HOME FORUM Materiaal en techniek Tent of tarp opnieuw waterdicht maken

Tags: 

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Joery beschrijft hier hoe je je tarp/tent terug waterdicht maakt. Nog met goeie ervaring met deze techniek?

http://dzjow.wordpress.com/2012/06/18/how-to-re-coat-a-shelter/

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Hoog tijd dat we de naden van onze trailstar eens seamsealen. Ik had al eens op hiking-info de vraag gesteld maar de info is met het verdwijnen van de site weggevallen. Iemand die me nog eens een korte handleiding kan geven. Vooral de bij verhouding tussen de verdunner en de seamseal (varieert nogal op internet), en het al dan niet wassen van de tarp (en met welk product) heb ik nog wat vragen. Kan iemand me helpen?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Gewoon wassen met water, eventueel met paar druppels afwasmiddel bij in de emmer. Als je echt het minste filmpje vuil wil weg hebben gebruik dan isopropyl alcohol, maar echt nodig lijkt me dat niet. Goed spoelen, afdrogen en verder de naden compleet laten uitdrogen. De exacte verhouding tussen de seam sealer en solvent kan je gevoelsmatig vinden. De beste verhouding varieert afhankelijk of je nu echte silicone gebruikt of bijvoorbeeld McNett Seam Grip. Die laatste is vloeibaarder en heeft dus al minder verdunner nodig. Doe er telkens wat meer verdunner bij tot je een vloeistof krijgt die niet te stroperig meer is maar die ook niet in druppels meteen van de naden weg zou vloeien. Ik denk dat je met een verhouding 1:5 ongeveer goed moet zitten met silicone. Met Seam Grip misschien iets tussen 1:1 en 1:3?

Yves
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

Mijn tarp heb ik nog nooit gewassen. Ik kuis het vuil er gewoon af met lauw water en een spons. Mijn bivakzak met silnylon bodem heb ik al wel probleemloos in de wasmachine gewassen met Nikwax Techwash en gelijkaardige producten.

1:3 verhouding met Seam Grip werkt goed. Hier is een goede handleiding: http://www.summitandvalley.com/2009/12/seam-sealing-for-dummies.html

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen de naden waterdicht gemaakt maar achteraf gezien misschien toch wat te dun gesmeerd. Hoe weet ik of het voldoende is?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

De realiteit zal het uitwijzen 😉
    Tent opzetten en wachten tot het onweer voorbij komt of er de tuinslang opzetten.
    Als het naaiwerk goed is uitgevoerd dan houden veel tenten het ook zonder waterdichting droog.
    (Die ervaring heb ik toch met de hilleberg tenten)

Debbie
    Sleutelbeheerder

Euh, we hebben het al eens getest in de vanoise en de naden gingen na langdurige regen echt wel lekken. Uheum, ’t was dringend de moment om die naden waterdicht te maken. Ik kan me niet goed voorstellen hoe dik die laag bij jouw tarp was. Ik denk dat ik voor alle zekerheid het een tweede maal doe. Gaat dat goed lukken of doe ik beter dan meteen de binnenkant?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Als je toch een tweede laag zou willen leggen dan zou ik ook de binnenkant bewerken.
    Een trailstar is wat dat betreft geen moeilijke shelter. Stevig opspannen maakt dat evt. gaatjes zich beter vullen.
    Je zou, als elke gram telt de randen niet kunnen behandelen maar zo ver ga ik zelf niet.
    Ik ga ervan uit dat die siliconen de stiksels en silnylon ook een klein beetje meer beschermt. De rand is het gevoeligst om te verslijten doordat hij soms wrijft met elementen de omgeving.
    Zelf weeg ik de verhoudingen nooit af. Product wat ik gebruik heeft ongeveer de vloeibaarheid van olijfolie op kamertemperatuur.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Jep, bij mij ook. Maar misschien iets te weinig dik opgesmeerd want het lijkt er toch wat ingedrongen. Ik had de tarp ook goed strak opgezet.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Ik heb dus inderdaad Ivo zijn trailstar overgenomen. Tot mijn grote spijt heb ik hem zelfs nog niet kunnen testen, enkel 2 maal opgezet in de tuin.

Ik ben wel bezig met een extra laag coating op te brengen. Volgens Ivo was dit niet direct nodig, maar voor de veiligheid toch maar een laagje opbrengen. Ik heb een papje aangemaakt volgens de verhouding 1:14. Niet te dik dus. Eens de oplossing gemaakt, kan je deze dan eneige tijd bewaren? Of is het beter zo snel mogelijk te gebruiken omdat de white spirit de siliconen volledig oplost?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Best snel opgebruiken denk ik, al heb ik het nooit als test eens lange tijd laten staan dus ik kan niet zeggen wat er precies mee zal gebeuren als je ’t gaat laten staan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.