HOME FORUM Wandelgebieden suggestie trektocht in hutten met dochter van (tegen dan) bijna 7.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Zo, en dan onze eerste vraag 🙂 …

dochterlief wordt in oktober 7.. ze is niet van de grootsten, maar wel avontuurlijk en dapper 🙂 en houdt van het stevigere stapwerk….  al 2 jaar zomervakantie in chamonix gedaan, vorig jaar één nachtje in een hut gaan overnachten en t gerief mee in de rugzak….  ze droomt ervan om de tour du mont blanc te stappen !!!

onze vraag: suggesties voor een doorgaande trektocht  voor een éénoudergezin (mama) met dochter van bijna 7 … eventueel stuk TMB ? of andere alpen die hoog en ‘natuur’ genoeg zijn (geen stukken skipistes, verharde wegen, platte stukken, maar ook geen al te technisch gebied, geen ezel mee 🙂 … gewoon mooie grwandelpaadjes (bv col de balme was ideaal!)…) … queyras ? … iets waar het ook haalbaar is om terug naar startplaats te raken, en eventueel bagagevervoer (of deels) zou wel handig zijn

Iets wat met slecht weer ook haalbaar is….  Het valt ook moeilijk in te schatten hoeveel ze met een jaartje bij aankan… vorige zomer was een dagtocht van 8 km met +400, -400 geen probleem… een jaar erbij zal wel weer wat schelen, en starten uit een hut is natuurlijk ook iets anders dan s’ochtends nog moeten rijden naar vertrekpunt etc…

een hele boterham aan wensen dus 🙂 …. t is een beetje een avontuur, mama en dochter alleen op stap, maar ik wil de uitdaging wel aangaan !!!

merci !

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik weet dat toen mijn kinderen klein waren we enkele mooie tochten deden met als uitvalsbasis Zinal.

Volgend voorjaar doen we trouwens nog binnenlandse tweedaagse voor lagere schoolkinderen, misschien leuk? Meer info binnenkort op de site in ieder geval.

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

Wij deden ook een leuke tocht van hut naar hut in het Appenzellerland. Je kan er veel hutten vinden en dus je route vlot aanpassen. Hierbij een verslagje zodat je je er een beeld van kan vormen: https://yanickintothewild.wordpress.com/2015/07/22/appenzellerland-zwitserland-juli-2015/

We deden ook een tocht in Polen maar dat is al wat verder.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Doorsnuffel de websites van organisaties die tochten verkopen. Binnen de familie wandelingen zonder begeleiding kan je ideeën op doen. Als je alles door hun laat regelen, handig maar een stuk duurder.

Een klassiek voorbeeld wat ik geregeld geef omwille van het vriendelijke karakter van de streek.

http://www.labalaguere.com/traversee_des_lacs_du_capcir_en_famille.html

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Zoals je zelf al aangaf: In de Queyras zijn er zeker heel wat mogelijkheden.

Ik was er deze zomer (eind augustus) en boekte eerst een week een appartement met zwembad in Arvieux (via sunjets; 180 € voor een appartement). Die week hebben we allemaal dagtochten gedaan. Je kan er ook de via Ferrata in Chateau Queyras doen (perfect doenbaar vanaf 7 jaar).

De tweede week zijn we er vijf dagen met de tent op uitgetrokken (ik en 3 dochters, vertrokken in Ristolas).  Een stuk van de GR58 is nog te hoog gegrepen vrees ik (hoogteverschillen zijn > 500m), maar een variant uitwerken is perfect mogelijk. Je slaapt dan in een berghut of op de camping, wat je verkiest. Stuur een bericht als meer info wenst.

Er zijn tal van andere mogelijke basisplaatsen in de franse alpen, naast die je al vermelde: Pralognan-la-Vanoise, Samoens, La Tania, Vaujany, Gresse en Vercors (vercors), St Piere d’Entremont (Chartreuze)

SofieEnLies
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hey,

merci aan allen voor de suggesties ! Het zal voor deze eerste langere trektocht toch stuk TMB worden, we hebben in dat gebied ook een ‘back-up’ van vrienden…. in een andere post zal ik paar vragen stellen bij wat ik tot nu toe in mekaar geknutseld heb…

grtz !

s

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Misschien nog deze tip:

Deze tocht, maar met vertrek en aankomst in Castérino, werd vorige zomer gemaakt door een vrouw met haar vier kinderen tussen de 8 en 14 jaar en ze kwamen dolenthousiast terug (zie ook reacties onderaan het voorwoord evenals op de blog van deze site).

Wegens bezetting van de berghutten (die zo vroeg mogelijk moeten worden gereserveerd) deed ze de tocht wel in omgekeerde zin als door mij beschreven.

Het door een van haar kinderen gemaakte fotoverslag dat ik recent van deze dame mocht ontvangen, ben ik nog publicatieklaar aan het maken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.