HOME FORUM Materiaal en techniek Tentadvies Ijsland

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

binnen een maandje vertrekken wij richting Ijsland op roadtrip. De overnachtingen zijn vaak geboekt in vakantiehutjes, maar we plannen ook de Laugavegur- trektocht te doen met tent. Zelf hebben we te oude en te zware tenten liggen om mee te nemen op trektocht, maar van mijn ouders mogen we hun ‘Quechua Quickhiker ultralight 3 personen’ gebruiken. Qua ruimte is deze zeker ok gezien we met twee zijn, maar ik vraag me af of deze tent voldoende is om ons drie overnachtingen beschutting te bieden in het soms gure weer van Ijsland.

Ik weet dat er betere tenten voor deze trip bestaan, maar wil natuurlijk geen onnodige kosten doen aan een nieuwe tent…

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
    Groetjes,
    Silke

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

https://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php/81009-Quechua-QuickHiker-Ultralight-3
    Voor 3 dagen zou ik niet al te moeilijk doen…. dood zul je er niet aan gaan, als de slaapzak wat vochtig zou kunnen worden bij extreme regen…. maar dan wordt er meer nat (bij het wandelen)….
    Het is in ieder geval een ruime tent, met voor die ruimte, weinig gewicht met 2650 gram.

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

ps
    eerder dit jaar heb ik heel serieus deze tent als goedkoopste beste koop voor me zelf overwogen. Vanwege de grote ruimte gecombineerd met het lage gewicht. Hij had een paar nadelen t.o.v. alternatieven, waardoor ik deze niet aangeschaft heb (waaronder idd die door mij verwachte waterdichtheid). Maar voor 3 dagen??? Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze tent!
    (ik heb positieve berichten gelezen van mensen die er de poolcirkel en ScandinaviĆ« mee waren ingetrokken – ook in regenomstandigheden)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik zou hem ook gebruiken, ’t is geen ideale tent maar wel doenbaar zolang het weer niet extreem is. Goed verankeren door alle stormlijnen te gebruiken, extra stenen op de piketten te leggen en goed nadenken over de windrichting. Bij heel slechte weersvoorspellingen, probeer je best in de hut te slapen.

Scrombez
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Super!
    Bedankt voor jullie advies!
    Had vooral wat schrik voor de waterdichtheid, maar voor drie dagen zal hij wel voldoen. Wou voor de zekerheid even checken.

Dank u!!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Over de waterdichtheid maak ik me weinig zorgen, wel over de stormvastheid. Het kan in IJsland serieus hard waaien!

eric wuyts
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Ik heb nog een extra vraagje, ik vertrek volgende week naar IJsland . Iemand advies welke tentharingen ik best meeneem, harde of zachte ondergrond?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Y-vormige piketten zijn meest allround. Ik ben erg tevreden over die van Hilleberg.

eric wuyts
    Deelnemer

Bedankt voor de tip, was een moeilijke keuze. trouwens mooie reisverslagen van IJsland .

gr. Eric

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Quechua Quickhiker ultralight 3 voor de Laugavegur is voldoende. Alle aangeduide kampeerplaatsen liggen naast de hutten. Als de wind te gortig wordt, zal de hutbeheerder de toelating geven om in de hut te slapen (quasi gegarandeerd op de grond, want de hutten langsheen de Laugavegur zijn meestal vooraf volgeboekt).
    De kampeerplaats waar je vooral behoedzaam voor moet zijn, isĀ Hrafntinnusker. Velen kamperen er niet en dubellen een etappe (is normaliter perfect mogelijk).
    Nuttig om weten: het is mogelijk om een dagtoegang te kopen voor een hut, waarbij je overdag toegang krijgt tot de hut. Kan nuttig zijn bij gure weersomstandigen.

Last but not least, voor zover nog niet gedaan: zet de tent voor de afreis enkele keren op. Anders wordt het vloeken als je de tent voor de eerste keer moet opzetten in IJsland, in slechte weeromstandigheden.

Inzake de Y-piketten: best zo lang mogelijke.

tomaxbe
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Ik beschik over een Nordisk oppland 2 SI.
    Denken jullie dat deze tent daar kan voldoen voor een +- 5 daagse trekking?

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Moet voldoende zijn, zolang het geen tocht wordt in het desolate binnenland, zonder een vangnet van hutten. Dus ok voor bvb. de bijzonder populaire laugavegur (binnenland doch met hutten) of hornstrandir (kustregio).

Wordt de tent toch aangewend in het desolate binnenland, dan wordt een berekend risico genomen, vooral bij wind dwars op de tent.

Wim

eric wuyts
    Deelnemer

Zit momenteel nog in IJsland en heb deze favoriete trekking net achter de rug. Best een aanrader. Wat de tent betreft de eerste nacht was het opstellen in de sneeuw . Lag nog zeer veel sneeuw die de tocht de eerste dag vrij zwaar maakte. Maar verder geen problemen ondervonden . Reken niet op de hutten deze zitten allemaal vol.

veel plezier

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.