HOME FORUM Tussen pot en pint "Stelen met de ogen"

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Zeer interessante shelter voor solo gebruik, en knap werk Ivo!

Toevallig kwam ik net een soortgelijke tarp tegen op het wereldwijde web. Het model bestaat blijkbaar dus al wat langer en is niet ‘uitgevonden’ door Collin Ibbotson. Ik denk echter niett dat het identiek is, maar het komt goed in de buurt. Kan interessant zijn voor mensen die niet zo goed zijn in MYOG maar wel interesse hebben in deze tarp!

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

De vorm bestaat inderdaad al (veel) langer (SMD Deschutes, MLD Cricket, Z-Packs maakt ook een variant…) maar de duivel zit hem in de details en daar is Collin Ibbotson heer & meester in. 🙂

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Erg netjes gedaan weer Ivo! Heb nu inmiddels wat bouwwerken voorbij zien komen en ze zien er alleen erg netjes uit.

Waarom heb je gekozen voor een vloerloze variant? Puur voor het gewicht? Waarom vind je de Trailstar eigenlijk te groot, in gewicht zal het niet veel uitmaken denk ik?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Luuk,

hij is zelfs een fractie zwaarder dan de trailstar maar dat heeft alles te maken met de iets zwaardere stof (40den/55gr/m2) tov de stof van thru hiker., de lengte van de panelen. Ook de extra naden geven bijkomend gewicht. Nee, voor gewichtswinst loont het amper om te gaan beknibbelen op de grootte van je onderkomen. Alles begint bij het startgewicht van de stof.

Nee, ik ga wel met grondzeil maar zonder binnentent. Gisteren het gelijk maar degelijk aangepakt en een polycro zeiltje zodanig geprepareerd zodat ik het met wat elastiek aan de afspanpunten aan de kop en voet kan bevestigen. Gedaan met het probleem dat de folie op wandel gaat. de trailstar had voor één persoon wel degelijk oppervlak dat ik nooit gebruikte. Verder was het altijd toch een beetje mikken bij het opstellen wanneer de ondergrond maar voor een klein stuk beslaapbaar was.

Door de rechte kopse kanten waartussen de mat moet komen zijn er wat meer referentiepunten. Uiteindelijk zijn dat maar details en gaat het mij vooral om het plezier van weer iets nieuws te maken. Compleet af in een opbergzak, touwwerk en een royaal grondzeil van 80 op 250 weegt hij definitief 700 gr.  100gr meer dan een trailstar zonder zeiltje. Voor zover er nog behoefte is aan wat bijkomende bouwinstructies

http://ivovanmontfort.blogspot.be/2016/05/shelter-in-tramplite-style.html

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey Ivo,

Wat is de materiaalkost van dit project? Ik dacht ergens iets gezien te hebben maar kan het niet meer vinden.

Al projecten op stapel staan met Cuben materiaal?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Bjorn,

9m stof heeft mij 63 euro gekost. Tel daar wat lineloc’s van 0.5 euro/stuk  bij. Een lineloc side-release buckle met zijn 2.4 euro is wat duurder. Wil je twee micro carabiner’s gebruiken om de opening te bevestigen dan is dat 6.80 euro extra. Dan nog wat band,garen…..Voor 90 euro kan je hem zeker klaar krijgen (dan tel ik er de portkosten van 8.60euro vanaf extremtextil niet bij)

Cuben: ik zou er graag wel eens mee werken. Het lijkt mij een heerlijke gedachte om al die panden met tape te verbinden tot een afgewerkt produkt. Daar zijn genoeg doe het zelf ontwerpen te vinden met handleiding om het zelf niet uit te vinden maar dan wordt het wel een heel dure hobby. Bijna 30 euro voor 1 meter (amper 138 cm breed) zeil (25gr/m2) wil ik er echt niet aan geven.

Akkoord, ik zou dan waarschijnlijk het gewicht bijna kunnen halveren maar zoveel duurder en qua levensduur een stuk minder dan de huidige stof. Lichtgewicht lijkt op een hype. Zie bv de 40 den sil nylon die ik heb gebruikt is goedkoper dan de 20 den silnylon terwijl die qua waterkolom een stuk minder scoort.

aanvulling: om een gewichtsvergelijking te maken. De namaak tramplite zonder grondzeil weegt 607 gram terwijl een tarp die ik ooit heb gemaakt ook al 400 gram weegt. De 200 gram extra geven beduidend meer comfort en dit soort shelters is veel beter bestand tegen stormweer dan één groot zeil.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Bedankt voor de feedback, das meer dan behoorlijk betaalbaar.

Zelf aan het rondkijken voor een 1p lichtgewicht optie naast mijn 2p tent.

En vrij recent onder een trailstar mogen slapen en dat is bijzonder goed meegevallen dus ik ben wat tarp constructies aan het bekijken.

In de states zijn wel een aantal dingen te vinden maar duur en met mijn geluk is er heel veel kans dat ik nog volle pot importtaksen betaal waardoor het helemaal $$$ zou worden.

Dus ik denk dat we nog eens een babbelke moeten doen rond soorten tarps, welke goed te doen zijn om zelf te maken en eventueel wat dingen testen als dat mag natuurlijk 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik geef maar mee dat ik sinds vandaag begonnen ben met een tweede versie van de soulo copie

Deze keer (bij gebrek aan degelijk rood) in het groen. De silnylon zal beetje lichter maar van iets betere kwaliteit zijn. Ik hoop er wat schoonheidsfoutjes uit te halen die er in de eerste versie zaten en de spuuglelijke groene binnentent krijgt een “zonniger” kleurtje.

Mensen die een deel van het project willen volgen of met concrete vragen zitten ivm tent en tarp mogen altijd binnen springen. Stuur maar een mail welke dagen ik de komende periode aan de slag ben. Vermits de naaimachine toch staat opgesteld en ik wel wat restjes silnylon heb liggen is er de mogelijkheid om zelf eens een proef naad te leggen. (natuurlijk enigszins beperkt in tijd anders geraakt mijn eigen werk niet af)

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik heb spijtig niet de ‘skills’ van Ivo om er zelf aan te beginnen 🙂

Ron van Mountain Laurel Design zet wel op de verpakking dat het om een gift gaat en geeft je desgewenst een lager factuur Bjorn.

Mijn bivy light werd een maand vastgehouden bij customs. Ik stuurde ze een factuur van 40 euro van MLD en moest daarna 30 euro taksen e.d. opleggen voor ze hem vrij gaven. Als ik de 200 euro had moeten opgeven had ik inderdaad stilletjes in een hoekje gaan wenen 😀

ivovm
    Sleutelbeheerder

Hij was al een tijdje af. Hier een paar foto’s.  Net mijn tickets voor septembertocht in Sarek geboekt.

Of hij dan mee gaat weet ik nog niet. Met wat restjes silnylon momenteel een paar regen chaps aan het maken. Die gaan wel mee ipv een klassieke regenbroek.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.