HOME FORUM Materiaal en techniek Stijgijzers

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

De laatste week van juni en de eerste week van juli doe ik een trektocht in Ijsland.

Vertrekkende van Rjupnavellir loop ik naar Landmannalaugur. Van hieruit verder naar Skogar.

Als er nog tijd over is neem ik de bus naar Skatafell om daar nog enkele dagtochten te maken.

Is het aan te raden om stijgijzers mee te nemen op deze tocht. Naar het schijnt is het mogelijk dat ik enkele sneeuwvelden tegenkom op mijn weg. De gletsjer Myrdalsjokull eens bewandelen is misschien wel leuk. Nog nooit heb ik met stijgijzers gewandeld. Het is natuurlijk dan ook logisch dat ik zoiets niet bezit.

Heeft er iemand suggesties? Huren waar en welk type. Aankopen is waarschijnlijk te zot vermits ik eerder een zomerwandelaar en zeker geen bergbeklimmer ben. Ik wandel met een B schoen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Of je stijgijzers nodig hebt weet ik niet maar ik heb hier nog een stel grivel G12 liggen die je mag lenen. Hoef je je ook niet te reppen om ze op tijd terug naar de winkel te brengen. Ijspickel heb ik desgewenst ook wel.
    Zal heel de handel meenemen tijdens ons packraftweekend

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In IJsland wordt het ’s nachts nooit erg koud dus ik betwijfel of de sneeuwvelden er ijzig bij gaan liggen. Op de Laugavegur loopt er wel wat volk dus de kans is groot dat er al een begaanbaar spoor ligt. Zelf ben ik al 2x in augustus/september naar daar gereist dus ervaring met sneeuwvelden heb ik er niet. Ik kan we niet herinneren dat het toen ’s nachts gevroren heeft, alles samen al 5 weken gewandeld en telkens gekampeerd.

Ervaring op IJslandse gletsjers heb ik wel en stijgijzers zijn dan inderdaad noodzakelijk. Een pikkel hoeft niet, die hebben wij alleszins niet meegedaan aangezien de gletsjers relatief vlak zijn. Let wel op als ze niet aper liggen (wat bij ons door de tijd van het jaar wel zo was), sneeuw kan dan spleten verdoezelen. Het stuk dat wij gedaan hebben van de Myrdallsjökull had weliswaar weinig spleten (de Vatnajökull had dit wel) maar ijs is constant in beweging dus spleten kunnen soms breder zijn dan verwacht. Het is moeilijk te voorspellen welke condities er begin juli zullen zijn. Als er veel sneeuw ligt, zou ik de gletsjer vermijden en de stijgijzers thuislaten.

JanE
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Ivo, Debbie,

Dank voor het advies en het uitleen voorstel.

Inderdaad of stijgijzers nodig zijn is natuurlijk de vraag en kan misschien maar echt ter plaatse beoordeeld worden. Een grivel 12 is denk ik (volgens wat ik lees) een zeer goed stijgijzer. Maar is dat niet wat overkill om gewoon niet op je donder te gaan op gladdige stukken. Is bv een Spider van Grivel (30 euro) al niet voldoende voor mijn doel. http://www.bergsportwinkel.nl/spikes-spider-grivel.html

Of Snow Spikes van Snowline http://www.bergsportwinkel.nl/chainsen-snow-spikes-snowline.html

Heeft daar iemand ervaring mee?

Debbie
    Sleutelbeheerder

De eerste gaan zeker niet voldoen (daarvoor is het ijs te hard/ruw), de snow spikes misschien wel maar ik heb hier geen ervaring mee. Ik heb dezelfde stijgijzers als Ivo.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

De grivel 12 gebruik ik eigenlijk niet meer.
    Ik heb nu een lichter stel.
    http://www.kahtoola.com/kts_crampons_details.php
    Die voldoen ook.
    Komen waarschijnlijk in de buurt van wat je zoekt

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Volledige stijgijzers met een puntenpaar vooraan is altijd het meest betrouwbaar op een gletsjer. Een gletsjer is immers nooit volledig vlak, ook een gletsjer die er vanop afstand vlak uit ziet kent spleten, uitgesleten smeltkanaaltjes en ander microreliëf waar het moeilijker over voortbewegen of springen is met een grödel of gelijkaardige dingen omdat je geen grip hebt bij het afzetten. Die snow spikes kunnen wel voldoen als je de voorste punten kunt benutten bij je stap/springmanoeuvres, maar een volledig stijgijzer lijkt me toch nog handiger. Dit allemaal in de veronderstelling dat we met een apere gletsjer te maken hebben.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik ben nog wat aan het overwegen wat ik half juni zou meenemen naar Zwitserland. Als ik de keuze durf te maken voor trailrunners, dan lijkt me een paar lichte stijgijzers of snow spikes nodig als de sneeuwvelden er hard bij liggen (en het om relatief steil terrein gaat). Je hebt namelijk niet die harde zool om treden te kunnen kappen, enfin, dat is toch mijn redenering.

Zijn zo’n paar snowspikes voldoende of ga ik toch beter voor stijgijzers? Ik probeer een beetje op het gewicht en budget te letten. Heb hier al grivels liggen. En kathoola’s kopen die nauwelijks gewichtswinst opleveren in verhouding tot de prijs, ga ik niet aan mijn ventje verkocht krijgen… 🙂

Dzjow
    Moderator

Microspikes zijn eigenlijk bedoeld om grip te krijgen op ijs in de winter daar waar je niet meteen stijgijzers zou gaan dragen, denk aan bijvoorbeeld een dag met ijzel of tot ijs aangevroren sneeuw in de Ardennen na een korte dooi. Microspikes zijn minder geschikt en eigenlijk in de eerste plaats niet bedoeld voor gebruik in alpien terrein daar waar je normaal stijgijzers zou gebruiken.

Probleem is dat microspikes kleine spikes heeft en dat je geen spikes hebt die vooruit wijzen op de tip van je voet. Bij stijgijzers is dat wel het geval waardoor je de normale stapbeweging nog kunt uitoefenen tijdens het klimmen of dalen over steile sneeuwvelden of op ijs. Bij spikes is dit op hellingen niet meer mogelijk. Doe je dit wel zul je snel gaan schuiven. Maar het is wel mogelijk om steiler terrein te betreden met microspikes waarbij je het risico op schuiven verkleint door ermee een andere staptechniek aan te nemen. Dat is je voeten zodanig in de helling zetten dat alle punten van de microspikes zich zetten in de harde of verijsde sneeuw. Daarbij zul je dan je enkels moeten krommen. Omhoog of omlaag gaan doe je dus op microspikes door zijwaartse stappen te zetten. Je ziet dat dit des te moeilijker wordt des te steiler het terrein wordt. Met microspikes ga je jezelf dus sneller beperkt voelen op steiler terrein dan met stijgijzers. Dan op zachte sneeuw kan je met microspikes wel in normale wandelpas zoals met stijgijzers bergop of bergaf gaan maar de kans op schuiven is daarbij ook weer groter doordat het contactoppervlak van de microspikes en dus ook de grip op zachte sneeuw in totaal heel wat kleiner blijft dan bij stijgijzers.

Kortom, het kan wel maar het vraagt andere staptechnieken en je zult sneller de limieten van microspikes ervaren des te steiler het terrein wordt.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Oke, en wat met het verschil tussen die aluminium en stalen versie van de Kahtoola’s? Die voorste punten van de stalen versie lijken tot wat meer vooruit te staan dat die van de aluminiumversie?

Iemand ervaring met de lichtere crampons van Camp?

Dzjow
    Moderator

Aluminium bot sneller af dan staal dus op lange termijn is staal duurzamer. Als je ze zeer vaak zou gebruiken is aluminium dus een minder goede keuze. Staal is ook geschikt op ijs. Aluminium is goed voor sneeuw maar kan breken op ijs.

En dan tweede zaak is inderdaad dat de stalen versie wat aggresiever gebouwd is, de punten van de stalen versie zijn wat groter en de voortste punten wijzen inderdaad wat meer naar voren, maar een technisch stijgijzer wordt het daarmee nog allerminst natuurlijk. Als je deze stijgijzers op een stijve zool gebruikt is de stalen versie dus nog beetje beter geschikt op steiler terrein. Heb je de stijgijzers aan met trailrunners komt dit verschil niet echt zo tot zijn recht doordat dat aggressiever design minder wordt aangesproken als het stijgijzer telkens doorbuigt.

Voor dat ik buigbare stijgijzers had, had ik lichte aluminium crampons van Camp. Altijd brak er vroeg of laat wel iets (maar ik deed ze dan ook in extreme omstandigheden aan die de meesten misschien niet meteen zullen tegen komen). Eerste keer brak een punt af en later brak gewoon de middenstaaf in twee en dat bij gebruik van BC schoenen. Door mijn ervaringen met zo’n niet-buigbare lichte aluminium stijgijzers ben ik geneigd te zeggen dat ze niet geschikt zijn op schoeisel met een minder stijve zool dan een C-schoen en ook niet als je er denkt wel eens mee op ijs te wandelen (denk aan in de winter op verijsde sneeuw of ijzel). Voor gebruik op zachtere sneeuw geen probleem.

Met buigbare crampons doe je aan je voeten wat je wil. Voor mij niks anders meer.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hier even aanhaken. Na huren van stijgijzers ga ik nu mijn eigen paar aanschaffen. Ik heb mijn twijfels of ik aluminium stijgijzers zal nemen ( Black Diamond Neve) of toch voor de duurzamere maar zwaardere stalen variant. Ze zullen meestal in mijn rugzak zitten , gaan mee op trektocht waar op steile stukken nog sneeuw te verwachten zijn ( bv HRP). Echte alpine routes wil ik niet doen want zodra er touw in beeld kom haak ik af… En oh ja, ik loop meestal op halfhoge a/b schoenen of trailrunners.

Het is een lastige keuze, als je ze niet nodig hebt wil je de lichtste voor in de rugzak, als je ze nodig heb wil je er wel op kunnen rekenen. Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Zelf had ik voor de HRP Grivel Air Tech Light crampons (aluminium). Als ze het grootste deel van de tijd in je rugzak zitten zou ik echt aluminium nemen. Over sneeuw/ijs slijt aluminium nauwelijks en sporadisch gebruik op rots zal er ook niet direct toe leiden dat ze compleet afslijten.

Bij Grivel heb je de keuze uit een stijve of flexibele middenstaaf. Flexibele middenstaaf in combinatie met B/C schoenen ging bij ons toen prima.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik waarschijnlijk trail runners combineren met iets van Kathoola (al is dat niet of nauwelijks lichter dan de Grivel Air Tech Lights).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.