HOME FORUM Materiaal en techniek SPOT / PLB / Delorme lenen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

In Mei staat er weer een reis naar IJsland gepland en we gaan in gebieden komen waar er geen GSM dekking is (volgens de vodaphone kaart).
    Nu was ik origineel aan het denken om zelf een PLB aan te schaffen, maar in veel andere gebieden heb ik tot nu toe altijd ontvangst gehad (Lapland, andere delen IJsland, Zweden, Noorwegen etc).
    De hoge kostprijs voor aanschaf van een PLB en het hele gedoe voor het kopen en registreren van de PLB en de wisselende ervaringen die ik lees over SPOT samen met de hoge abonnementskost van het toestel hebben me doen twijfelen om het niet te doen.

Het is altijd wel veiliger als je geen GSM dekking hebt om dit te hebben, dus ik vroeg me af of er iemand dit zou willen uitlenen voor de periode 9 – 27 Mei.
    Dit tegen vergoeding natuurlijk.

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

DaemonAngel,

Ik heb net de Spot2 van Steve overgekocht(moet hem zaterdag ophalen) om solo Lapland te doen in juli. Eventueel kan je die lenen. In theorie heb je tegenwoordig volledige dekking in Ijsland.

Contact op tim.timfontaine at gmail …

Abisko

DaemonAngel
    Bijdrager

Bedankt voor het voorstel! :-).

In Hornstrandir heb je zo goed als geen ontvangst.
    Momenteel wordt het nog wat horen bij de IJslandse info centra hoe het zit met het weer daar in die periode want het is vroeg op het seizoen (ik haat hoogseizoen :p).
    Vorige keer waren we ook in IJsland na het seizoen (halverwege September) en buiten een stormpje prachtig weer gehad.
    Maar als we op daar geraken in die periode en het niet afgeraden wordt door SAR wil ik wel zo een toestel meenemen voor de veiligheid.

Erik
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Hallo, ik heb de voorbije 3 jaren telkens goede ontvangst gehad op Hornstrandir, en de SPOT gaf de positie en boodschap goed door.

Er was één uitzondering op een noordelijke georiënteerde berghelling.

9 tot 27 mei is inderdaad geen hoogseizoen, maar… er zijn dus ook geen veerboten naar de fjorden.

Borea start op 1 juni naar Aðalvík en Sjóferðir op 15 juli naar Hesteyri.

Ook krijg je van de parkwachter geen toestemming om in het broedseizoen rond te trekken. In die periode zijn er ook de vossenwelpen die niet verstoord mogen worden:

Á tímabilinu 15. apríl til 15. júní ár hvert þarf að tilkynna [Ísafjarðarbæ] um ferðalögum svæðið. Þetta ákvæði tekur þó ekki til ferða landeigenda.

En als je er landeigenaar met een zomerhuisje bent dan wil ik je DRINGEND leren kennen!  😉

DaemonAngel
    Bijdrager

Amai Erik, 3 jaar al naar Hornstrandir! Ik ben jaloers!

Bedankt om je ervaring met de SPOT daar te delen.

In die periode zijn er inderdaad geen veerboten. Het idee om naar Hornstrandir te gaan is gekomen na het vastleggen van de periode. Je kan een veerboot zelf charteren maar dit is redelijk prijzig (logisch natuurlijk). Niet dat ik er zo over treur. Ik ga sowieso nog naar IJsland in de toekomst en er is meer dan genoeg om te bezichtigen daar.
    De ranger gaat begin Mei kijken hoe het zit met de condities in het natuurpark en je zou er mogen komen in die periode maar maar een beperkt aantal mensen. Dus je moet je op voorhand aanmelden en je route doorgeven.
    Dit is toch hetgeen ik op het internet gevonden had.
    Ik heb contact gehad met Borea hierover en die waren zeer behulpzaam (blijkbaar skiën ze daar nog in die periode). Van de Rangers heb ik nog geen reactie gehad maar daar vond ik ook geen algemeen contact adres.
    Vermits we maar met 2 zijn is de veerboot wat te prijzig waarschijnlijk.

Blijkbaar moet je ook opletten voor ijsberen daar in die periode want het komt voor dat die op zee ijs daar terecht komen. LOL xD

Landeigenaar zijn daar met een zomerhuisje is volgens mij enorm betaalbaar. Het vervoer erheen is hetgeen dat je geld gaat kosten als je geen eigen boot hebt.

Het wordt wat verder opzoeken en rondhoren of ik er kan geraken en anders doen we ten zuiden ervan op 1 van de uitsteeksels een wandeling en proberen dan verder te liften naar het noord oosten waar er ook 2 heel mooie wandelgebieden zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.