HOME FORUM Materiaal en techniek Tent 10 daagse trektocht door noorwegen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Dag Allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een tent om een 10-daagse trektocht te doen in noorwegen.

Verwachte specificaties

2 persoons

waterkolom buitentent 5000mm

waterkolom grondzeil 10000mm

lengte van slaapruimte minimum 220cm

prijs tussen 100-200€

wat zouden jullie aanraden?

ik had zelf al de jack wolfskin gosammer II gevonden

natuurlijk liefst zo compact en licht mogelijk

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Concreet kan ik je niets aanraden qua model, maar check zeker Vaude, Quechua en Vango eens. Voor dat budget, zou ik zelfs in de eerste plaats een lokale decathlon opzoeken.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Die eisen van waterkolom zou ik maar snel vergeten. In “Hoe word ik bergwandelaar?” , toch zo’n beetje onze bijbel, wordt 5000 mm genoemd voor grondzeil en verder niets. Ik zou zelf aan iets van 2000-3000 mm voor buitentent genoeg hebben. Wel is belangrijk dat de tent dubbeldaks is,  zeker wanneer je ziet hoeveel insectenzwermen er in Salltfjellet soms rondvliegen. De genoemde Gossamer 2 van Wolfskin lijkt mij te klein en te krap. Je moet soms  een halve tot een hele dag in de tent doorbrengen wegens plotseling slecht weer en dan wil je wel normaal kunnen zitten. Wij leenden daarvoor wel eens een NTF-hut. Ga eens kijken bij Kampeermarkt in Eindhoven. Die heeft een paar aantrekkelijke modellen van Wild Country en het oersolide Tsjechische merk Husky.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Ik heb al heel lang een 1 persoons Gossamer, de allereerste versie nog. Een erg goede tent en ik gebruik hem nog steeds af en toe. Absoluut waar voor je geld. Ik heb er onder andere in IJsland mee gezeten, dus Noorwegen moet ook wel kunnen lijkt me.

Het is een erg kleine tent. Je kan er enkel in liggen, en als ik de afmetingen zie van de tweepersoons denk ik niet dat je twee slaapmatjes naast elkaar kan leggen. Je moet buiten eten en je bagage zal ook wel buiten moeten slapen denk ik. Maar ze is licht, snel opgezet, onopvallend, en doordat ze zo laag is verdraagt ze behoorlijk wat wind. Sneeuw kan ze moeilijk hebben, ze zakt helemaal door van het gewicht. Maar daar is ze ook niet voor gemaakt natuurlijk.

Om het wat kort door de bocht te zeggen: om te kamperen zijn er betere tenten te vinden, om beschermd te bivakkeren is ze top!

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Wat betreft het merk Jack Wolfskin, dat is een Duits merk dat vooral belang hecht aan de draagbaarheid van outdoorkledij in het dagelijkse leven. Of ook: stadskledij met een outdoor-uistraling.

Vandaag is hun filosofie iets veranderd; “We are on a quest for experiences, not peak performance.”
    Bron: http://www.jack-wolfskin.com/philosophy.html

Ze zijn dus niet bedoeld voor extreme omstandigheden, maar voor de veilige tochten dicht bij huis (een experience). Ik zou voor serieuze tochten (bv in Noorwegen) dus niet op dit merk rekenen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

De Gossamer is geen slechte tent voor het geld, maar try before you buy. Zoals hierboven vermeld kan je er enkel maar in liggen wat de leefbaarheid niet bepaald ten goede komt.

Persoonlijk vind ik het een grote & zware bivakzak.

Ik ga akkoord met bovenstaande meningen; voor dat budget ga je beter eens langs in een Decathlon.

Is dit je eerste tent en/of tocht? Noorwegen, en dan vooral 10 dagen, valt niet te onderschatten; niet voor jezelf en ook niet voor je materiaal.

nengelen
    Deelnemer

Het is inderdaad mijn eerste trektocht maar in groepsverband en niet elke dag word wandelen.

http://www.beyondborders.be/wildnorway/

Ik zou voor de 2 persoonsversie gaan net omdat ik dan mijn bagage mee in de tent zou kunnen nemen.

Zou er dus alleen in slapen.

De vereisten die ik stelde kwamen dan ook vanuit de organisatie.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Als ik het programma lees heb je de tent maar een paar dagen nodig. Maar als je dan toch een tent koopt van 200 euro is het misschien nuttig om naar je toekomst verwachtingen te kijken en meteen voor iets te gaan waar je nog lang mee kan doen. Misschien iets duurder, maar verschillende tenten kopen is ook duur.

Veel plezier in ieder geval.

nengelen
    Deelnemer

Zou deze tent de moeite kunnen zijn?

<span style=”font-family: Calibri, sans-serif;”><span style=”font-size: 14.6667px;”>http://www.trimm.cz/en/catalog/one-dsl-c3005.htm</span></span&gt;

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.