HOME FORUM Materiaal en techniek Tent kiezen: moeilijk, moeilijk, moeilijk!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Bekijk eens hoeveel piketten je bij elke tent nodig hebt. Als je sneeuwharingen moet gaan gebruiken kan dat in gewicht nog eens serieus door gaan wegen… en niet alleen bij sneeuwharingen. Er staat zo een tent in je lijstje dat al bijna het dubbele aan piketten nodig heeft dan de 2-stokkers. Daarnaast wil je een tent die boven 2500m nog inzetbaar blijft. Bedenk dat ruimere bivakplekken op grote hoogte schaarser worden en je dus met een 3-stokker vaker moeite gaat ondervinden om een geschikte bivakplek te vinden.

Bij twijfel moet je de (luifel)ruimte eens zelf gaan ondervinden door naar de winkels te gaan en vragen of je er eens in mag gaan zitten, maar ik zie hier toch niet direct een probleem in je lijstje staan.

Breek je hoofd niet over een verschil in waterkolom van de buitentent als het om silnylon doek gaat. Die waterkolom neemt geleidelijk af met gebruik door het degraderen van de coating onder invloed van UV-licht ongeacht de initiële waterkolom. Daarom zal je die doorheen de levenstermijn van de tent herhaaldelijk moeten gaan opkrikken door te hercoaten. Doe je dit niet (zoals de meeste mensen helaas, maar dat is hun zaak) zal je tentdoek op termijn water gaan opslorpen en gemakkelijker kunnen gaan scheuren onder stress (nog nefaster bij doek uit lage denier). Voor mij zou de waterkolom bij aankoop daarom geen belangrijke factor zijn.

Je moet trouwens niet elk puntje in de samenvattende fiche op de site te letterlijk nemen, maar het net in zijn context plaatsen. De waterkolom staat in de fiche dus vermeld voor de mensen die lui zijn. 😉

Al die tenten die je opsomt voldoen dus zeker voor wat je ermee beoogt en wat duurzaamheid betreft zou ik me ook over geen van die tenten meteen zorgen maken. Je hebt immers allemaal 4-seizoenstenten in je lijstje staan, wat me voor je beoogd gebruik trouwens helemaal niet noodzakelijk lijkt (en waar veel mensen hier terecht al op hebben gewezen).

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Even Woubeir zijn geheugen opfrissen, ik maak de link met deze topic. Glenn en Kevin zijn broers. 🙂

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Ah ja.

Nu van Glenn weet ik inderdaad dat die amper ervaring heeft, maar staat er ergens dat dat ook geldt voor Kevin ?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Debbie, oh ik had uit zijn criteria niet begrepen dat het om een wintertent ging (“liefst 4 seizoenen”). Wintertochten in de bergen zou ik zeker ook afraden zonder veel ervaring en materiaalkennis. Onderkoeling is een serieus risico, zeker bij een opstapeling van kleine ongelukjes. Je moet je voet maar verzwikken waardoor je, naast minder snel ook minder warm loopt en door de daarop volgende koude rillingen wat drinkwater morst op je broek dat vervolgens vastvriest, enzovoort.

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

We hebben beiden weinig ervaring met trektochten, maar beiden wel zeer veel ervaring met hiking in desolate gebieden. Wat dus nieuwer is, is het overnachtingsgedeelte.

Bedankt voor de uitgebreide post Dzjow!
    Ik zal mij dus binnenkort eens in verschillende winkels gaan informeren.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Belangrijk is vooral dat je de tent opgesteld ziet en het een en ander goed kan bekijken o.a. ruimte (kunnen er twee matjes in) en luifel (kan je je rugzak kwijt en toch nog veilig (en droog) koken). Voor mij is ook belangrijk dat de tent goed strak kan opgezet worden (stof mag niet te slap hangen) en dat er genoeg scheerlijnen zijn. Op die manier is een tent al vrij stormvast.

De tentenshows in het voorjaar zijn ideaal, want dan zie je meteen heel veel tenten opgezet op hetzelfde terrein. Als ik je een tip mag geven, zou ik deze shows afwachten en voor je wintertocht een tent lenen of huren.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

@Debbie met “zien” bedoelde ik niet alleen zien in de zin van visueel waarnemen, maar ook ervaren. M.a.w. ik heb gezien en ervaren dat het afparellen nog prima gaat. Ik kon in ieder geval niet constateren dat het doek minder functioneert

Woubeir
    Deelnemer

@Kevin Aelbrecht

meerdaagse tochten in de winter met bivak in een tent zijn echt niet te vergelijken met winterse dagtochten. Dat overnachtingsgedeelte is niet zomaar een kleinigheid dat er bij komt. En een dure, goede tent gaat dat maar een beetje verlichten. Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen. Iedereen heeft ooit die stap gezet. Alleen, als je dezelfde ervaring hebt als je broer, heb je zelf weinig ervaring met tochten in de zomer (de TMB als ik juist ben en die is nu niet direct de moeilijkste; ooit, op trektocht, twee oudjes tegengekomen die ook rondtrokken, ook de TMB hadden gedaan en dat een sissie-route noemden). Kortom, jullie hebben jullie wel een heel steile leercurve opgelegd.

Debbie
    Sleutelbeheerder

@Luuk: zoveel te beter, dat wil alleszins zeggen dat het een kwalitatieve coating was. Hoeveel nachten heb je die tent eigenlijk gebruikt? Aantal jaar zegt op zich niet veel.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ik zelf nog niet heel veel, de nachten die ik erin gehad heb waren de nachten van non-stop regen. Bijvoorbeeld: 2nachten achterelkaar, en niet tussentijds kunnen drogen.

De tent heb ik 2dehands overgenomen. Het is er nog 1 met een leren hilleberg label, ipv de zwarte met rode letters. Dus dat zegt ook al wel iets over de leeftijd denk ik. Daarnaast gaf de verkoper aan dat hij frequent (aantal x per jaar) gebruikt werd. Eerlijk is eerlijk, ik vind/vond de prijzen van een nieuwe hilleberg altijd aan de hoge kant. Maar als ik dan dit examplaar zie, denk ik ja, het is kwalitatief het dan ook wel waard.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik heb een lightwave t20 xt maar raad ze niet meteen aan. Qua ruimte/gewicht is deze dik ok maar de voortent heeft een eigenaardige vorm die zeer slecht water/sneeuw afvoert. Ze heeft een soort van plat dakje (circa 35cm lang, 10cm breed) waar alles in blijft liggen.
    Daarbij is niet zo stabiel in sterke wind en ventileert ondermaats. Voor die prijs verwacht ik een betere tent.

Vorig jaar heb ik me een exped orion II gekocht en ik denk dat deze aan zowat al je voorwaarden voldoet. Wat me vooral bevalt is het gemak waarmee je ze rechtzet en de stabiliteit. Heb er mee in 30m/s wind gelegen en ze gaf geen krimp. De hoogte binnenin (1.30m) is ook heel aangenaam. Wil je iets meer plaats dan neem je de orion III.

Als ik in de winter boven de boomgrens sta met m’n tent (hier in Noorwegen zit je daar al snel) en me veilig en comfortabel voel, ben ik die halve kilo extra snel vergeten.

Groet

Jelle

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Jelle,
    dat was een heel zinnige opmerking die je daar maakt over dat platform bij de lightwave.
    Zeker als hij wordt gebruikt op plaatsen waar het stevig kan sneeuwen.
    Dat zijn zaken die soms over het hoofd worden gezien.
    Zou ook een goede toevoeging zijn bij de tentfiche.
    Ook een van de redenen dat een akto, nallo… niet de meest geschikte 4 seizoenstent is in vergelijking met bv een Soulo.
    Echt dramatisch is het niet omdat je geregeld met een welgemikte trap de sneeuw kan verwijderen als hij zich begint op te bouwen.
    Als je dat niet zou doen bestaat zelfs de kans dat hij bezwijkt onder de sneeuwlast.
    Maar als het in de voortent te doen is, zie ik niet zoveel mensen opstaan gedurende de nacht.

Een prent van een nallo (outdoorgearlab.com)
    http://assets.outdoorgearlab.com/photos/10/73/228810_17612_XL.jpg

Woubeir
    Deelnemer

Daarvoor zou de zogenaamde Architecture-constructie van de niet XT-tenten van Lightwave wel eens beter kunnen zijn ?

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

De XT versies hebben ook deze Arc-constructie en ik kan geloven dat ze steviger is dan een traditionele boog maar hoe je het draait of keert, een tunnel is slechter in het afschudden van sneeuw en minder stabiel in zijwind dan een geodeet of koepel.
    Ik heb op foto’s gezien dat de nieuwe versies van lightwave een scheerlijn-bevestiging hebben boven aan de stok van de voortent. Deze ontbreekt op mijn versie. Ik denk dat je hiermee nu die stok een beetje naar voren kan trekken waardoor het ‘dak’ van de voortent meer spanning krijgt en stabieler wordt.

Woubeir
    Deelnemer

maar hoe je het draait of keert, een tunnel is slechter in het afschudden van sneeuw en minder stabiel in zijwind dan een geodeet of koepel

Een heel algemene uitspraak en toevallig ken ik iemand die ALTIJD, incl. de omstandigheden die jij noemt,  een tunnel verkiest (trouwens zelfgemaakt en altijd best scorend in tenttesten, incl. Hilleberg-tenten) en zelfs geen geodeet overweegt. En op basis van je avatar heeft die persoon misschien 4 decennia meer ervaring, incl. winters weer met pakken sneeuw en veel wind.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.