HOME FORUM Materiaal en techniek SPOT – sateliettelefoon

Tags: ,

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Voor een wintertocht ben ik eens op zoek geweest naar de mogelijkheden om een sateliettelefoon te huren. Dit kan nu via Rent2connect op de luchthaven van Zaventem. Voor een 9tal dagen komt dit voor een iridium (die ze aanraden voor Fins lapland) neer op een 205 €. Dit vind ik nu wel echt veel omdat deze som ook niet in een groep kan gedeeld worden. We reizen met 2.

Nu gaan we niet meteen naar een compleet verlaten gebied, dus gaan we het er zo maar op wagen.

Mits wat opleg, vermoed ik, kan ik een SPOT aanschaffen.
    Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Met welke bijkomende kosten (abonnementsgeld) moet ik rekening houden?

Heeft er iemand ervaring met de SPOTconnect (SPOT in combinatie met smartphone)?

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hallo Veerle,

Op Amazon.co.uk staat de SPOT2 nu voor 114 pond (132€). Daarbovenop moet je inderdaad per jaar abonnementskosten betalen. Voor het basisabonnement (SOS en OK berichten zenden) betaal je nog eens 99€ per jaar. Als je voor een Spot Connect gaat moet je nog eens berichtenbundels bijkopen. Tariefplannen staan redelijk uitgebreid beschreven op de website.

Zelf heb ik een SPOT2. De betrouwbaarheid is geen 100%. Het komt er in elk geval op aan om de SPOT bij het verzenden van een bericht open en bloot onder de hemel te leggen (wanneer je ‘m op de grond legt in sneeuw, gras, … neemt de kans op niet aankomende berichten sterk toe). Op m’n tocht deze zomer in Noorwegen haalde een betrouwbaarheid van ongeveer 90%. Daarom ben ik al snel telkens 2 Ok-berichten beginnen zenden. In totaal zijn zo 116 van m’n 121 locaties ontvangen. Van de overige 5 zat ik vier maal in een diepe vallei (waarbij het toestel de satelliet allicht niet kon ‘zien’), eentje kan ik niet verklaren.

Grote nadeel met de SPOT2 is uiteraard dat je geen ontvangstbevestiging krijgt en wederzijdse communicatie niet mogelijk is. Je hebt er dus altijd het raden naar of je bericht effectief is aangekomen.

Zelf geen ervaring met de Spot Connect.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ook wij hebben een SPOT2. We hebben hem 2 jaar veelvuldig gebruikt. In die tijd is het 2x voorgekomen dat hij “raar” deed: Beide keren wilde de SPOT niet uitgaan nadat we een OK bericht hadden verzonden. De 2e keer leverde dat een zeer verontrust thuisfront op, aangezien het thuisfront geen OK zag, maar een ander bericht.
    Na deze vakantie hebben we contact gezocht met het service center, waar we zeer goed geholpen werden. We hebben meteen een nieuwe SPOT gekregen, en onze oude is retour voor onderzoek.
    Ook wij hebben in het verleden een paar keer een satelliet telefoon gehuurd. Als je voornaamste doel is om in geval van nood hulp in te roepen, vinden wij dit een goed alternatief.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Hoi Veerle,

De Spot is ook te huur bij verschillende bedrijven. Je betaald dan zo’n 50 euro voor 2 weken. Dit is veel goedkoper dan de +/- 180 euro aanschafprijs plus 100-140 euro per jaar voor de servicekosten. Dit is eigenlijk erg aantrekkelijk. Je moet veel of lange tochten per jaar maken eer dat het huren duurder wordt.

De 40 euro extra kosten op het basis service plan (100 euro) zijn voor een tracklog. Elke 10 minuten wordt je positie dan verstuurd. Dit kan handig zijn in geval van nood als je zelf niet op de SOS knop hebt kunnen drukken. En het is leuk om je route terug te zien.

Als je voor een Spot Connect wilt gaan houdt dan rekening met de batterijduur van je smartphone. Dit is normaliter al belachelijk laag, maar in koude zal deze nog veel slechter presteren (zelfs met reserve/powerbanks). Die setup wordt dus minder betrouwbaar.

De Spot is wellicht niet 100% betrouwbaar maar wel een betaalbare manier om in geval van nood hulp in te schakelen. Van het prijsverschil met een satelliettelefoon kan je wat mij betreft beter betrouwbaarder/duurder materiaal kopen om zo de kans dat je hulp hoeft in te roepen te verkleinen(ipv veel geld uit te geven aan een betrouwbaarder laatste redmiddel).

@WidW
    : Welk bericht kreeg je thuisfront dan toen hij de Spot raar deed?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hey Veerle,

Mijn SPOT1 kan je overnemen voor 50€ als je wil. Mijn abbonement is nog niet verlopen maar eenmaal dat wel het geval is zet ik hem sowieso te koop. De SPOT1 is een fractie minder betrouwbaar in het doorkomen van de berichten, maar sowieso als je voor eender welk SPOT product kiest moet je ermee rekening houden dat berichten niet kunnen toekomen en dat duidelijk maken aan het thuisfront om ongerustheid te voorkomen. Dat is het grote nadeel van SPOT.

Er is echter het laatste jaar nogal wat beweging op de markt en er komen heel wat betere (lees tweerichtingsverkeer en op iridium netwerk) zenders op de markt maar abbonementen zijn allemaal duurder dan wat SPOT aanbiedt. De drie grootste namen zijn daarin Yellowbrick, Delorme Inreach en Criartek Cerberlink. Ik heb zelf een Inreach en ben daar voorlopig tevreden van afgezien van de ingewikkelde online gebruikersinterface op je persoonlijke Inreach webpagina. De Inreach en Cerberlink zijn wel niet in Europa verkrijgbaar.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Koen, waar kan je dit dan huren? Voorlopig nog maar één adres gevonden: http://base-camp.nl/579/spot-global-messenger-2. Zijn er ook adressen in Vlaanderen?

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

In Vlaanderen lijkt niets te zijn inderdaad. Spottracker.nl en Satcomm.nl zijn goedkoper dan Basecamp. Hoewel de verzendkosten natuurlijk iets meer zijn betaal je 3.5 maal zoveel in het eerste jaar als je het zelf koopt. Ik zou het bijna jammer vinden dat ik zelf een Spot had moeten aanschaffen 😀

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

@Koen Ondanks dat we op de OK knop gedrukt hadden, is het “Help/SPOT Assist” bericht verstuurd. Dit is het bericht met de handjes, niet het SOS bericht.

Wij hebben 2x een satelliet telefoon gehuurd bij Satcomm.nl. Goed service.

Tom_Pouce
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

In België kan je tegenwoordig een spot2 huren via solosride.be

http://www.solosride.be/solosride%202.0/algemeen/spot%20huren.html

minus30
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Wij hebben de SPOT gen3 en zijn daar zeer tevreden mee. Basisabonnement is iets hoger doordat tracking standaard inbegrepen zit.

Aangezien we sowieso 2x op reis gaan elk jaar vinden we het niet te duur, we gebruiken hem ook bvb in de weekends in de Ardennen, maar dan meer als tracker omdat het toch kan.

Berichten komen in de meeste gevallen goed toe, het is ook zo dat als je hem nodig hebt (SOS of custom SOS) de SPOT zal blijven uitzenden tot de batterij leeg is of tot je het annuleert. Zo is de kans groot dat er toch 1 bericht toekomt.Je kan trouwens zien als het bericht niet doorgaat dat de LED rood knippert ipv geel.

Nog niet veel problemen gehad in bergachtige gebieden, bij dicht bebossing merk je soms dat hij het wat moeilijker heeft met tracken maar hij hangt dan ook maar de bengelen aan de rugzak.

Batterijen gaan trouwens makkelijk meer dan 2 weken mee (4x eneloop pro oplaadbaar 1200mah). Met lithium batterijen gemakkelijke 3 weken.

Al bij al nog niet beklaagd dat we deze gekocht hebben, al hebben we hem (gelukkig) nog nooit nodig gehad.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.