HOME FORUM Materiaal en techniek SPOT Gen3 in het hoge noorden

Tags: 

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Hallo,

ik plan voor deze winter een tocht door de finnmarksvidda.

Volgens de website van het satelliet netwerk Globalstar zit je zover noordelijk in een gebied waar ‘customers may experience a weaker signal’. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Spot 3 in deze regio? Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar is de coverage daar?

Alvast bedankt!

Erik

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

Kan je dat  niet beter aan hun vragen? Ik weet dat ze een goede service hebben qua info & hulp. Op de website kan je zelf al de dekkingskaart eens bestuderen.

Zelf heb ik geen idee hoe goed het daar werkt.

http://www.findmespot.eu/en/contactus/

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Enkele jaren geleden ben ik van Tromso naar Kautokeino geskied, dus deels ook over de Finmarksvidda. Daarbij had ik een SPOT bij me welke verschillende malen er niet in sloeg om berichten door te zenden. Toevallig gebeurde dit zo ook 3 dagen op een rij waardoor het thuisfront doodongerust werd en op het punt stond om hulpdiensten in te schakelen.

Iemand anders op dit forum heeft met SPOT al hetzelfde voor gehad elders, maar ook in een gebied dat op de rand van de dekking zit.

Ik denk dat dit dus genoeg zegt. SPOT is mooi speelgoed om mensen je tocht mee te laten volgen, MAAR SPOT is GEEN middel om het thuisfront altijd en overal gerust te kunnen stellen, zelfs niet in de gebieden die onder goede dekking vallen. Het beste wat je kan doen is voor je tocht duidelijke afspraken maken met je thuisfront en iedereen bewust maken van de beperkingen. Verstuur zoveel mogelijk berichten per dag om de receptiekans te verhogen, al is dit absoluut geen garantie dat je daarmee elke dag minstens van je gaat kunnen laten horen.

Voor (bijna) absolute zekerheid heb je een toestel nodig werkend op het iridium netwerk.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

En sowieso dacht ik dat een SPOT altijd aangeeft dat het doorsturen gelukt is als het apparaat zelf dat aangeeft, ook al is in het in de realiteit dus niet gelukt (dus zelf in een gebied met goede  dekking). En dus kan je zelf denken dat het thuisfront ingelicht is terwijl dat niet zo is.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Bedankt voor de antwoorden!

@dzjow
    : heb je het dan over de Inreach? Daar heb ik geen ervaring mee, is die wel betrouwbaar?

@woubeir
    : de spot geeft enkel aan of hij een message uitgestuurd heeft, niet of die message ook opgepikt is door een satelliet. Ze zijn daar inderdaad nogal onduidelijk over in hun marketing materiaal.

Dzjow
    Moderator

heb je het dan over de Inreach?

Onder andere, Inreach is niet de enige werkend op Iridium.

Daar heb ik geen ervaring mee, is die wel betrouwbaar?

Wel ervaring mee. Bericht verzenden is kwestie van 1 à 5 seconden met Inreach tov 15-30 minuten met SPOT! Bevestiging of het bericht ontvangen wordt door het thuisfront is eveneens kwestie van een seconde bij Inreach. Bij SPOT heb je die bevestiging in de praktijk dus niet.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je SPOT compleet waardeloos is op de Finnmarksvidda. Je gaat alleen duidelijke afspraken moeten maken met je thuisfront. Zelf krijg ik het helaas niet meer verkocht thuis om met SPOT weg te gaan na dat ongelukkig voorval.

Woubeir
    Deelnemer

Bevestiging of het bericht ontvangen wordt door het thuisfront is eveneens kwestie van een seconde bij Inreach.

Gebeurt dit automatisch ?

Dzjow
    Moderator

Gebeurt dit automatisch ?

Jep, berichtledje flikkert nog één maal na het verzenden, met groen = ontvangen en rood = mislukt. Nog nooit het rode ledje gezien, ook niet verwonderlijk want er is ook een signaalled die aangeeft of er verbinding is met een satelliet of niet. In de praktijk ge je natuurlijk geen bericht verzenden als de signaalled niet groen is opgelicht. Het gebeurt wel eens dat je niet meteen een signaal hebt. Het is dan een kwestie van wat rond bewegen en na enkele minuten heeft het toestel dan wel signaal gevonden en de signaalled springt op groen. Vergelijk dit maar eens met de werking van SPOT…

Woubeir
    Deelnemer

Interessant.

Trouwens. welke Inreach ? De oorspronkelijke of de SE ?

Jap@a
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hej,

Ik kan alleen maar de vorige posters bijtreden. Vertrouw niet op een spot om het thuisfront gerust te stellen!

Een vriendin van mij heeft vorig jaar zo (compleet ongewild) een gehele reddingsactie op getouw gezet terwijl ze gewoon rustig in een hutje zat. Inderdaad: de’ok’ signalen die zij met de spot had doorgegeven waren niet doorgekomen en na enkele dagen werden de reddingsdiensten ingeschakeld.

Zie ook hier een discussie naar aanleiding van het incident (wel in ’t Zweeds)
    http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72831

grt,

B

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.