4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Ik overweeg om een tarp aan te schaffen. Motieven zijn deels gewichtsbesparing en deels intensere beleving. Na wat rondgesnuffeld te hebben op het www denk ik vooral aan deze opties:

– MLD Trailstar

Voordelen van de eerst zijn vooral de stormvastheid, gebruikservaringen zijn quasi unaniem zeer lovend.
    Nadelen: enkel te bestellen in de US? Gezien ik de tarp vooral solo zou gebruiken vermoed ik dat de trailstar wat te groot gaat zijn.

– Terra Nova bivy

voordelen: ruim verkrijgbaar in EU en op Britse internetshops zelf een stuk voordeliger, bivy zit er al bij, toegespitst op solo gebruik
    Nadelen: minder stormvast als de trailstar

De tarp moet in eerste instantie dienen voor dichtbij trips maar ik speel ook met het idee om hem deze zomer mee te nemen naar de Maritieme Alpen.

Mijn voorkeur neigt toch naar de trailstar wegens de stormvastheid en de veelzijdigheid. Waar ik nog wel mee zit is het condensprobleem. Door mijn lengte ben ik niet zo’n fan van bivakzakken. Is een bivakzak echt essentieel voor de condensvorming of kom je met een grondzeiltje ook al een heel eind? Mocht ik de tarp toch meenemen deze zomer zal een bivy toch wel aangewezen zijn om me te beschermen tegen insecten.

Ik weet dat Debby een trailstar heeft en dat Ivo er zelf een gemaakt heeft, maar zijn er hier nog fervente tarpers die met deze of andere tarpen ervaring hebben? Zijn er speciale zaken waar je op moet letten als je een tarp aanschaft?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Jonas,

De Terra Nova bivi tarp bestaat uit een ridge-tarp in trapeziumvorm met een flauwe beak aan de voorkant en een inner net, geen bivakzak! Zelf genoeg ervaring met dit soort tarps. Erg geschikt voor beboste streken zoals de Ardennen. In combinatie met een echte bivakzak zelfs geschikt op de toendra van Scandinavië zolang je het weer voor de volgende nacht weet in te schatten en hiervoor de geschikte bivakplek weet te vinden bij extremer weer (niet voor iedereen geschikt dus). Vermits deze tarp niet geleverd wordt met een bivakzak maar met een inner net vind ik deze een heel stuk minder geschikt voor de noordelijke streken. Het inner net zal handig zijn tegen insecten, midges en muskieten maar lijkt mij verder nauwelijks bescherming te bieden tegen splash van regen. Voorts zijn zulke tarps niet geschikt voor tochten boven de boomgrens in berggebieden in gematigde streken (Alpen, Pyreneeën, …) vermits zij totaal geen bescherming bieden bij hevige buien en onweer. Je wordt er dan gewoon onder nat, ook met een bivakzak (tenzij je een volledig waterdichte bivakzak neemt maar dat kan niet echt de bedoeling zijn). Kortom deze tarp is perfect voor de Ardennen maar verder niet zo breed inzetbaar.

De trailstar is echter een bijzonder type tarp. Deze kan je helemaal afsluiten waardoor deze wel erg geschikt is voor streken boven de boomgrens (zowel type Alpen als toendra Scandinavië). Een bivakzak kan extra bescherming bieden tegen insecten maar daarvoor is een inner net onder de trailstar misschien een beter te overwegen optie, al blijft dat een persoonlijke keuze (Ookworks maakt inner nets voor de trailstar). Condens is zeer goed te beperken tijdens rustige vochtige nachten zolang je de trailstar met genoeg verluchtingsmogelijkheden recht zet. Wel een belangrijke opmerking: de breedte van de panelen van de trailstar zijn slechts iets meer dan 2m waarbij de tarp laag tegen de grond blijft hangen bij de randen. Dat wil zeggen dat de trailstar niet geschikt is voor mensen met een groot gestalte vermits je dan met je hoofd/voeten altijd wel ergens tegen het zeil riskeert te komen. Bij wind/condens is dat allesbehalve ideaal. Ivo is met zijn groot gestalte omwille van deze reden van de trailstar moeten afstappen. MLD heeft een tijd geleden een grotere versie van zijn trailstar te koop aangeboden maar het is me niet duidelijk of deze nu nog aangeboden wordt. Heb je je zinnen gezet op de reguliere trailstar dan raad ik je aan om op voorhand toch maar best eens bij iemand met een trailstar te passen of je met je lengte comfortabel onder een trailstar kunt liggen.

Dan lees ik dat je schrik hebt van condens onder een tarp. Dat is een misvatting. Tenten hebben algemeen condensproblemen, maar tarps zijn weinig condensgevoelig en op de nachten dat je toch met condens te maken hebt, heb je hier zelden of nooit last van in tegenstelling met een tent.

Samengevat: Wil je iets dat zowel geschikt is voor de Ardennen als de Alpen vergeet dan de simpele tarpvormen maar zoek een shelter die volledig kan afgesloten worden bij slecht weer en goed kan verlucht worden bij rustig weer zoals dus de trailstar of een type tarptent.

Hier heb je nog wat verder leesvoer waar ik mijn ervaringen met dit type tarps heb beschreven:
    http://dzjow.wordpress.com/2011/06/08/tarping-with-the-grace-solo-spinntex-97/
    http://dzjow.wordpress.com/2011/02/18/pitching-options-for-the-trailstar/

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Jonas,
    ik heb met je te doen. Je bent nog een stukje groter dan ik met mijn 192 cm en zelf ik heb heel wat moeilijkheden ondervonden met mijn lengte.
    Van een bivi tarp van terra-nova is de binnentent te klein voor jou en ze gaat jou echt niet droog houden
    http://www.terra-nova.co.uk/tarps-bivis-bothies/all-tarps/bivi-tarp/
    Je was laatst op zoek naar een slaapzak en met jou lengte zou je een slaapzak van 230 cm aan moeten schaffen terwijl de binnenruimte slechts 220cm is.
    Zelfde probleem met de bivakzakken. Ik heb de superlight bivi van mountain laurel designs een bekeken. De large is voor jou vermoedelijk nog te klein .Niemand in de kennissenkring die kan naaien? Er circuleren wel een paar patronen op internet die je zonder problemen aan kan passen aan jouw lengte.
    Je zal wel al hebben gezien dat ik ook een klassieke tarp heb gemaakt die iets groter is. Ik zie ze mij niet gebruiken in gebieden waar het kan stormen. Daarvoor hebben de panden te weinig ‘raamwerk’ iets wat een trailstar wel heeft. Joery heeft gelijk dat een trailstar voor mij, mocht hij in stormpositie zijn opgesteld ‘krap’ is om onder te slapen. Toch heb ik, nu ik mijn andere trailstar heb verkocht opnieuw stof besteld. Gisteren begonnen met het uitsnijden van de panden. Ik ga terug een trailstar maken. Hij geeft me toch een veiliger gevoel bij onstuimig weer. Als hij af is zal ik het laten weten, kan je er eens onder komen liggen om een idee te krijgen.
    Ik heb geen idee over een alternatief. Lightheartgear maakt de SoLong 6 maar deze zal je in moeten voeren terwijl hij eerder een tent is dan een tarp. Al kan je hem wel heel luchtig open zetten.
    http://www.lightheartgear.com/index.php?main_page=index&cPath=1

Jonas1984
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Joery, Ivo

thx voor de feedback! Mijn lengte heeft me helaas al meermaals parten gespeeld :-(.

Het is dankzij jouw bericht Ivo dat ik de trailstar in overweging ben beginnen nemen. Ik dacht altijd zoals Joery al bevestigde dat een tarp niet echt geschikt is voor ruwe gebieden. De trailstar leek me daarom alle ‘nadelen’ van een klassieke tarp te omzeilen. Ik had echter nog niet bij de afmetingen stilgestaan.

Die solong 6 is idd eerder een tent dan een tarp. Gezien ik al een tent heb, is dat niet echt wat ik zoek. Als je nieuwe trailstar af is Ivo wil ik zeker eens komen ‘proefliggen’. Mocht je bereid zijn om te experimenteren met een trailstar XXL heb ik daar zeker oren naar 🙂

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.