HOME FORUM Wandelgebieden Suggesties wandelgebieden voor deze tijd van het jaar

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Dag iedereen

Over heb ik met een aantal vrienden (3) onverwacht tijd voor een trektochtje (ong. 5 dagen effectief stappen). Onze conditie kan wel iets aan en we hebben ook al redelijk wat ervaring met zomertochten. We willen liefst zo veel mogelijk de natuur en bergen in, maar kunnen het hooggebergte in deze tijd van het jaar ongetwijfeld vergeten wegens nul ervaring. Zijn er wandelgebieden waar jullie aan denken die ons natuur en bergen kunnen aanbieden en binnen enkele weken realistisch en veilig zijn voor een groepje zonder wintertrekkingervaring?

De Vogezen lijkt me voor de hand te liggen, maar dat gebied kwam vorig jaar al aan bod… Vercors misschien, of ligt daar ook te veel sneeuw?

Bedankt alvast!

Jonas

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

Op de webcams van de Vercors is nog veel sneeuw te zien, ook op 1300 m hoogte (dorpen). Dat kan je dus al uitsluiten, tenzij je sneeuwschoenen meeneemt.

Zelfs in de Verdon ligt nog veel sneeuw.

Parc Naturel Régional des Volcans of Parc national de Cevennes zijn volgens de webcams sneeuwvrij.

Die webcams kan je hier consulteren:

http://www.infoclimat.fr/annuaire-webcams-meteo.html

Glenn A.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

Dag Jonas,

Ik ga zelf binnenkort (2 tal weekjes) ook op trekking voor aantal dagen. Zoals je zelf al zei is het niet echt een super goed moment om in het hooggebergte te vertoeven en al zeker niet zonder ervaring / lawine kennis. Ik ging eerst naar de Oostenrijkse voor-alpen maar heb dat plan laten varen omdat er mensen meegaan zonder lawinebieps.

Wat ik zelf als goede B-opties heb gevonden waren:

– Vogezen (zoals je zelf al zei) of Zwarte woud (de duitse tegenhanger)

– Jura (ietsje verder, maar toch al anders dan de vogezen)

– Franse natuurparken zoals Vercors, etc meer naar het Zuiden, persoonlijk wat te ver en ook hoog lawinegevaar momenteel. Je kan natuurlijk wel in het dal blijven.

– En dan als laatste optie kan je ook over het water kijken, namelijk naar Engeland of Wales. De kosten van zo’n overzetboot zijn bijna niks gedeeld door 5 en afstand is dichter of vergelijkbaar met de Jura. Toffe plaatsen daar is Snowdonia in Wales en Lake district in Engeland maar je hebt er natuurlijk nog. Daar ligt er ook nog wel wat sneeuw op de toppen maar vrij beperkt. Het kan er soms wel erg guur zijn met veel regen en wind, maar voor hetzelfde geldt heb je geluk met een prachtige blauwe lucht en besneeuwde bergtopjes!

JonasC
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Okay, ik ben nog aan het twijfelen, maar het Juragebergte lijkt me zeer aantrekkelijk. Bedankt voor de tips!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.