijn. Ik heb er nog geen vervormd gekregen. Ijzeren of aluminium piketten daarentegen zijn op dat gebied een ramp. Wel geef ik de voorkeur aan een niet haak / vraagteken model. Mijn ervaring is dat deze haak modellen rapper krom geslagen worden. Die titanium nagels van Hilleberg zijn nog niet krom gemept.

Als ik rots of boom kan gebruiken doe ik niet de moeite om haringen te kloppen. Ook leg ik meestal een rotsblok aan of op het piket. Zodoende dat ik of andere mensen niet over de scheerlijnen struikelen. En voor wat extra gewicht op het piket. In dit album zie je mijn tent een aantal keer staan https://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/sets/72157626977807342/

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.