HOME FORUM Materiaal en techniek Spitsbergen ervaringen? getten? rivierdiepte?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 27

Idd, psychologisch is het een interessante casus. Organisator valt weg want neemt mee risico door over te steken (raad andere aan het niet te doen, al denk ik niet dat ze het gehoord hebben), echte gids geraakt ook verward aan de andere kant zodat uiteindelijk mijn broer de beslissing heeft genomen om de helikopter te bellen. Wat ik dan pas na een driekwartier te weten kom door geschreeuw en het gebaren van een helikopter teken.

We hadden een benzinevuur maar daar kan je niets mee drogen. De gids waar ik over spreek stond aan de andere kant. Voor mij als organisator gelde slechts het naar Spitsbergen gaan en voorbereiding met de beperkte info die ik had van andere. De situatie daar kon ik onmogelijk perfect weten want het was voor mij de 1e keer in Spitsbergen. Ik kon alleen maar op de beperkte info van andere afgaan. Mr het is mij overduidelijk nu dat de gletsjer onmogelijk over te steken viel zonder veel alpien materiaal en ervaring, goede ruige tenten, sterke vuren en dat water ondanks dat het relatief weinig was toch een grote rol speelt.

Uiteindelijk is er wel niemand gewond dus is er hoe slecht dan ook toch nog op tijd gehandeld

Bertold M.
    Deelnemer

De tent(stokken) zijn trouwensn niet vergeten mr vermoedelijk van iemands rugzakgevallen. Dat kan je natuurlijk nooit weten en dat nemen we de persoon ook niet kwalijk.

Bertold M.
    Deelnemer
    Bertold M.
    Deelnemer

Er is idd. iets van aan dat niet eender wie daar moet komen wandelen. Maar dat geldt voor alles, bezoekers van Pompei in Italie beschadigen dat ook.  Het beschermen van een individuele diersoort (ijsbeer) is niet echt de grond van het probleem oplossen. Daarbij zijn het vooral cruisegangers die echt ijsberen opsporen. Ik had er liever geen gezien.

Bertold M.
    Deelnemer

Desallnietemin is spitsbergen wel uniek, waar we gewandeld hebben. Maar niemand zou er heen mogen gaan zonder iemand mee te hebben, die er reeds veel ervaring heeft.

Bertold M.
    Deelnemer

Zeggen dat niemand daar mag gaan wandelen (en onderzoek doen) is een trade off tussen het nodige toerisme daar voor de kleine bevolking, vele andere plaatsen, zelfs de westerse welvaart en levenstijl en de gigantisch geexpandeerde wereldbevolking. Wil je met 10 miljard mensen leven met minder levenskwaliteit of met minder maar hogere standaard. De eerste die dat eindelijk eens wilt toegeven dat daar de grond ligt van de zaak (van vele zaken) moet ik nog tegenkomen.

Bertold M.
    Deelnemer
    Bertold M.
    Deelnemer

Het zwarte puntje aan de overkant is de rest

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Het is onbegrijpelijk wie het idee heeft opgevat om precies dáár te gaan wandelen. Eén blik op de kaart volstaat om te zien dat het onmogelijk is om daar zonder glestjeroversteek weg te geraken. En dat die gletsjer niet het meest stabiele ding is, lijkt me nogal wiedes, aangezien hij uitmondt in een fjord. Wat was eigenlijk het initiële plan? Terugwandelen tot Lonyearbyen?

Een extreem staaltje van onbezonnen op ‘expeditie’ vertrekken, dat is nu wel duidelijk.

Bertold M.
    Deelnemer

Ik had verwacht dat we de gletsjer hoger (meer in het midden) gingen oversteken. Toen we terugkeerde moesten we zoizo terug naar Isjfjord radio-> Barentsburg. Hoewel er voorgesteld werd om toch rechtstreeks naar Barentsburg te wandelen maar dat leek mij onmogelijk.

Nu vraag ik me wel af hoeveel ervaring jullie eigenlijk hebben. Ik wil gerust toegeven dat die gletsjer absoluut geweten moest zijn maar onbezonnen zou ik het alles behalve noemen. Er is gewoon echt niemand hier die weet hoe het daar is. Nu wel

Bertold M.
    Deelnemer

In feite moest er gewoon een mail gestuurd worden naar het Noorse poolinstituut. Dat weet ik nu. Dat had onze gids al lang moeten weten.

Bertold M.
    Deelnemer

Achteraf is het altijd gemakkelijk om te zeggen wat geweten moest zijn. Wat je ‘direct’ ziet. Of om te zeggen dat iets ‘onbezonnen’ is. Maar het is vrijwel onbekend terrein dus viel er ook niet verwachten dat alles geweten is. Zeker er had mss meer geweten kunnen zijn door iemand met net iets meer terreinkennis maar voor de info die er was al dan niet juist was het alles behalve onbezonnen. Svalbard is geen plek om zelfs maar te geraken zonder een beetje kennis. Zonder voorbereiding geraak je zelfs Longyearbyen niet uit.

Bertold M.
    Deelnemer

In feite is het slechts nu geweten dat er een gigantische crevasse van enkele km en 10 tal meter breed in ligt. (offtopic: Het doet mij iets om al de aangespoelde afval op de kusten en het smelten van de gletsjers te zien, Ik geloof niet dat dat zo normaal is)

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Bertold, zou je foto’s willen delen van de tocht (je eerdere picasa foto gaat hier alleszinds niet open)? Dan bedoel ik vooral van voor de dag dat het slecht weer werd. Over de ongelukkige afloop hoeven we het van mijn part niet meer te hebben.

Bertold M.
    Deelnemer

Dit zou moeten werken… Enkele fotos van de namiddag de dag ervoor en voormiddag dag zelf, Ytterdalselva voor en na. https://plus.google.com/photos/111294087615371862596/albums/6062352331016890657

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.