HOME FORUM Materiaal en techniek Staptechnieken

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

Heb ooit ergens eens iets gezien van “staptechniek”.  Iemand die meer info heeft, een cursus eventueel?  Bedankt voor alle info.

P

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ben ik de enige die niet weet waar een cursus ‘staptechniek’ over gaat?
    Gaat het dan over voetzetting, hoe ‘dartelend’ doorheen een brokkenveld te geraken ed.
    Ik lijk weinig op een gems maar denkt dat ik toch al voorbij de vlaamse koe zit die ze in de bergen hebben losgelaten.
    P. wat wil je bereikt hebben na het volgen van een cursus?

Peter
    Deelnemer

Geen idee, had iets opgevangen van staptechnieken en nu vroeg ik mij af of ik iets miste?  Ben momenteel nog steeds goed bezig en nog geen (hout vasthouden) ongeval gehad dus ervaring of info mbt het voortbewegen over ruw terrein is steeds welkom.

P

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Volgens mij bestaan er geen opleidingen om specifiek de tredzekerheid te verbeteren.
    Wat niet betekent dat de blik van een ander die meer ervaring heeft jouw zou kunnen bijsturen.
    Zoiets?
    http://bergsportreizen.nl/onsAanbod.asp?pCatID=88&subID=299
    Verder zou je kunnen overwegen je in te schrijven voor alpine stages (in diverse moeilijkheidsgraden) zal zeker de vaardigheid verbeteren
    Ik ken de opleidingswereld niet goed genoeg. Daarvoor moet je bij Debby zijn.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Staptechnieken gaan inderdaad over alle soorten technische tips om te stijgen, dalen, traverseren, blokkenvelden over te steken, enz. Veel van die technieken doe je onbewust op door ervaring, voor zover hoogtevrees of andere angsten geen rem zijn natuurlijk. Een cursus is dus eerder iets voor beginners die hun techniek nog moeten aanleren. Maar ook tussen ervaren bergwandelaars zie je nog verschillen. Vandaar dat de ene al wat vlotter over een blokkenveld geraakt dan de andere.

Cursussen die enkel op staptechnieken gericht zijn, bestaan niet. Ze maken vaak onderdeel van een breder programma. Het best leer je dat uiteraard in de bergen omdat je daar met diverse terreinsoorten te maken krijgt, in de Ardennen is een blokkenveld veel moeilijker te vinden maar in sommige weekendcursussen komt het wel aan bod. Het best ga je dus gewoon met een begeleide tocht meegaan en vraag je tips aan de gids of volg je een bergwandelstage volgen waar staptechnieken hoedanook aan bod komen. Meer info over het aanbod vind je op https://forum.hikingadvisor.be/2012/12/31/bergwandelcursussen-in-vlaanderen-en-nederland/.

Daarnaast staan er in het nieuwe boek ‘Hoe word ik bergwandelaar’ ook diverse tips: http://www.lannoo.be/hoe-word-ik-bergwandelaar 😉

Peter
    Deelnemer

OK bedankt vor de info! Dus niet echt nodig om te volgen.

P

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.