HOME FORUM Materiaal en techniek Spitsbergen ervaringen? getten? rivierdiepte?

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Hoe wordt de helikopter vergoed?

Is dit op Noors gemeenschaps- / belastinggeld?

Is dit op jullie reisverzekering?

Is dit op jullie (berg)sport verzekering?

Wordt dit doorgerekend naar jullie persoonlijk?

Ik ben nieuwsgierig. Mijn Oostenrijkse helikopter vlucht van een paar minuten heeft een frisse 3000 euro gekost. Gelukkig dekt de bergsport verzekering van de kbf dit.

Bertold M.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 27

Geen idee, ze hebben alleen de naam van de gids en alleen hem gesproken. Oftewel op onze verzekering oftewel op Noorse kas. In ieder geval niet op ons persoonlijk.

Bertold M.
    Deelnemer

Verzekeringen moeten nog terugsturen…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Bertold,

Jullie hebben alleszins de juiste beslissing genomen om snel de reddingsdiensten te bellen. Van hieruit is het uiteraard makkelijk commentaar geven. Ik heb intussen 14 jaar trekkingervaring, maar zou ik al 100% klaar zijn voor zo’n expeditie? Absoluut niet. Slechts enkelingen op dit forum hebben ervaring met zo’n projecten. Het is een extreem gebied, en met extreem weer, kan er veel fout lopen of je plan gewoon in duigen vallen. Vandaar dat zo’n gebieden mij persoonlijk niet aantrekken, hoe ongerept dan ook. Ik kies liever voor eenvoudiger gebied waar je nog altijd andere opties hebt. Ooit in IJsland een ervaring gehad die in deze richting gaat (maar zeker nog niet vergelijkbaar is), toen we een tocht wilden nalopen van de IJslandse berggidsen. We zijn uiteindelijk mogen omkeren…maar hadden wel die mogelijkheid. Lees het laatste deel van dit verslag.

Zo’n expeditie moet je gewoon tot in de puntjes voorbereiden en dat maanden op voorhand. Op een internetforum als deze moet je al véél geluk hebben dat je net iemand treft die in dat gebied ervaring heeft. Dan moet je gewoon met de lokale autoriteiten contact leggen en daaraan al je vragen stellen. Krijg je onvoldoende antwoord (dat was in mijn geval zo in IJsland wegens commerciële belangen van de gidsen zelf), dan moet je je eigenlijk de vraag stellen of je project dan wel zo’n goed idee is.

Hoe ik in deze situatie “als (gediplomeerd) gids” gehandeld zou hebben? Gezien de slechte condities zou ik eerst mijn planning herbekeken hebben. Is dit de enige “zware” rivier te overbruggen of zal dit probleem zich nogmaals voordoen? Indien het laatste, dan maak ik meteen de beslissing om terug te keren. Indien het eerste, dan proberen we in groepen van 3 à 4 de oversteek te wagen waarbij de eerste groep uiteraard eerst de haalbaarheid test. Hieronder vind je een foto van de techniek.

Voor de eerste groep zou ik meteen 1 van de zwakkere deelnemers meenemen, omdat die het best kan aanvoelen wat doenbaar is, en geldt als een soort referentie voor de anderen. Hij of zij zou dan ook regelmatig geconsulteerd worden of de stroming te weerstaan is of niet. Er wordt vooraf duidelijk gebrieft over hoe we gaan oversteken. Blijkt het haalbaar, dan gaan we door en volgen de andere groepen. Blijft de stroming te sterk, dan staken we de oversteek en keren we met zijn allen terug.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Ik weet niet of dit beste plaats is om dit aan te halen, maar ik heb geleerd om zelfs als zaken volledig goed gaan, toch die fase/tocht/ … te gaan analyseren om na te gaan of bepaalde situaties/ … toch beter konden worden aangepakt.

Bertold M.
    Deelnemer

Het goede nieuws is dat de wetenschappelijke stalen die we genomen hebben blijkbaar toch de juiste soorten bevatten 😀

Debbie
    Sleutelbeheerder

Inderdaad! Het geeft wel een meerwaarde aan zo’n expeditie.

Sebastiaan Goossenaerts
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo, ik ben van plan om dit jaar in de zomer een trekking te gaan doen van West naar Oost doorheen de spitsbergen.  Ik ben op zoek naar reisgenoten en iemand op een ander forum heeft me een link naar jullie doorgestuurd. Voor deel te nemen aan de reis moet ik inschrijven met een groep van min. 4 – max. 10 personen

Indien er geïnteresseerden zijn mag je altijd wat laten weten. Tips over de benodigde uitrusting zijn ook zeer welkom.

Hieronder nog even de link van de organisatie waarmee ik de reis zou willen doen

http://www.belugareizen.nl/nl/bestemmingen/algemene-informatie-spitsbergen/wandelen-trekkings-spitsbergen/klassieke-trekking-van-west-naar-oost-spitsbergen/

Alvast bedankt!
    mvg,

Sebastiaan

Debbie
    Sleutelbeheerder

Hey Sebastiaan, heb je zelf al veel trekkingervaring? Ondanks het feit dat dit met een gids is, lijkt het aan te raden dat deelnemers al meerdaagse kampeertochten ondernomen hebben en over een goeie fysieke conditie beschikken. Ik zou dit toch benadrukken aan iedereen die zich kandidaat stelt. ’t Is een dure en uitzonderlijke reis, dan wil je ook dat die een grote kans op slagen heeft.

Sebastiaan Goossenaerts
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik heb zelf al enkele meerdaagse trekkings gedaan, en ben meerdere uren per week intensief met sport bezig. Conditioneel en qua uithouding, doorzettingsvermogen ben ik wel vrij zeker dat ik het aan kan.

Dit wil echter niet zeggen dat ik de tocht onderschat, De tochten die ik nu gedaan heb waren telkens trekkings van slechts 2-3 dagen. Dit was in Canada tochten van tussen de 17 en 25 km per dag met telkens veel hoogtemeters.

Ik ben inderdaad niet op zoek naar de eerste de beste maar naar mensen met enige ervaring of echte geïnteresseerde die hun grenzen willen verleggen.

De reden dat ik deze tocht wil doen is omdat ik absoluut geen liefhebber ben van massatoerisme. En ik wil graag een keer echt geïsoleerd zijn van de buitenwereld. Ergens gaan waar niet iedereen komt en ik heb heel wat opzoekwerk gedaan naar mogelijke locaties en ben toen op spitsbergen uitgekomen. Was niet meteen het type reis dat het eerst in me opkwam maar het sprak me wel meteen aan na wat verder en uitgebreider zoekwerk.

Ik zou de reis willen ondernemen in de zomer dus ik denk/hoop dat ik optijd begonnen ben met het opzoekwerk.

En inderdaad het doel van de reis is uiteraard slagen.

Bertold M.
    Deelnemer

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141119204525.htm

http://www.bioone.org/doi/abs/10.1093/icb/44.2.163

(Random wetenschappelijke info)

Als je specifieke vragen hebt mag je altijd een berichtje sturen.

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.