HOME FORUM Materiaal en techniek tent haringen

Tags: 

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hallo, ik heb de volgende vraag. Welke soort tent haringen zijn voor Schotland verstandig om t egebruiken. Ik zelf wil de volgende soort meenemen: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/tent-accessories-c33/tent-pegs-c314/titanium-ascent-ultralight-tent-pegs-6-pack-p6

Alvast bedankt!

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ik zou eerder voor aluminium-pegs gaan, zoals de MSR Groundhog-stakes. Die zijn volgens mij ook een stukje goedkoper dan titanium en voor het gewicht hoef je het nu niet precies te laten… 🙂

Eloi
    Bijdrager

Maar qua model wel een verstandige keus? Ivm met losse grond of valt dit wel mee?

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

IMG_0571
    Ziet er mij niet echt losse grond uit. Eender welke tentpeg is goed. Hoe licht en duur je het wil maken beslis je zelf.

Eloi
    Bijdrager

ok.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ik zou in ieder geval geen te korte meenemen. 16cm is waarschijnlijk wel OK, maar korter zou ik niet gaan. Ik heb mijn piketten al eens in van die Schotse “grashopen” (ik denk niet dat dit de officiële term is…) moeten steken en dan waren de langste de meest efficiënte om de hele nacht gerust te zijn.
    Lees ook eens:

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

In Schotland is het goed om op voorhand verschillende bivakopties te overwegen per dagtocht. Afhankelijk van het weer is de ene dan wel weer de andere plek ideaal. Meestal beslissen wij rond een bepaald uur om te beginnen uitkijken voor een bivakplek (zowel qua ondergrond als beschutting tegen wind en noodweer). We houden dan rekening met het materiaal dat we mee hebben, en dat zijn meestal tenten met 14cm lange tentharingen.

De ondergrond verschilt sterk (bv. de toppen en kammen liggen vaak vol met stenen en kennen vaak een hardere ondergrond, de flanken en dalen zijn vaak iets meer gekend voor hun veenachtige zachte ondergrond).  Meestal kom je met normale V of Y-vormige tentharingen toe. Vaak helpt het ook al om een steen op de tentharing te leggen en dan zit dat meestal wel goed. Een andere optie is de tentharing zeer diep in de zachte ondergrond te steken (als er bv. geen stenen voorhanden zijn) zodat ze niet zo gemakkelijk los kan schieten. Nadeel is wel dat je tentkoord dan wel wat vuiler wordt.  Bij een hardere ondergrond slaan we hamersgewijs met een steen de 14cm lange haringen in de grond (maar ook weer niet te diep want dan krijg je ze er niet meer uit).

Gewicht besparen we vaak niet op de haringen aangezien we zeer sterke haringen willen (om desnoods in de grond te kunnen slaan met een steen). Het is dus afwegen: investeren of gewoon even de tijd nemen bij de selectie van je mogelijke bivakplekken.

Alleszins een fijne reis :).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Zelf heb ik schotland nooit ervaren als een moeilijk gebied wat betreft haringen.
    Veelal zullen vierkante nagelharingen al kunnen volstaan.
    Zeker op grasland is de bovenlaag meestal goed verstevigd door wortels allerhande.
    Dat is anders als je een plek tegen komt met mos bedekt.
    Heel zacht om op te slapen maar de ondergrond heeft geen structuur.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.