HOME FORUM Materiaal en techniek Tent kiezen: moeilijk, moeilijk, moeilijk!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Hallo allen!

Al enige tijd weer geleden dat ik iets heb laten weten, maar ik volg hier alles wel goed op!
    Nu ben ik de laatste weken bezig geweest met het opstellen van een lijst van tenten die voldoen aan mijn eisen. (die ik denk dat voldoen aan mijn eisen).
    Zoals de meesten hier wel weten gaan mijn broer en ik binnenkort een korte meerdaagse trektocht doen in de Vogezen. Maar ik zou de tent ook willen gebruiken in de zomer en tussen seizoenen.

Ik had een aantal criteria waar de tenten moesten aan voldoen:
    – 2 personen tent, liefst niet te krap
    – gewicht minder dan 3 kg
    – gemakkelijk opstelbaar
    – outer pitched of in zijn geheel, maar niet inner pitched
    – moet tegen flink wat wind kunnen
    – liefst extra ruimte om te koken
    – relatief kleine pakruimte (bijna alle tenten die ik vond hadden eigenlijk een gelijkaardige pakruimte)
    – liefst 4 seizoenen tent
    – bivak boven de 2500 meter hoogte liefst geen probleem
    – Waterdichtheid zo hoog mogelijk

Nadat ik alle webshops van de speciaalzaken afgeschuimd had, kreeg ik onderstaande lijst van tenten:
    – Nordisk Oppland 2 SI
    – Olympus Juniper
    – Hilleberg Nallo 2
    – Lightwave T20 Trail
    – Lightwave T20 Trail XT
    – Lightwave T20 Hyper
    – Lightwave T20 Hyper XT

Nu had ik mijn bedenkingen of er bij de Lightwave T20 Hyper en T20 Trail wel voldoende ruimte is om te koken, er is een relatief ruime vestibule, maar is wel erg aflopend. Misschien iemand die hier wat meer informatie rond kan verschaffen?

De Hillebergs (Nallo, Nammatj etc) zijn natuurlijk super tenten, maar ook meteen erg duur. Nu vroeg ik me af of er eigenlijk veel verschil zit in duurzaamheid en stevigheid (wind etc) tussen bijvoorbeeld een Hilleberg, Nordisk Oppland 2 SI, Lightwave T20 Trail XT en T20 Hyper XT.
    Zou een Nordisk Oppland 2 SI tent bijvoorbeeld 10 jaar frequent gebruik aankunnen? Of is dit een illusie en hoe zit het dan met de andere bovenstaande tenten?
    Zijn er mensen die 1 van de bovenstaande tenten gebruikt hebben? Zoja wat zijn de ervaringen? Positief, negatief,…
    Zijn er tenten die ik over het hoofd heb gezien die hier zeker bij moeten staan?

De waterkolom van verschillende tenten is erg variërend. Zo heeft de Oppland 2 SI een waterkolom van het grondzeil van 10000mm en bovenzeil 3000mm (kostprijs 449,9 euro). Bij de T20 Hyper XT is de waterkolom van het grondzeil en bovenzeil beiden 5000mm (kostprijs 750 euro). Uiteraard zijn er nog andere verschillen zoals gewicht etc, maar betaal je bij tenten ook veel voor het merk? Of is die Oppland effectief zoveel ‘slechter’ dan die T20 Hyper XT?

Ik vond het nieuwe samenvattende fiche van de tenten erg gemakkelijk! Bedankt daarvoor!

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Als je puur naar waterkolom (buitendoek) gaat kijken zou de Hilleberg ook afvallen (3000mm). M.a.w. puur op de cijfers afgaan kan je ook niet. Ik ken namelijk maar weinig mensen die een Hilleberg vonden tegenvallen in de regen bijvoorbeeld. Heb je zelf de tenten al eens ‘live’ gezien en in gelegen? Dit maakt vaak veel duidelijk m.b.t. de ruimte.

Betaal je voor het merk, misschien wel,  maar is dat erg als je er kwaliteit voor terug krijgt en er zelf tevreden en blij mee bent?

Ik heb zelf een oudere Hilleberg Staika (zeker een jaar of 7/8), ooit 2de hands overgenomen. Prima tent ondanks haar leeftijd. Het enige waaraan slijtage is te zien, zijn de elastiekjes waaraan de binnentent ophangt, deze zijn minder elastisch dan ze ooit waren. Het buitendoek is nog perfect. De stokken zijn wat verkleur, maar ook dit is logisch (ze zitten aan de buitenkant van de tent.).

Over lightwave heb ik goede verhalen gelezen. Ik denk dat je sowieso een goede tent koopt als je één van deze (lightwave/hilleberg) aanschaft. De nordisk en olympus ken ik niet. Echt advies kan ik niet geven, het blijft een persoonlijke keus naar mijn mening.

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer

@Luuk
    Ja inderdaad, zoals je zelf zegt vermelden fabrikanten inderdaad de waterkolom, maar het draait niet enkel daarrond, veronderstel ik?
    Ik ga de komende weekenden naar verschillende speciaal zaken om daar ook ‘mijn licht eens op te steken’.
    Ja inderdaad dat klopt, als je goede kwaliteit hebt en er zelf tevreden mee bent, maar als het 200 euro goedkoper kan voor dezelfde kwaliteit tent? Dan zal ik sowieso de goedkoopste nemen.
    Bedankt voor jouw input!

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Bij die Olympus Juniper is het merk Macpac neem ik aan ?

De waterkolom nu zegt niets hoe die nog is na x aantal jaren.

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer

@Woubeir

Ja inderdaad, Macpac is het merk hiervan.

Dat kan ik me voorstellen, maar hoe weet je hoe duurzaam jouw tent dan juist is?

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Jeetje, wat een criteria. Je noemt bijna alle positieve eigenschappen op die een tent kan hebben. Wat overblijft zijn enkele dure tenten die wellicht toch nog gaan tegenvallen. Als je een of meerdere criteria laat vallen (4 seizoenen, luifel oid) kan je zo een kilo besparen op de tenten die je nu op je lijstje hebt staan(3kg voor een 2p tent vindt ik er 1 te veel!). Maargoed, dan krijg je nog meer keuzes.

Mijn tip: maak je er ook niet té druk over. Van elke tent die je koopt leer je weer iets. Uiteindelijk wil je wellicht twee of meerdere tenten voor verschillende soorten tochten. En tenten die niet helemaal bevallen kan je weer kwijt via tweedehands websites.

Woubeir
    Deelnemer

De ondergrens is officieel 1500 mm. En dan ook wat op de reputatie van het merk afgaan en genoeg reviews van langdurige gebruikers lezen.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Dag Kevin,

Als ik jouw lijstje overloop, wil je een Trailstar. Alleen ben je daar waarschijnlijk nog niet klaar voor. Maar op termijn misschien wel. Daarom +1 voor wat Koen zegt.

Woubeir
    Deelnemer

Dus eerste vraag: is een ingebouwd grondzeil een must ?

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer

@Sven

Een trailstar was mijn eerste keuze. Maar wellicht heb ik inderdaad nog niet voldoende ervaring, dus wordt dit pas later aangeschaft.

@Woubeir

Ik heb van alle tenten ook al reviews etc gelezen en hebben allen een positieve reputatie.
    Het liefst wel een ingebouwd grondzeil, anders ga ik wel gewoon met een tarp.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Kevin, ik denk dat het meer met je comfortzone te maken heeft dan met ervaring. Als je de sprong wilt wagen, vooral doen. Debbie heeft een leuk artikel geschreven over haar ervaring met de trailstar.

Woubeir
    Deelnemer

Een extra puntje dat misschien kan meespelen voor sommigen: wij hebben jarenlang een tarptent gebruikt met een apart grondzeil waardoor er geen strikte afsluiting naar de grond is en na een paar ‘nare ontmoetingen’ met ‘slijmerige organismen’ is een shelter zonder vast grondzeil voor mijn vrouw geen optie (en ja, we hebben geprobeerd om echt een zo goed mogelijke afsluiting te krijgen, maar geloof me als ik zeg dat die diertjes de kleinste gaatjes vinden). 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Sven, ik raad iedereen af om zonder noemenswaardige kampeerervaring met een tarp op stap te gaan, en in de winter al zeker niet. Ik laat mijn trailstar trouwens thuis in winterse condities, tenminste als ik naar de bergen ga. Ervaring doe je op met geduld en geen 10 stappen tegelijk willen verzetten.

Wat de waterkolom betreft, met onze fiche proberen we ergens een standaard te zetten. Opdat een buitenzeil waterdicht zou  zijn, heb je een minimum van 1.500mm waterkolom nodig. Probleem is dat een waterkolom onderhevig is aan slijtage o.a. door UV-licht. @Luuk: je kan dat niet altijd met het blote oog zien, al zal je wel al zien dat de tent minder goed afparelt bij regen. Hoe vaker je de tent gebruikt, hoe meer dat de waterkolom achteruitgaat. Al blijft uit tests dat de degradatie niet bij elke tent gelijk is. Vandaar dat we een veilige marge hebben vooropgesteld. We stellen 3.000mm als een minimum.

Elke tent zal beter en minder scoren op diverse criteria. Uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken, en afwegen hoeveel geld je wilt neertellen. De duurdere tenten zullen kwalitatief sterker zijn. De XT-versies zou ik zelf niet kopen omdat ze voor andere seizoenen iets te veel gewicht toevoegen.

Kevin Aelbrecht
    Deelnemer

@Debbie

Bedankt voor de toelichting.
    Denk jij dat het mogelijks is om te koken in de Lightwave T20 Trail of Hyper?

Heeft iemand hier ervaringen met een Lightwave tent of met een Nordisk Oppland 2 SI tent?

Woubeir
    Deelnemer

Sven, ik raad iedereen af om zonder noemenswaardige kampeerervaring met een tent op stap te gaan, en in de winter al zeker niet.

Heb ik dat gedeelte over geen kampeerervaring gemist ? Want als dat klopt, moet ik inderdaad mijn positie bijstellen. Niet over de tent op zich natuurlijk. Maar vooral direct dan direct van niets zo’n dure tent. En van niets direct een wintertocht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.