HOME FORUM Materiaal en techniek Tarp: modellen, accessoires en opstellingen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Sinds eind vorig jaar ben ik helemaal verkocht aan het slapen onder een tarp, dankzij met name het lichtere gewicht en de kleinere pakmaat, maar ook vind ik het prettig om meer contact te houden met de natuur. Nu heb ik het idee dat ik de smaak goed te pakken heb maar ik tegen problemen aanloop die ik niet opgelost krijg door gebrek aan kennis, ervaring en materialen. Graag jullie advies. Ter info, ik hike vrijwel altijd met z’n tweeën.

Momenteel gebruik ik een DD Tarp 3x3M in combinatie met twee army tarp/poncho tarpjes van de dump als grondzeil. De opstelling die mij het meest bevalt en ik recent 2x gebruikt heb lijkt eigenlijk erg veel op deze:

Helaas heb ik mijn opstelling nog niet zo perfect opgezet gekregen. Het blijft veel rondlopen en klooien en ik krijg de tarp ook niet netjes dicht zoals het lijkt in het filmpje. Ik denk dat dat komt omdat ik gewoon een stok pak en grofweg op 4 voet lengte breek en er een stuk mos tussen tarp en stok plaats om de tarp te beschermen. Het lijkt me dat je met een wandelstok eea beter kan afstellen. Ik heb deze opstelling gebruikt omdat er regen voorspeld was en ik de ingang wilde kunnen sluiten om natte slaapzakken te voorkomen.

Vragen/problemen:
    – Grondzeilen wegen nu 650 gram per stuk. Voordeel: hufterproof en goedkoop (30 euro voor 2 en ze zijn niet kapot te krijgen en houden alles tegen, van steen tot doorns. Nadeel: 1300 gram aan grondzeil is veel, heel veel. Wat zijn goede materialen om dit slimmer aan te pakken?

– Toen ik de tarp zo goed als dicht maakte tegen de regen (die overigens niet kwam) lag ik na een uur te zwemmen in het zweet onder een benauwde tarp. Ik heb de tarp toen maar weer open gemaakt en maar voor lief genomen dat m’n (waterafstotende) dons slaapzak wat nat zou worden. Iets dat ik mezelf op de laatste nacht kon veroorloven, maar normaliter geen uitkomst mag zijn. Hoe lossen jullie dit op? Op de volgende foto met een Trailstar viel mij op dat de tarp iets van de rond af staat, is dit hiervoor gedaan? Moet ik mij met zo’n opstelling geen zorgen maken over water dat naar binnen loopt?
    P1050097

– Zoals besproken in apart topic wil ik Willem zijn advies volgen en een vorm van bescherming inbouwen tegen de muggen. Zijn er ‘universele’ mogelijkheden, zodat ik niet bijv een trailstar en bijbehorende binnentent hoef aan te schaffen?

– DD Tarp 3x3m heeft eea aan verloren oppervlak, daar de vorm vierkant is. Stof die ik allemaal wel rondsjouw en helaas ook meer weegt als het nat is. 800 gram was voor mij al een hele verbetering ten opzichte van een volledige tent, maar ik zie dat Willem (aan de hand van zijn paklijst) met zijn MSD Cricket met muskietennet, grondzeil en aanvullend plastic ter bescherminng van het grondzeil op 820 gram uitkwam. Nu is de Cricket te klein voor twee personen, maar wil iemand mij wat op weg helpen met mijn mogelijkheden icm bovenstaande vragen?

Ik heb/gebruik geen bivakzak en wil dat eigenlijk het liefst zo houden, tenzij het praktisch gezien niet anders kan. Het lijkt mij wat benauwd slapen en aangezien ik het snel warm heb en veel zweet vind ik het ook prettig om de boel open te kunnen slaan en dan niet in een kunstof zak te liggen. Een Tyvek overtrek zoals Willem op zijn Scandinavie tocht heeft gebruikt spreekt mij meer aan, waarmee ik bijvoorbeeld het voeteneind van de slaapzak kan beschermen bij veel regen en een open tarp. (alhoewel mijn ervaring is dat het regenwater dan tussen de banen van de Exped mat gaat lopen)

Lang verhaal en een hoop vragen, hoop op een hoop goede adviezen. Alvast bedankt!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik kan je niet heel veel verder helpen met je vragen maar ik vroeg me af of je al mijn artikel hebt gelezen rond mijn ervaringen met de Trailstar: http://debbiestochten.wordpress.com/2013/02/23/slapen-onder-een-tarp-de-trailstar/.  Als je wil, kan je hem helemaal doen aansluiten tegen de grond (maar dan is er ook geen ingang). Vooral handig bij slecht weer. Water die binnenstroomt, heb ik éénmaal gehad omdat ik in een put lag (en dus op voorhand niet goed had opgelet bij het opstellen). Een goede bivakplaats moet in staat zijn te kunnen draineren bij hevige regen. Een hele lichte helling is dus altijd te verkiezen boven iets dat perfect vlak is, zeker in slecht weer.

Wij hebben erg lichte bivakzakken gekocht, die minder waterdicht zijn dan pakweg een GTX-bivakzak, maar wel wat beter ademen. Maar bon, aangezien jij het heel gemakkelijk te warm hebt, ga je misschien alsnog last krijgen van condens. Ik zou dan inderdaad gewoon een licht grondzeiltje gebruiken die net past onder je matje.

Als universele ‘innertent’ kan ik voorlopig enkel een los muskietennet bedenken die je dan binnenin de tarp ergens vastmaakt vb. aan de polslus van je wandelstok.

massimo
    Deelnemer

Hi Debbie,

Uiteraard heb ik je artikel gelezen! 🙂 Ik sliep toen al even onder een tarp, maar mijn vriendin is hierdoor wel ‘bekeerd’. Mijn dank daarvoor, dit scheelt een hoop sjouwwerk. De foto in mijn post is overigens gepikt uit jou artikel.

Wanneer je de tarp dicht maakt aan de voorzijde, wordt het dan niet onwijs broeierig en vochtig van de warmte en condens? Helpt het wanneer je de tarp iets van de grond af opzet, zoals op de afbeelding?

Ik krijg het niet uitgedacht in mijn hoofd hoe dat met een muskietennet zou werken, ten slotte hangt het dan op je terwijl je slaapt en steken de muggen er (volgens mij?) gewoon doorheen…? Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en toevallig een foto’tje hebben ofzo?

Debbie
    Sleutelbeheerder

In de bergen is het zelden warm ’s nachts en je slaapzak capteert een groot deel van je warmte (of daar hoop ik toch op). Onder een zeil heb je hoedanook nog wat meer ventilatie dan in een tent en dus minder last van condens. Hoe meer je ruimte laat voor ventilatie, hoe meer de lucht zich ververst en warmte wordt afgevoerd. Uiteraard zit er op de binnenkant van het zeil tegen de ochtend wat vocht, tenzij de lucht erg droog was die nacht.

Met elk muskietennet moet je ervoor zorgen dat die onder je slaapmat/matras vastzit en niet tegen je lichaam aanligt. Eigenlijk kan je zelf proberen een innertent te maken. Check eens bij Ivo Vanmontfort voor tips of google eens.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Massimo,
    Het kan een foute indruk zijn maar het lijkt dat jouw stijl van ‘buitensportbeleving’ erg aanleunt bij het ‘bushcraft’ gebeuren.
    (ik gruwel bij de zin die ik hierboven heb neergezet omdat ik zelf probeer niet in hokjes te denken)
    Bij het tarpen heb je volgens mij voor het gemak echt wel instelbare stokken nodig bij de gesloten vorm die je wil maken. Voor een A frame zouden vaste stokken kunnen volstaan.
    Het kost je hoogstens wat postzegels maar probeer bv de duomid eens (ligt momenteel bij veerle)

Eerlijk denk ik wel dat hij voor langere tochten met slecht weer hij wat te klein is voor twee personen en een persoon altijd dreigt nat te worden bij het openen van de schelter.
    Een trailstar is wat dat betreft veel flexibeler.
    Voor een grondzeil zou je als je aan het knutselen wil gaan eerder kunnen denken aan een bathtub. Zie bv:
    http://www.backpacking-lite.co.uk/diy/make-an-ultralight-tent-bathtub-floor.html
    Iets gemakkelijker te maken dan een bivakzak maar als je met een centrale stok zit binnen het slaapveld komt er weer een bijkomende hindernis bij kijken.
    Als ik jou was zou ik eens proberen met een simpel stuk plastiekfolie wat een stukje groter is dan de slaapmat en laat dat opstaand randje vallen.
    Eventueel plak je wat duct tape (of ander soort stevige plakband) op de hoeken en zet het zeil vast met vier picketten zodat het gefixeert blijft

massimo
    Deelnemer

@ Debbie
    Beetje condens is natuurlijk geen punt, maar vorige keer was het niet plezant, ondraaglijk warm en vochtig was het. Ik ga er vanuit dat het in de bergen beter gaat 🙂 Het idee van een muskietennet onder m’n Exped leggen lijkt een goed idee. Een groot net hebben is dan wel handig, ik ga eens kijken wat ik kan vinden.

@ Ivo
    Je slaat de spijker prima op z’n kop! Hoewel ik (helaas) weinig doe met bushcraft gebeuren, vind ik het wel erg leuk om veel uit het bos te kunnen halen. Toch is mijn ervaring dat ik bij het hiken hier geen tijd voor heb/neem en liever nog een paar uurtjes doortokkel dan dat ik houten lepels zit te snijden… 🙂

Verstelbare stok is geregeld (wandelstokken aangeschaft)

Gisteren Bo-Camp grondzeil gekocht. Dit is LDPE en weegt zo’n 85 gram per vierkante meter. Het het stuk van 3×2 dat ik nu heb kom ik op zo’n 500 gram, aanzienlijk lichter dan 1300 gram die ik had, maar naar mijn idee nog steeds aan de zware kant. Tyvek schijnt lichter te zijn, maar ik had begrepen dat dit op een natte ondergrond toch vrij makkelijk vocht doorlaat. Ik weet niet of er mensen zijn die dit kunnen beamen. In ieder geval ga ik eens kijken hoe het uitpakt met een opstaande rand en kijken of ik het zeil nog iets kleiner kan snijden hier en daar.

Ik zal even posten voor je Duomid, fantastisch aanbod. Voor die paar postzegels inderdaad een super manier om te vergelijken.

Daar ik gelezen had dat het voorgevormde aan de trailstar voor veel stevigheid zorgt begin ik hier toch steeds meer geintresseerd in te raken. Helaas red ik de levertijd van 10-12 weken niet meer tot mijn tocht, laat staan om er dan nog mee te trainen. Maak jij ze nog zelf en zou ik er bij jou eventueel een kunnen aanschaffen?

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

De enige ‘universele oplossing’ die onder elk model tarp werkt blijft nog altijd de bivakzak, vrees ik…

Zelf loop ik rond met deze combi: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=174

Wat betreft pitching options is die Cricket Tent trouwens een heel stuk minder veelzijdig dan bvb een Trailstar.

Bij Oookworks maken ze inners op maat voor de meeste shelters van GoLite/MLD/…

http://oookworks.com/

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Zo een innertent heb ik bij Oookworks besteld. Ik heb mijn eigen exemplaar nog niet ontvangen maar wel al het prototype om voorlopig verder te kunnen. Dit was een tijdelijke oplossing die hij gevonden had omdat mijn innertent uit een badkuip, wanden van 50cm cuben en voor de rest mesh. Dit zou rond de 425 gram gaan wegen. Op dit moment heb ik een badkuip met volledig mesh. Hier vind je een link naar mijn site over de bevindingen van de trailstar met innertent.http://kaspergeuns.wordpress.com/2013/04/16/mld-trailstar-met-binnentent/

We zijn er heel tevreden van. Ik moet wel zeggen ik heb ze eind november besteld. Dus best bestel je goed op tijd. Maar ik had nu de pech dat het matriaal Cuben op was bij hem. Voor de rest de kwaliteit is super!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Massimo,

Waar wil je je tarp vooral gebruiken in de toekomst? Vooral onder de boomgrens of wil je er ook in de bergen boven de boomgrens mee overnachten?

De link waar je wil tonen hoe je ze gesloten hebt opgezet blijkt verkeerd gekopieerd te zijn vermoed ik, want deze werkt bij mij niet. Alleszinds is het niet de bedoeling om een tarp volledig af te sluiten, ook niet bij regen. Een tarp heeft net het voordeel dat er zelden veel condens wordt gevormd doordat lucht vrij onder de tarp kan stromen. Sluit je dat af dan doe je dat voordeel teniet.

Een flat tarp vraagt heel wat oefening om ze mooi te kunnen opstellen en boven de boomgrens vraagt het meer denkwerk en een zoektocht naar een beschuttere bivakplek. Je kan er ook wel eens meer dan één paar wandelstokken voor gebruiken bij de opstelling als het over een grote tarpoppervlakte gaat. Hoe groter een flat tarp hoe meer wind ze vangt en des te moeilijker het wordt om ermee  succesvol een storm uit te zitten.  Je ermee boven de boomgrens begeven zonder bivakzak is riskant. Flat tarps en catenary cut recangular tarps werken het best boven de boomgrens als ze niet te groot zijn, dus éénpersoonsmodellen. Gezien je dus met twee onder je tarp wil liggen is een flat tarp denk ik minder aangeraden als je je boven de boomgrens wil begeven. Zoniet, perfecte keuze als je het geduld ervoor kunt opbrengen om opstelmogelijkheden aan te leren.

Als stormvastheid ook belangrijk is kom je sowieso op de trailstar uit. Een mid kan het ook nog goed doen, maar dan heb je strikt gezien geen tarp meer. Wil je afgesloten zitten tegen de insecten heb je een bivakzak of binnennet nodig. De keuze tussen de twee bij een trailstar of mid is denk ik vooral persoonlijke afwegingen maken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Massimo:
    Tyvek heeft zijn beperkingen en laat inderdaad gemakkelijk vocht door.
    Op zich hoeft dat volgens mij geen al te groot probleem te zijn omdat je strikt gesproken je slaapmat als buffer kan zien voor de daarboven op liggende slaapzak.
    Zelf loop ik tot volle tevredenheid rond met een tyvek bivakzak (waarvan ik de bodem wel heb behandeld met siliconen om hem duurzamer te maken en zijn waterdichtheid te verbeteren.
    Ik ga geen trailstar op bestelling maken maar toch wil ik er dit jaar nog een nieuwe maken om zo mijn techniek te verbeteren. De andere gooi ik dan opnieuw in de verkoop maar omdat ik eind augustus nog een tocht op stapel heb staan kan hij nu nog niet weg.
    Ik heb mij deze avond bezig gehouden om een filmpje in elkaar te steken om een alternatieve opstelling uit te leggen.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/05/trailstarcopie-de-luie-mens-opstelling.html

massimo
    Deelnemer

@ Willem:
    De cricket (met toebehoren) is wel een stuk lichter dan de trailstar las ik op jou paklijst. Ik vind het een erg mooie combinatie. Erg praktisch voor solo trips. Als ik meer solo ga doen dan wil ik deze er ook wel bij hebben… Dure hobby… 🙂 Ik ga toch maar eens kijken of ik een homemade bivakzak kan knutselen om het te proberen.

@ Kasper:
    Mooie duidelijke foto’s. Huidige binnentent ziet er ook goed uit, al lijkt deze wel wat klein tov de buitentent. Ook interessant om te zien hoe de wandelstok toch in de grond kan, dit ga ik zo ook proberen toe te passen op mijn nieuwe onderzeil. Op de foto’s valt mij op hoe ruim de trailstar lijkt te zijn, ten opzichte van bijvoorbeeld mijn eigen tarp. Ben benieuwd hoe je uiteindelijke binnentent er uit ziet straks!

@ Ivo:
    Mocht je huidige Trailstar in de verkoop gaan houd ik mij aanbevolen. Tof om te zien hoe je met het koordje het deurtje sluit 🙂 Ook heb ik mbv je artikel op je blog, op het topic op dit forum en wat google werk eens gekeken hoe zelf een bivakzak te maken uit soft Tyvek. Ik ben hier te onhandig voor ben ik bang, maar wie weet wil mijn vriendin een poging wagen… Hiermee kan ik het hopelijk eens voor een acceptabel bedrag proberen (vind de kosten zo hoog voor ademende bivakzakken…) en kijken of ik dit kan gebruiken om muskietennet en onderzeil te vervangen. Overigens heb ik je andere creaties bekeken en ik was erg onder de indruk. Leuke artikels en knap werk!

@ Dzjow:
    De geplande tocht zou ik graag met m’n flat tarp willen maken. Het op tijd geleverd krijgen van een Trailstar gaat niet meer lukken en ook de financiële middelen zijn niet onuitputtelijk. Wel is het mij duidelijk dat ik voor de lange termijn er wel graag een wil hebben en niet enkel voor deze tocht.

Ik slaap eigenlijk altijd onder een tarp, ieder seizoen en iedere locatie. In de toekomst wil ik dat graag zo blijven doen. Maar nog nooit heb ik deze boven de boomgrens ingezet. Ook de windkracht bleef tot op heden redelijk beperkt. Uiteraard probeer ik stil te staan waar ik opzet en hoe ik richt. Door slechte inschattingen en fouten te maken heb ik daar gelukkig al een en ander in geleerd.

Vergeef mij voor al mijn vragen en gebrek aan ervaring, maar ik kan mij lastig voorstellen waarom het gevaarlijk is om zonder bivakzak boven de boomgrens onder een tarp te slapen. Zou je dit toe willen lichten?

Tot de tocht in augustus probeer ik momenteel iedere twee weken een meerdaagse te doen en onder de tarp te slapen, al is dit altijd redelijk dicht bij huis en zijn de omstandigheden dan ook niet vergelijkbaar, maar oefening desalniettemin. In juli wil ik nog een week naar een hooggebergte om een en ander daar te oefenen. Als het met een goede voorbereiding te doen is dan verwacht ik dat ik oefenmogelijkheid genoeg heb om dit onder de knie te krijgen, of (hopelijk niet) de conclusie te trekken dat het niet gaat werken.

Ik houd heel graag zoveel mogelijk ventilatiemogelijkheid, maar bij regen dien je toch een en ander enigszins af te sluiten om droog te blijven lijkt mij. Is het dan de kunst om een aflopende opening te gebruiken die lang genoeg is dat het de regen niet naar binnen komt?

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Wij vinden de binnenruimte perfect! Er passen vlot twee matjes in en aan beide zijdes leggen we dan een rugzak moesten we dit willen. Mijn cameratas ligt er ook nog bij in. Eventueel moesten de schoenen niet te nat zijn of te vuil passen deze nog met gemak in het puntje aan het voeteneinde.

Ik ben ook zeer benieuwd naar onze eigen binnentent. Deze wordt eigenlijk gewoon van grondzeil iets lichter en vanaf de grond een 50 cm cuben dit is een waterdicht stof. Dus moest er wat regen onder de trailstar doorwaaien merken we hier niks van. En we hebben dit ook vooral gedaan om de wind wat meer uit de trailstar te houden. Normaal ga ik hem voor de zomer nog binnen krijgen en dan komt er zeker nog een review. 😉

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

maar ik kan mij lastig voorstellen waarom het gevaarlijk is om zonder bivakzak boven de boomgrens onder een tarp te slapen. Zou je dit toe willen lichten?

Twee redenen: de bivakzak beschermt je tegen de wind/tocht daar waar anders meer warmte wordt ontrokken uit je slaapzak zonder bivakzak en twee, de bivakzak beschermt je slaapzak tegen splash van regen waarmee je bij hevige regenbuien of bij het draaien van de wind gemakkelijk last van kunt hebben.

Sowieso is het gemakkelijker je droog te houden onder een kleine tarp in gebieden als Schotland, Scandinavië waar je meestal slechts gezapigere regen hebt bij een vrij constant blijvende windrichting dan in zuidelijkere gebieden als de Alpen of Pyreneeën waar je eerder met hevige regenbuien of onweer te maken hebt waarbij de wind vaak abrupt van richting kan veranderen en de regen naast de onvermijdelijke splash van alle richtingen onder de tarp kan waaien. Hagel meemaken onder een minder goed afgesloten tarp is trouwens ook een hele beleving. Lig je niet beschermd in een bivakzak krijg je de ene hagelbol na de andere in je gezicht geslingerd wanneer deze terug botsen op de grond en onder je tarp vliegen…

Samengevat: boven de boomgrens is een bivakzak omwille van tocht en splash te verkiezen bij een open tarp. Voor een goed afsluitbare tarp als de trailstar of bij een mid kan je je veel beter beschermen tegen splash en tocht zodat een bivakzak hier geen noodzaak is.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Nog eens de review gelezen van Steve en Katrijn over hun MSR Twing, en daar hebben ze het opgelost met een bugnet van Careplus. Dat samen met een heel licht grondzeiltje en je bent al geholpen.

massimo
    Deelnemer

@ Kasper:
    Klinkt goed, helaas red ik de levertijd van de trailstar niet meer… Ik houd het forum in de gaten voor een review!

@ Dzjow:
    Helemaal duidelijk verhaal met de bivakzak. Afgelopen weekend heb ik in de Harz in 5 minuten m’n tarp opgezet toen er onweer dreeg, ging gelukkig al een stuk beter. Ik deed amper een oog dicht en het onweer met erge harde wind speelde met mijn tarp. Heeft me tot diep in de nacht wakker gehouden, maar heb het helemaal droog en cosy gehouden, tarp stond als een huis. Overigens was de avond ervoor ook al een gedoe met alle muggen.

@ Debbie:
    Grondzeil van Bo-Camp a 550 gram (3x2m) werkt prima, maar op zich toch nog wat aan de zware kant, heb jij of anderen misschien ideeën hoe dat lichter kan?

Iedereen bedankt voor de info. Daar ik voor augustus geen trailstar in huis kan hebben ga ik kijken of ik de tarptent double rainbow nog in huis kan krijgen… 1200 gram en meteen voorzien van binnentent tegen muggen en grondzeil. Aanvullende tips blijven welkom!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.