HOME FORUM Materiaal en techniek Tent kiezen: moeilijk, moeilijk, moeilijk!

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

En we zijn uiteraard heel benieuwd naar “wie” en “welke tent”… 😉

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Debbie,

laat ik het houden bij ‘niet van hier’ en ‘een heel lange vliegreis’. Met een beetje geluk zie je hen en de tent ergens in Europa. Trouwens, sommige hier kunnen weten over wie ik het heb 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Waarom Tom er erg van houdt om een vraag met een vraag te beantwoorden of graag een open eind ziet bij een eigen antwoord weet ik niet maar wat mij betreft hoef je het niet altijd eens te zijn met wat Roger Caffin zegt.
    Althans, dat heb ik zelf ervaren tijdens mijn knutselbezigheden.
    Het neemt niet weg dat ik heel veel bewondering heb voor zijn werk.
    Volgende geeft een goed overzicht van hem waar ook iets over zijn ideeën wat tenten betreft te lezen valt.
    http://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Index.htm
    Zijn “elleboog” tenten zijn bijzonder van vorm maar het vraagt volgens mij extra aandacht en tijd bij het opstellen. Zeker bij winderig weer dan bv de clip tenten van Hilleberg.
    Mocht iemand zijn bewuste artikels over tunneltenten willen lezen moet hij mij maar een mail sturen.
    Die zijn op BPL te vinden. Hieronder het eerste deel
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/tunnel_tents_part1.html#.VISlrXt53Yg
    Nu zijn we weer erg ver af aan het wijken.

Woubeir
    Deelnemer

Ivo,

de artikels zijn nice, maar mailen met hem is pas echt interessant 🙂

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Sorry voor de veralgemening, ik ga uit van mijn eigen ervaringen en die van de mensen rondom mij, met in sommige gevallen een leeftijdsverschil van enkele decennia.

Trouwens, van die veronderstellingen formuleren op basis van een avatar, lezen heel onaangenaam op een forum.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Dag Jelle,

Ik heb zelf een Exped Venus II, van opbouw dus sterk vergelijkbaar met jouw tent, behalve dat de overlangse stok (nok) dus niet tot aan de grond komt. In sé zijn het tunneltenten, dwarsslapers, met een extra overlangse boogstok voor extra stabiliteit.

In mijn ervaring is er toch behoorlijk wat sneeuwopbouw op de bovenste panden tussen de 2 tunnelboogstokken (dus tussen de nok en de scheerlijn op de naad in het midden tussen de 2 boogstokken).  Deze foto ter illustratie.

Wat is jouw ervaring daarmee?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Mijn inziens heeft elke tentvorm voor- en nadelen, en heeft een discussie tussen adepten van de ene, dan wel de andere vorm geen enkel nut. Ook ik hou van genuanceerde verhalen. De waarheid ligt meestal ergens in het midden…en dat maakt dat een tent kiezen verre van simpel is.

Ikzelf heb een Lightwave G2 Mountain waarvan het vernieuwde model er in de loop van de jaren niet echt mooier op geworden is, zie ik nu…maar ik denk wel iets praktischer gemaakt dan vroeger. Onze versie is verre van de ideale wintertent (sleuven uit gaas, schuin aflopende ingang van de binnentent) maar we doen het ermee. Qua windstabiliteit zijn we wel tevreden. Gezien we geen extreme expedities doen, is die tent goed genoeg. In een Hilleberg wilden we destijds niet investeren wegens enkele honderden euro’s duurder.

Ook wij zitten met sneeuwopbouw, maar gezien het om een semi-geodetisch model gaat, kan hij wat meer verdragen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Sneeuw mag ophopen op een tent. Het belangrijke punt hier is of de tent dat zonder problemen kan dragen en dit niet te hinderlijk wordt voor de mensen binnenin, zowel wat eventuele vervorming van de tent betreft als het eventueel dicht sneeuwen van ventilatie.

Zelfs een Hilleberg Akto zouden velen niet als een perfecte sneeuwdrager aanzien terwijl die dat in de praktijk heel goed doet zonder al te erg in te zakken om maar een ander voorbeeld te geven.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Arvid:
    Een venus is bovenaan wat platter dan een orion.  Die heeft zo’n bultje waardoor de wanden iets steiler aflopen. Ik heb nog geen last gehad van ophoping maar ik heb er dan ook nog niet mee in een serieuze sneeuwbui gestaan.
    Nu, zoals Joery zegt, sneeuw op een tent is niet erg zolang de sneeuwlading de structuur van de tent niet vervormd en daarin doet die dwarsstok van de exped tenten goed zijn werk. Op die foto ziet het er uit alsof de venus daar niet echt een probleem mee heeft.
    Mijn lightwave T20 trek XT heeft daar veel meer problemen mee. Er moet maar 10cm vallen en die voortent geeft al problemen.

Woubeir
    Deelnemer

Mijn lightwave T20 trek XT heeft daar veel meer problemen mee. Er moet maar 10cm vallen en die voortent geeft al problemen.

Inderdaad, al de XT-tenten lijken dat vlak stukje te hebben.

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Heel wat interessante info in dit topic!

Ik ga waarschijnlijk voor de Nordisk Oppland SI 2 gaan.
    Ik heb ze in een speciaalzaak vergeleken met de Lightwave tenten en met een verkoper gesproken en ik denk dat de Nordisk tent beter bij mijn vereisten past.

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.