HOME FORUM Materiaal en techniek Tarps en compressiezakken: een goed idee?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hallokes,

Ik heb sinds enkele maanden een trailstar (zoals 60% van de mensen op dit forum gok ik ūüôā ) en vroeg mij af of het tijdens trekkings een goed idee was om de originele zak te vervangen voor een compressiezak (sea to summit,…) om op die manier¬†wat extra ruimte te besparen in de rugzak. De enige reden waarom ik het niet zou doen is omdat ik schrik heb dat dit niet geweldig goed is voor de -geseamde- naden…

Iemand enige ervaringen hiermee?

Thx!

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

In principe kan het geen kwaad aangezien je hem toch elke avond uit zijn compressiezak verlost, maar…

Ik verkies om mijn Solomid in zijn stuffsack te bewaren, samen met de haringen. Silnylon is immers goed samendrukbaar, waardoor ik geen nood zie voor een compressiezak.

Sowieso ben ik geen voorstander van compressiezakken. Zijn zwaar & ineffici√ęnt en persoonlijk vind ik ze nergens goed voor. ‘Gewone’ stuffsacks volstaan voor mij.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een compressiezak zal vermoedelijk meer wegen dan het bijgeleverde zakje. Zelf pers ik dat gewoon in mijn rugzak en dan wordt het vanzelf gecomprimeerd. Haringen steek ik apart.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik zie geen reden tot een compressiezak als je een beetje aandacht besteed aan het opbergen. Het zeil wordt toch gecomprimeerd als je het onder andere spullen steekt.

Een betere tip is: neem geen compressiezak mee maar een klein extra handdoekje. Ik heb mijn buitentent eens direct na thuiskomst(na een nacht met vele condens) gewogen: DUBBEL(!) zoveel gewicht.

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

Ik heb mijn MSR Carbon Flex tent steeds heel hard in een kleine compressie zak geperst. Ik heb nu het gevoel dat dit nadelig was voor de geseamde stiksels en zou het precies niet meer doen. Het lijkt wel of de seams overal heel klein gekrakeleerd zijn. Heb hem nog niet opnieuw getest in zware regen en weet ook niet of dit hersteld kan worden. Dus persoonlijk zou ik het niet aanraden. Succes!

Arne L.
    Deelnemer

Interessant, Philip. Je kan de naden in principe wel hersealen moesten ze lekken.

Sowieso zijn harde ‘stenen’ (als het ware) nooit een goed idee in een rugzak. Beter los verpakken; daarmee vul je immers alle kleine gaatjes en kan je een rugzak effici√ęnter indelen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een tent of tarp hard compresseren kan absoluut geen kwaad zolang je shelter maar volledig droog is. Als je je naden zelf goed hebt gesealed met verdunde(!) siliconen zal dit de naden ook totaal niet aantasten. Anders kan het zijn met tenten die door de fabricant seam-taped zijn (zoals wellicht de Carbon Reflex van Philip). Hoe dan ook kan je een lek bij het loslaten van de seam-tape met siliconen dichten zolang je tent minstens langs één zijde een siliconen coating heeft.

Wat vooral slecht is bij het opbergen van een shelter, hoe hard je ze ook compresseerd, is deze nat in de stuff zak proppen. Dit werkt bacterie en/of schimmelgroei in de hand welke ondermeer de coating aantasten. Je shelter zal hierdoor met de tijd sneller vocht gaan opnemen in plaats van het te laten afparelen. Niet alleen UV-licht is hier altijd de boosdoener. Op tocht is het natuurlijk niet altijd even praktisch om je shelter altijd droog in de stuff zak te krijgen en overdag als de gelegenheid zich voordoet even te laten drogen. Eén regentocht waarop je je shelter nooit droog hebt kunnen krijgen kan al genoeg zijn om het afparelend vermogen volledig kwijt te zijn bij silnylon van mindere kwaliteit heb ik al ondervonden.

Een silnylon coating kan je nog wel terug opwaarderen wanneer het nodig moest zijn, maar je doet dit natuurlijk liever niet te vaak.

philip
    Deelnemer

Droge shelter? ¬†Dat is een ‘natte’ droom ‚ėļ wanneer je favoriete plekje het hoge noorden is. Ik denk dat ik mijn tent meer nat dan droog heb weggestoken. In de Ardennen loop ik ook graag in de herfst en voorjaar wanneer het nog koel is, en¬†nat.

ps. Dzjow, mijn MSR is inderdaad door de fabrikant geseamed. Ik vraag me alleen of of je op de bestaande beschadigde seam die siliconen kunt aanbrengen. Heb jij ervaring met dit spul?

philip
    Deelnemer

Flemke, heb jij een solo of duo trailstar? Ik denk er ook over om die aan te schaffen maar twijfel over de grootte.

Arne L.
    Deelnemer

Kan geen kwaad. Gebruik verdunde SeamGrip op de plaats waar een siliconen coating is aangebracht (die kant is vaak gladder); MSR gebruikt vaak slechts aan één kant een siliconen coating.

http://www.hikelight.com/60howtoseamsealatent.html

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@philip

Een Carbon Reflex heeft geen siliconencoating en kan je dus niet met siliconen hersealen, maar wel met iets als bvb. Seamgrip.

@Flemke

ik doe zoals Arne  en pak altijd eerder aan de losse kant.

Een natte shelter inpakken, is nooit een probleem geweest, zolang die thuis maar volledig werd gedroogd.

Flemke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Thx voor de uitleg allemaal. Conclusie lijkt mij inderdaad logisch. Beter geen risico’s pakken en rekenen op de reeds voldoende ‘compactheid’ van de tarp in originele zak!

@philip
    . Ik heb héél lang getwijfeld over Little star of Regular. Ben toch voor de Regular gegaan owv volgende 4 redenen:

– Trailstar is een paleis voor 1 persoon lees je overal. De little star zag er mij meer een ‘berghutteke’ uit (https://www.youtube.com/watch?v=ZntMVOPE6ww). Ik had vooral schrik om de hele tijd de randen te raken en zo rapper condens ofzo te krijgen op uwe slaapzak/ of te dicht bij de ingang te liggen als je tarp niet helemaal dicht maakte (ik denk niet dat ge, zoals bij de Regular star, ¬†helemaal vanachter parallel met uw deur kunt gaan liggen)

– Het grootste ‘nadeel’ vd regular is zijn footprint. De little star heeft er een die 15% kleiner is. Geloof niet dat je hiermee op zoveel meer plekken kan staan dan met de gewone. De gewone kan je ook makelijker over 1 ‘ambetant’ object heenspannen en dat object vervolgens negeren in uw ‘paleis’.

– 1 interessante discussie gevonden van de eigenaar van MLD zelf. Little star is origineel gemaakt voor een japannerke van 1m65 (http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=96427). Hoewel verteld wordt dat het nog zou moeten meevallen heb ik op andere forums toch een aantal mensen hun little al te koop zien aanbieden omdat het iets te klein uitviel.

-Little star is al een paar jaar uit en niemand heeft het erover. Iedereen praat over de voordelen van de gewone trailstar. Klinkt misschien stom, maar waarom voor de kleinere gaan (qua gewicht, footprint,.. scheelt het allemaal niet veel) als ge voor iets kunt gaan waar de meningen veelal positief over zijn?

Soit, heb mijn keuze nog niet beklaagd!

philip
    Deelnemer

@flemke, bedankt voor het uitgebreid antwoord op de trailstar!

Iedereen bedankt voor feedback op de seams.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.