HOME FORUM Wandelgebieden Tatragebergte

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Hallo allen

Deze vakantie vertrekken wij met een dertigtal jongeren (tussen 15 en 17) op scoutskamp naar Polen. Omdat we als leiding de gasten graag de geneugten van het bergwandelen wat willen bijbrengen hebben we daarom ook een trektocht van 3 dagen in het Tatragebergte voorzien. Uiteraard zijn we ons bewust van de verantwoordelijkheid en de beperkingen/risico’s die zo’n groepstocht met zich meebrengt. We zouden daarom vooral voor de makkelijkere paden kiezen ten zuiden van zakopane (Kasprowy Wierch en giewont, eventueel nog een aantal meren aandoen). Aangezien er heel wat ervaringsdeskundigen meelezen op het forum, had ik hier graag een aantal vragen gesteld.

1) De berghutten lijken ons daar quasi luxehotels. Het werd ons bevestigd door een berghutverantwoordelijke aldaar dat het verboden is om onze tent op te zetten naast de hutten of zelfs in het hele park. Aangezien ik dit nog nooit heb meegemaakt, vroeg ik mij af of er mensen zijn die weet hebben van een gedoogbeleid?Om de ervaring completer te maken zouden wij graag in tenten slapen, uiteraard met alle respect voor de natuurlijke omgeving (daar zijn wij als leiding erg streng in). Is dit mogelijk? Hoe streng wordt er opgetreden? Zijn er eventueel plaatsen die jullie geschikt achten? Of raden jullie ons dit af, rekening houdend met de grootte van onze groep (in totaal 35 personen)?

2) Zijn er eventueel suggesties voor wandelpaden die passen bij ons profiel?

3) Zijn er nog andere weetjes over het Tatragebergte die jullie belangrijk achten voor onze onderneming?

Alvast erg bedankt!

Groetjes,

Jonas en scouts Don Bosco

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Jonas, ik ben eens te rade gegaan bij een Polenkenner (Stef Schuermans, vind je ook op facebook). Zijn reactie in ‘telegramstijl’:

• Geen gedoog, in beslagname materiaal plus boete
    • Massa beren en wolven
    • Hierdoor niet toegestaan om voor daglicht of na donker nog in park te zijn
    • Bergredding spreekt geen Engels
    • Ik zie nergens ervaring van begeleiders
    • Tatra is zwaarder dan standaard

Voorlopig heb ik nog geen reisverslagen binnen van de Tatras. Post je vraag ook nog eens in onze Facebookgroep, misschien heb je daar meer geluk.

Daarnaast raad ik je heel hard aan om contact te nemen met Wegwijzer. Zij verzamelen reisverslagen en kampverslagen en zullen je ook graag helpen met je concrete vragen.

Je kan ook ter plekke scoutsgroepen contacteren, die hebben misschien goeie tips.

En voor zo’n onderneming (ongewone locatie + grote groep jongeren) is het beter om de volgende keer wat vroeger te beginnen plannen…

Veel succes!

StevenS
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Zoals Debbie hierboven al vermeld zijn de Tatras niet te onderschatten, ook al zijn de hoogste toppen lager dan 2700m. Vervolgens is het ook nog eens een beschermd natuurgebied, wat inhoud dat er zeer streng wordt opgetreden tegen overtredingen.
    Anderzijds zijn de paden zeer goed onderhouden. De paden in de valleien zijn naar mijn mening geen paden meer maar aangelegde weggetjes met trappen en alles erop en eraan. Deze worden van Juni tot September zeer druk belopen door allerhande toeristen. Teenslipper en Hakken zijn daar geen merkwaardig zicht. De paden die omhoog lopen en de vallei verlaten zijn zeer mooi en spectaculair. Op sommige plekken zijn kettingen aangebracht om het klimmen wat makkelijker te maken. Eens je de struikenzone verlaat kom je blokken en puinvelden tegen.
    De hutten zijn zeer mooi en proper. Vroeg reserveren is de boodschap want in de drukke periode zitten ze meestal vol. Ook is een basiskennis pools aan te raden. In ieder geval een vertaalboekje, want veel mensen zijn de Engelse taal daar niet machtig.

DidierLL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Ik kan de reacties hierboven  enkel bijtreden, met misschien één bijvoeging

Zoals Steven zegt: de valeien zijn geplaveid met paden die makkelijk betreedbaar zijn en mensen die je op het strand zou verwachten. Een groep hier meenemen zou niet echt een probleem zijn denk ik. Er loopt ook een kabelbaan van centrum naar 2051m. Je kan van daaruit ook geplaveid naar Zawrat over de kam. Van daar kan je dan weer het blauwe pad de vallei in. Verder dan Zawrat de kam volgen is lastiger (daar komen ook de kettingen etc). Ook daar zie nog sportschoentjes lopen maar laat je niet verleiden om de massa te volgen! steil, soms glad, geen goede paden. Kettingen hangen ze niet omdat het makkelijke paadjes zijn… Blijf daar maar weg met een groep jongeren.

JonasC
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden en tips!

We zullen het inderdaad houden bij de ‘eenvoudige’ paden in en rond het park en we slapen zeker buiten de grenzen. We mogen ons ook één nacht te slapen leggen in een magazijn van een berghut.

Groetjes,

Jonas

dieterVG
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Dag Jonas,

wij hadden met onze jins iets gelijkaardigs in gedachten. Heb je eventueel nog gegevens van die berghut. Je zou ons hier toch een heel stuk mee vorruithelpen 🙂

alvast bedankt

Dieter

Martijn Salomez
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Een aantal jaren geleden ben ik met mijn ouders gaan wandelen in het tatragebergte . Wij deden enkel dachtochten en hadden stara lesna als uitvalsbasis, waar trouwens een zeer mooie kamping was . Met een kabellift kun je tot vlak bij de hoogste top gerlachovsky stit van waaruit je zeer mooie wandelingen kan maken. Ook het strbske pleso meer en omgeving is een dikke aanrader. Het viel mij op hoeveel andere dagjestoeristen er in dit deel van het tatragebergte liepen . Met een groep ongezien kamperen lijkt mij dan ook zeer moeilijk binnen het park.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.