HOME FORUM Materiaal en techniek Suggesties nieuwe lichtgewicht tent

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hey iedereen,

Even kort schetsen, 6 jaar op rij naar ofwel Noorwegen of Zweden afgereisd voor trek en kanotochten, steeds een periode van 2 weken met de tent en rugzak. Meestal groepje van 4 tot 5 man

Afgelopen zomer voor de eerste keer mijn vriendin meegenomen voor enkele dagen, daar zij zelf niet zoveel kan dragen droeg ik het meeste van haar materiaal wat toch wat begon door te wegen.

Vandaar ben ik tegen volgende zomer op zoek naar grammetjes en bij voorkeur zelfs kilogram besparingen op men uitrusting.

De grote boosdoener bij mij is mijn super toffe tent een Nordisk Norheim 3PU die al alle trips is meegegaan. Hoewel deze nog steeds beschouwd word als een lichtgewicht met 3,7kg was ik me toch aan het afvragen of er na al die jaren met allerhande innovatie geen nieuwere materialen op de markt zijn die het gewicht nog drastisch doen zakken.

Ik overweeg dus een nieuwe tent te kopen, bij voorkeur een tunneltent, met ruime voortent voor bagage, 3 persoons, lichtgewicht en compact.

Momenteel heb ik de Nordisk Oppland 3LW in gedachte met een verbazende 1,98 kg maar ik vroeg me af of er nog andere merken zijn die ik dien te overwegen.

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Het is persoonlijk maar ik hou niet van tenten waar 10D stof voor wordt gebruikt zoals bij jouw versie

Duurder en minder duurzaam op langere termijn.

Misschien traditioneel maar ik leg  voor mij toch nog steeds de grens bij 30D stof. Vermits je er de voorkeur aan geeft om ook een voortent te voorzien, zou je niet genoeg ruimte hebben in de tweepersoonsversie 2SI?

Kris86
    Bijdrager

Bedankt voor de tip, ik ben idd nog niet thuis in al die stoffen dus ik ga er mij eens inlezen, de gewichtsbesparing moet uiteraard van ergens komen. Ik vond het ook al wat twijfelend betreffende de waterdichtheid van de buitentent 2000 tegenover mijn huidige 3000.

En nee een 2 persoonstent lukt niet aangezien we vaak met 5 weg zijn en 2 tenten.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het overzicht van hilleberg geeft een goed overzicht als het gaat over tentstoffen (en wat je er van mag verwachten). http://europe.hilleberg.com/EN/about-our-tents/materials-uncompromising-quality/

Hun lichtste stof is van 20D (geel label). Goed voor drie seizoenen zeggen ze daar

zie ook https://forum.hikingadvisor.be/2014/09/04/hoe-kies-ik-een-tent/

aanvulling (achteraf): Ik weet niet wie die andere drie mensen zijn die ook geregeld mee gaan. Misschien klinkt het egoïstisch maar ik zou zelf nooit in functie van anderen mijn tentkeuze maken. Jij en je vriendin een tent. De anderen spreken dan met elkaar af hoe ze hun overnachting regelen. Een tweepersoonstent is te gebruiken wanneer je evt solo zou gaan. Een driepersoonstent is teveel van het goede

kozzen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

ivovm

Het is persoonlijk maar ik hou niet van tenten waar 10D stof voor wordt gebruikt zoals bij jouw versie

Duurder en minder duurzaam op langere termijn.

Misschien traditioneel maar ik leg  voor mij toch nog steeds de grens bij 30D stof. Vermits je er de voorkeur aan geeft om ook een voortent te voorzien, zou je niet genoeg ruimte hebben in de tweepersoonsversie 2SI?

Ivovm nl tevens op zoek naar een tent en mijn oog laten vallen op nordisk de hallant 2 en de oppland 2. Qua model redelijk zeker om de oppland2 te nemen door de grotere voortent.

Maar qua uitvoering er nog niet helemaal uit, nl tss de SI of LW. Vandaar de zoektocht op het net en kwam ik je bericht tegen. Vandaar ik me even tot u richt want u zou eerder voorstaander zijn van de SI versie ook al weegt de tent een grote kg meer ? Door welk gevoel laat u deze beslissing nemen ?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jurgen,

misschien moet je eens vertellen wat voor soort tochten je in je gedacht hebt voor de komende 5 jaar (of over fantaseert)?

Gaat het over weekendjes, langere tochten. Met de auto, fiets, te voet…?

Welke gebieden,seizoenen…? Voor hoeveel personen?

Mijn antwoord staat eigenlijk in het gekopieerd stuk boven jouw vraag. Een SI is wel zwaarder dan een LW maar duurzamer (je hebt er langer plezier van), sterker (kan wat onstuimiger weer aan) en ook nog eens goedkoper. Als hier mensen zijn met een tent uit D10 stof dan moeten ze maar eens reageren wat hun eigen ervaringen zijn. Misschien kunnen ze mij van gedacht doen veranderen. Ik heb de stof enkel maar door de vingers gehad en tenten opgesteld gezien. Je kan de materiaal eigenschappen op de site vinden https://nordisk.eu/tentssite/tents/g/164 .Hoe dan ook verzwakt ieder tentzeil door invloed van zon, regen, wind en stof maar als je laag begint heb je minder marge doorheen de tijd. Het grondzeil van een LW is ook erg teer en gevoeliger voor slijtage en lekken. Iedereen heeft zo zijn eigen manier om het gewicht naar beneden te halen (tarp, één laags shelter, kiezen voor een kleiner leef oppervlak…) Niet iedere  tent is geschikt voor elk seizoen (vandaar dat sommigen verschillende tenten hebben aangepast aan tocht, seizoen en aantal personen)

kozzen
    Bijdrager

Is mijn eerste stap naar meerdaagse tochten maw beginnen met tochten in de ardennen, luxemburg, vogezen, …. dit om ervaring op te doen

Om op deze manier iedere keer een stapje verder te gaan qua uitdaging en vervolgens dan grotere tochten in het buitenland te avonturieren (oostenrijk , schotland, ….)

Dit zou samen gebeuren met vrouw en hond.

LW en si weet ik niet of de meerprijs het extra gewicht rechtvaardigd. Alsook denk ik dat de si wel volstaat voor onze tochten en het extra gewicht erbij moeten nemen. Tss halland en oppland van model heeft het ene zijn voordelen en het andere zijn voordelen, welke zou u aanraden ?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je zweert bij nordisk zal het uiteindelijk een oppland 2 SI worden is mijn gok.

Als je een hond mee wil nemen op meerdaagse tochten zal je je toch wat in moeten lezen in deze materie. Ik heb geen ervaring met honden maar op tentgebied zou hij voor mij ‘de hond in het kegelspel zijn’. Het beperkt de mogelijkheden in sommige gebieden.(los van het materiaal/eten dat hij al dan niet zelf draagt)

Het merendeel van de hondenliefhebbers zal waarschijnlijk tijdens de nacht hun hond graag kort bij hun hebben. Dan heb je een voortent nodig (oppland). Dat is iets waar je over zal moeten nadenken. “Bind je hem vast aan een boom” dan zou je genoeg hebben aan een halland (of aanverwante tent vorm). Van deze laatste (twee persoons tent zonder voortent) zijn er nogal wat zaken die hem verhuren(zie hier op de site voor adressen). Als je twijfelt, zou ik eerst eens een test (bv via bivakzones) doen met een dergelijk tenttype en zien hoe de hond past in het plaatje. Werkt het niet dan zal het een tent worden met een voortent.(of je stuurt de hond op “hotel”)

Even nagekeken:http://www.basicly5to9.be/verhuur.html heeft vermoedelijk een eerdere versie van de hubba hubba. https://www.msrgear.com/tents/backpacking-tents/hubba-hubba-nx .Evt kan je eenmalig voor een kortere tocht in eigen land mijn wat oudere nallo 3 komen lenen als eerste ‘belevenis’ hoe het in de praktijk al dan niet werkt.

Ik ken koppels die graag in een twee laags tent slapen (binnen en buitentent) en koppels die genoeg hebben aan enkel een buitenzeil. Dat maakt een heel verschil in gewicht maar je boet in op komfort. Je zal als koppel uit moeten maken wat het minimum comfort is dat jullie  na wil streven.(de hond laat ik buiten beschouwing)

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb lang niet zo’n materiaaltechnische achtergrond als Ivo, maar wel enkele ervaringen.

Qua stof, ik heb een tent met een buitenzeil van 15D, en dat is heel licht inderdaad. Ik zou dat alleszins niet combineren met een hond, ik vermoed dat je snel scheuren gaat hebben, hij/zij moet maar 1 maal met de nagels tegen het zeil zitten, en je hebt al prijs. Een ander nadeel, is dat het heel onderhevig is aan vocht. Het tentzeil rekt serieus uit wanneer vochtig, in die mate dat het meestal in mijn tent wel ergens tegen de binnentent aanleunt (heeft natuurlijk ook wel wat te maken met het ontwerp en de grootte van de tent).
    Als je naar gebieden trekt waar je veel regen verwacht, vind ik het persoonlijk fijn om wat ruimte te hebben. Met 2 personen zou ik eigenlijk opteren voor een 3-persoons tent. Veel 2-persoons tenten hebben genoeg plek om 2 personen naast elkaar te slapen te leggen, en dat is het dan ook. Ik vind het persoonlijk dan veel fijner om wat extra plek te hebben om mijn spullen te leggen. Langs de andere kant, zoals Ivo aanhaalt, een 2-persoonstent kan je nog gerust solo gebruiken (doe ik ook).

kozzen
    Bijdrager

ivo

klopt het dat je hilleberg nallo (maar dan een 2 model) smaller is dan de Halland 2 van nordisk maar materialen sterker zijn

gebruikt u de 3 voor 3 personen of voor 2 om meer ruimte te hebben ?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jurgen,

je moet de tenten en materiaal maar eens vergelijken op de site van hilleberg en nordisk.

Als je de tekeningen van beiden vergelijkt met elkaar zijn ze zo goed als exact.

https://nordisk.eu/media/9780/floor-plan-halland-2.jpg?mode=max&width=0&height=0&rnd=131347590860000000

https://images.hilleberg.net/products/Nallo/nallo2-2D-EN.jpg

Hilleberg is 30D stof (ong. 50gr/m2) de halland (30gr/m2)

De nallo 3 was de eerste tent die ik kocht als lange termijn item/investering. Ik heb er verschillende jaren solo mee rondgelopen en tegelijk diende ze voor als ik in duo ging. Nu komt ze er nog af en toe uit. Vrij vlug overgeschakeld op de aankoop van een solotent. Zoals Thomas al aangaf, meestal wordt een 3 gebruikt voor 2 personen maar als je de tent wil gebruiken als solist is op termijn een 3 te zwaar voor langere tochten.

Komende WE zijn er nog tentenshows :https://forum.hikingadvisor.be/2019/04/23/tentenshows-2019/

kozzen
    Bijdrager

Bedankt voor de info. Zaterdag tentenshow gaan bezoeken, weten nu in welke richting we moeten kijken.

Vermoedelijk zal ik ook na enige tijd nog een solotentje mogen aanschaffen. Terug voor Hilleberg gegaan als solotentoonstelling?

Kris86
    Bijdrager

Ik heb uiteindelijk de Nordisk Oppland 3LW gekocht.

Niet alleen super licht tentje, maar als ik niet oplet verlies ik hem zelfs bijna in mijn rugzak, pakt zo klein weg.

Heel tevreden van, maar idd zoals Thomas zegt rekt de stof wel wat uit als ze nat word. Als je de tent tegen de avond lekker strak zet zal je merken dat na een nachtje regen alles wat doorhangt. Aan de voortent merk ik dan in de ochtend wel dat er vocht aan de binnenkant van de tent hangt, maar geeft in feite geen groot probleem.

Vorig jaar 2 weken in Noorwegen en 2 weken in Zweden getest, niet bepaald de droogste landen, maar de stof deed het prima, zelfs in vrij harde wind was alles best aangenaam binnenin.

Heel dunne stof wel, dus zoals ook Thomas weer aangeeft zou ik uitkijken met honden en scherpe struiken.

Verder was hij best duur in de aankoop, maar uiteindelijk een mooie deal gedaan door lang naar de goedkoopste website te zoeken.

Kortom ben er zeer tevreden van en zou hem niet meer kunnen missen, of we nu met 3, 2 of helemaal alleen op pad trekt, je kan hem in alle situaties gebruiken, het gewicht is verwaarloosbaar en de pakruimte ook.

Ik heb nog altijd mijn oude Nordisk Norheim 3PU liggen omdat ik ook vrij sceptisch was over de levensduur en het materiaal van de Oppland 3LW in het begin, maar ik zie geen reden om ze terug te wisselen.

kozzen
    Bijdrager

Tevens gaan wij voor zo’n indeling / opstelling gaan, mogelijkheden

Nordisk Oppland 2 LW / Fjallraven abisko endurance 3 of Hilleberg nallo 3 GT

Echter zoals men aangaf gaan we de eerste schrappen vanwege de hond.

Voordeel van de hilleberg is voor mij, dat je het voorste stuk ( eerste helft voortent) deels kan los ritsen en vervolgens volledig kan oprollen. Zo kan je vanuit je binnentent volledig genieten van het buitenzicht.

Nadeel de prijs

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.