HOME FORUM Materiaal en techniek Tent lamp

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Hoi
    Ik weet niet precies welke lamp meet te nemen voor in de tent. We willen wel een kaartspelletje kunnen spelen als het donker is 😉
    Is dit iets: https://www.bever.nl/p/mpowerd-luci-lux-lamp-MDABD60002.html?colour=268 of is er beters? (voor minder geld is er meer lumen te krijgen maar dan werk je met extra batterijen (gewicht)
    Bedankt

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Iemand had in Bosnië-Herzegovina iets vergelijkbaars mee.
    Zelf betekent het invallen van de duisternis meestal het moment om het hoofd te leggen. En anders gebruiken we onze hoofdlamp nog. Enfin, wat mij betreft is dit een mooi gadget maar ‘k zou het zelf niet meepakken. 😉

FrankB
    Bijdrager

Ik heb mijn ernstige twijfels over die zonnecel – vraag af hoe goed die op kan laden.
    USB oplader? Je moet lang bij een stopcontact verpozen onderweg…. zie ik er niet van komen en dan wil eventueel de mobiel bijladen… Vroeger had ik nooit een mobiel bij me maar dat is misschien toch te adviseren…. al is het alleen al vanwege GPS/ online kaart?

De duisternis treedt in de Kaukasus al om 2100 uur in…. dat vind ik te vroeg om te gaan slapen…
    Die hoofdlamp is dan misschien toch de beste optie, ook wat gewicht betreft. Momenteel heb ik 2 lichte mini-zwengellampjes (4 min draaien 1 min redelijk licht maar niet super, en de zonnecel werkt niet in de praktijk) https://www.bever.nl/p/rubytec-kao-baby-swing-zaklamp-MDACB92001.html?colour=2218

Als ik zo kijk naar een hoofdlamp is het minimumvereiste 50 lumen. Er zijn grote verschillen in lichtopbrengst, gewicht en prijs.
    Is deze iets: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-petzl-e-lite-hoofdlamp.htm#tabbutton1 ? Specificaties klinken redelijk, 26 gram, 50 lumen, 9 uur brandtijd, 25 euro.
    Wat denk je daarvan? Genoeg om een kaartje bij te leggen? Of om het pad te verlichten/ tent op te zetten als de route wat langer uitpakt?

FrankB
    Bijdrager

ps voor de foto’s heb ik de mobiel niet…. ik veroorloof mezelf de luxe (het gewicht) van een goede compactcamera…
    Debbie: weet je waar ik een goede up-to-date topografische kaart kan bestellen/ downloaden en uitprinten?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Frank,

hou het simpel. Koop een led lamp met enige lichtsterkte en kijk niet meer achterom. Met op de ondergrens te blijven zitten moet je de volgende keer toch weer opnieuw een lamp gaan kopen net zoals je swing lampje. Daar staat niet voor niets bij de laatste dat het een noodlamp is. Eentje die werkt op 3 AAA cellen (al dan niet oplaadbaar) vind ik altijd handiger dan een met knoopcellen die je niet op kan laden. Eenmaal thuis opladen voor vertrek en je moet al een heel lange tocht maken eer je zonder licht gaat zitten.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Gelijkaardige mening als Ivo en Debbie. Simpele koplamp is meestal de meest efficiënte oplossing; goed voor in de tent maar ook bruikbaar voor moest je in een situatie komen wanneer je in het donker de berg af moet (nog nooit tegengekomen, maar je weet nooit…). Petzl is jaren marktleider en hun lampjes gaan héél lang mee, je kan er dus moeilijk een miskoop aan doen. Hoeveel lumen zoiets moet zijn, geen idee. Het moet ook geen schijnwerper zijn. Wat ik persoonlijk nog handig vind, is een rode filter. Vind je vaak op militaire modellen van zaklampen. Voordeel daarvan is dat je je nachtzicht behoudt wanneer je de lamp gebruikt. Ook iets beter om subtiel ’s nachts de hut door te lopen zonder iedereen wakker te houden. Maar echt een must is zo’n filter nu ook  weer niet.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

De duisternis treedt in de Kaukasus al om 2100 uur in…. dat vind ik te vroeg om te gaan slapen…

Nochtans het uur waarop wij meestal al gaan slapen.

Petzl is jaren marktleider

Maar er is ook wel Black Diamond, Princeton Tec, …. en die zijn vaak minstens zo kwalitatief voor mogelijk een lagere prijs.

FrankB
    Bijdrager

Bedankt!
    Ik kom dan op 3 goedkopere hoofdlampen uit met =>150 lumen (dat is zeker voldoende):
    https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-nitecore-nu10-lichtgewicht-oplaadbare-hoofdlamp-zwart.htm
    https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-hl15-led-hoofdlamp-voor-hardlopen-blauw.htm
    https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-petzl-zipka-e93aba-hoofdlamp-zwart.htm

De laatste ziet er het aantrekkelijkste uit, maar ik vraag me af of de opgegeven brandduur klopt, en of ik daar dan speciaal die Petzl accu bij moet aanschaffen omdat Petzl beweert dat die een levensduur heeft van 900 gewone AAA batterijen – klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is hun accu zoveel beter (en lichter) dan die van Nitecore of 3 oplaadbare AAA batterijen?

ps
    Ik heb bij een berghutten en tenttocht wel meegemaakt dat we iets teveel stilstonden bij mooie plekken/ te laat vertrokken/ verkeerde route namen en het donker werd voor we bij de hut waren/ tent opzetten…. toen hadden we een veel zwaardere lamp…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Het lijkt op een verkooptruck voor mensen die maar half lezen. Wat ze bedoelen met een levensduur van 900 gewone AAA batterijen is dat je die accu een 300 tal (vermits je drie batterijen nodig hebt per keer) keer op kan laden voor hij dermate verouderd is dat hij veel van zijn capaciteit verloren is. 900 klinkt in dat geval beter dan 300. Eens gekeken, in mijn koplampje zitten 1000ma nimh accus. (die ook van hun capaciteit verliezen). Hun lithuim accu zou er een van 1250 ma zijn. Ze zal waarschijnlijk iets langer branden.

FrankB
    Bijdrager

Aha…. duidelijk…. ik lees maar half (het klonk al vreemd) dom van mij 🙁
    Ik heb hier AAA Ni batterijen liggen van 1000 per stuk, samen 3000 dus. Volledig opladen duurt 4->20 uur (afhankelijk van de oplaadmethode, snel-lader, die slecht is voor de batterij, of usb), dat zie ik er niet van komen onderweg. NI batterijen zijn 30% zwaarder, maar dat is maar n paar gram.
    Maar wat gaat langer mee, 3 gewone (goede) alkaline batterijen of 3 NiMh batterijen? (in ieder groot dorp hebben ze wel alkaline batterijen)

Woubeir
    Bijdrager

De vraag die ik mij daar bij stel: in het geval van alkaline, wat doe je dan met de lege ?

FrankB
    Bijdrager

Echt niet dumpen in de natuur als je dat bedoelt… maar ze gaan ongeveer net zo lang mee als (nieuwe) oplaadbare vermoed ik? Dus daar geldt dezelfde vraag voor…. en als je er dan 6 pp meeneemt moet je die 6 ook bij je blijven houden… itt 3 alkaline die je ververst….
    Terwijl in ieder dorp is wel een vuilnisbak te vinden. Ik verwacht in Georgië geen gescheiden batterij verwerking…

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Heb zelf een led lampje van de decathlon, geeft voldoende licht (vier sterktes tot 60 lumen) en weegt weinig (65 gr). Op te laden met mijn zonnepaneel of thuis met een adapter. Eens opgeladen kan het uren branden (4.5 tot 12 uur naar gelang de sterkte je gebruikt) dus heb het nog nooit moeten heropladen. Zit een klem aan zodat ik het kan ophangen in de tent of tarp. Meer heb ik niet nodig.

Woubeir
    Bijdrager

En wat gebeurt er dan mee, denk je ?

In mijn hoofdlamp steken 3 NiMH AAA’s en daar kom ik een heel verlof mee toe (in Nepal toen een dag of 30-35).

FrankB
    Bijdrager

Die komen op de vuilnisbelt Woubeir…. dat is duidelijk (en is in het grootste deel van de wereld zo).
    Als je met 3 NiMh zo lang kunt doen is het duidelijk voor mij, dan is dat de keuze!
    Caersbart: het is mogelijk niet alleen voor in de tent, en 60 lumen vind ik vrij beperkt voor all-round gebruik…. (al zou dat best wel kunnen) dan liever 3 of 4 standen waarbij meer licht ook mogelijk is. Rood licht had ik nog niet over nagedacht maar is ook een nuttige tip.
    En mochten die NiMH opraken kan ik nog altijd alkaline bijkopen…
    Ik denk dat ik die laatste Petzl ga aanschaffen… scheelt nauwelijks in prijs met 30 euro.
    Bedankt allen voor het meedenken!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.