HOME FORUM Materiaal en techniek Spitsbergen ervaringen? getten? rivierdiepte?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 27

Gegroet iedereen 😉

Binnen 2 weken vertrek ik op expeditie/ trektocht naar Spitsbergen. Zijn er hier mensen met trekkerservaring in Spitsbergen?

1) Weet  iemand wat de gemiddelde rivierdiepte is in september en die van de Reindalen (Isfjorden)?

2) Zijn getten de moeite om aan te schaffen of zijn ze niet echt nuttig?

3) Is 1 geweer, tripwire en een husky genoeg voor de wacht voor 10 man of moet ik nog een geweer extra huren?

Alvast bedankt 🙂

Bertold

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

1) Geen ervaring met Spitsbergen zelf maar als ik zo google op die rivier dan ben ik daar wel gerust in. Zulke verwilderde gletsjerrivieren zijn zelden of nooit dieper dan een meter, met uitzondering van de vloedsmeltperiode tijdens de lente/vroege zomer. Alles hangt natuurlijk wel af van het weer van de dag. Bij hoge temperaturen en veel smeltwater kan de stroming toch nog zo sterk zijn dat je zelf zou worden meegesleurd. Vermits je met een groep van 10 personen bent waad je in kringetjes van 3 tot 5 personen als de stroming te sterk is om individueel te waden. Hierbij ga je in een kring staan en houdt ieder persoon met zijn/haar rechter hand de rechter bovenarm van je rechter buur vast om de rug en onder de oksel heen geklemd. Zelfde langs de linker kant. Bij sterke stroming leun je allemaal naar voren naar het midden toe op mekaar (je verlaagt het zwaartepunt van de groep en vergroot het steunoppervlak). Dit is de meest efficiente waadtechniek.

2) De moeite? Getten zijn quasi een noodzaak op Spitsbergen! Het lijkt erop dat je nog niet beseft hoeveel drijfzand, modder en zompige ondergrond je gaat tegen komen.

3) Geen ervaring mee, maar mij lijkt de wacht houden met een husky wel voldoende om een nieuwsgierige ijsbeer op tijd op te merken. Dat ene geweer zal wel volstaan op voorwaarde dat je altijd en overal met zijn tienen bijeen blijft. Je bent ook met een grote groep. Direct met je geweer vooraan gaan staan, alarm slaan en met 10 man dan meteen staan roepen zal wel zijn effect hebben… ijsberen zetten het meestal op een lopen van zodra ze door hebben dat het om een hele groep mensen gaat. Vrijwel alle ijsbeer aanvallen op mensen gebeuren op personen die alleen zijn of zich te ver hebben afgezonderd van de groep. Zolang je voedselgeuren in je kamp vermijdt is de kans dat je met zo’n groep wordt aangevallen in feite onbestaande… tenzij het om een compleet uitgehongerde beer gaat en je schrikdraad defect blijkt zoals tijdens het 2011 incident, het enige incident ooit waarbij een ijsbeer toch een hele groep aanviel. Niet teveel schrik hebben dus.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Of als je een ijsbeer tegen komt waarvan de hormoonbalans ontregeld is door de constante bezoekers in een gebied waar ze niet moeten zijn.

no offense, maar als je er niet bent voor onderzoek ga ik niet treuren als jij een ijsbeer de winter laat overleven

Einde rant

Getten noodzakelijk ja

Rivierdiepte kan je zelf best checken voor je er door gaat. Dit lijkt me redelijk vanzelfsprekend

Als ik je zeg dat het daar 15 cm diep is en je eindigt kopje onder ga je je best dom voelen, en nat :p

Dooi en hevige regenval kan een rivier op een dag een andere diepte geven dus dit is niet echt handig om zomaar vanop aan te gaan, je moet altijd voorbereid zijn niet voort te kunnen.

En afhankelijk van welk caliber dat je hebt ga je met een schot geen ijsbeer doodschieten. Vergelijk een ijsbeer en je gedrag daar een beetje zoals met mensen in canada of andere gebieden met veel beren.

Daar lopen er veel meer rond en is er veel meer contact en dit werkt goed. Regel is gewoon je voedsel niet bij je houden en in containers. Tripwire is idd een goed plan voor een aangenamere nachtrust.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Als je zegt ‘moet ik nog een extra geweer inhuren’; ben jij de organisator?

Zo ja, dan stel ik me de vragen of je de nodige ervaring hebt om op expeditie te trekken naar Spitsbergen. Kwestie dat je niet weet wat je daar gaat tegen komen en niet weet waarvoor getten dienen.

Zo nee, dan hoop ik dat je met een verantwoordelijk persoon op stap gaat die je de nodige info kan verstrekken. Inclusief dat je getten moet meenemen.

De Sysselmannen gaan je perfect antwoord kunnen geven op je vraag.

av89
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Is hier iemand die weet wie de 9 Belgen zijn die met de helikopter gered werden in Noorwegen?

http://www.svalbardposten.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=5021

DaemonAngel
    Deelnemer

Haha, lol op de bovenstaande reactie xD

Bertold M.
    Deelnemer

Dat zijn wij in Svalbard. De gletsjerrivier kwam tot over mijn dijen. Er is 2 man overgeraakt (waaronder ik) als er iemand gevallen was alle hulp gegarandeert te laat gekomen. Het is niet omdat er hier vragen worden gesteld over getten, het caliber van het geweer, kledij enzoverder dat ik er geen ervaring mee heb.(alleen de rivieren wist ik echt niet. Ik stel de vragen om te dubbel, tripelchecken en voor de mening van anderen. Ik heb idd de reis georganiseerd. Voor daar hadden we een gids, iemand die er op erasmus had gezeten en gidst, die de situatie van ondergrond enzo moest inschatten. Want dat konden wij onmogelijk weten aangezien in België niemand deftige info heeft over het gebied en meerdaagse in Spitsbergen. Dat is niet goed gebeurt met de evacuatie en reddingshelikopter als gevolg. Voor Spitsbergen hadden we uiterst slecht weer (de 2 dagen regen dat er op een half jaar valt viel bij ons). Het is net dankzij de ervaring van de groep, en mij dat we niet zo loemp waren om de gletsjer vol crevassen over te steken en de rest van de groep de gletsjerrivier niet over te laten steken. Voor de info: We waren niet op zoek naar ijsberen, wel voor de natuur daar met een klein wetenschappelijk onderzoek voor de UA. Mocht iemand info willen over Spitsbergen in september, kan ik alles vertellen. Ook tochten zou ik beter kunnen plannen nu (dankzij het Norske Polarinstitut en de info dat ik nu weet) Ongeveer alles dat mis kon gaan ging mis maar dankzij ervaring en de juiste beslissingen is niemand gewond geraakt. (Alleen een zware knieontsteking)

Bertold M.
    Deelnemer

Ik weet zeer goed waarvoor getten dienen. Veel ervaring met de scouts, wintertrektochten enzoverder. Maar op elke gram gewicht moet bespaard worden. Het landschap in Spitsbergen is echter enkel inschatbaar eens je er geweest bent. De beslissingen die je neemt voor 10 man is echter ook anders dan voor 2 man. Eveneens had iemand een tent verloren, was er geen vuur en werd de heli gebeld door de rest die vastzat aan de andere kant van de rivier. Wij kwamen hier pas achter nadat een helikopter opdook boven ons hoofd, (Mijn vriend en ik).

Bertold M.
    Deelnemer

Een mens hoort trouwens nergens te zijn. Het feit dat de ijsberenpopulatie verkleint, de gletsjers terugdringen en massa’s afval op de kusten van Spitsbergen ligt is te weiten aan de wereld, overbevolking en de westerse leefstijl, niet aan de ene persoon die daar een trektocht maakt en niets achterlaat. Zeker wanneer 4 van de 9 biologen zijn. Je neemt een geoloog ook niet kwalijk dat hij Ijsland bezoekt.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Welke techniek hebben jullie gebruikt om die rivier over te steken?

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Dag Bertold,

Het siert je in ieder geval dat je deze negatieve ervaring wil delen op het forum. Het zal potentiĂ«le bezoekers misschien twee keer doen nadenken alvorens ze naar zo’n gebied trekken. Wel vreemd dat je zegt dat er geen vuur was. Bedoel je dat er niemand gas mee had?

DaemonAngel
    Deelnemer

Hoe het komt dat er geen vuur was (gas moet je altijd kopen ter plaatste want dit mag niet op de vlieger) en hoe je een tent vergeet ben ik wel heel benieuwd naar.

Ik vind het ook goed dat negatieve ervaring gedeeld wordt. Andere mensen kunnen er zeker van leren (al moeten ze niet naar spitsbegen gaan).

Off-topic

IJsland heeft geen kwetsbare ijsberenpopulatie :-). En nee dat ligt niet aan die 1ne persoon die daar een trektocht maakt. Maar als random mensen daar gaan lopen ben je niet de enige persoon. Er is al een effect waargenomen door de onderzoekers daar op de hormonale regeling van de ijsberen populatie en agressie van de beesten tot gevolg en dan vallen ze mensen aan die er niet moeten zijn en moeten de dieren afgeschoten worden. Dus als onderzoekers al een invloed hebben vind ik dat gewoon bezoek tot een minimum beperkt moet blijven. Dit is niet persoonlijk. Ik heb ook al genoeg mensen gezien die afwijken van de trail in een toendra gebied. Die 1ne persoon dat het doet heeft wel degelijk een invloed. Als je dan op trails blijft heb je een minimale invloed. Maar ik heb gewoon al wat papers gelezen over de mensen hun invloed op de ijsberen daar en die is hoger dan je zou denken. Gewoon al het verhoogde vliegtuigverkeer heeft een invloed. Maarja, ik ben zelf ook een bioloog en sommige gebieden zijn heel mooi maar heel kwetsbaar en desondanks dat ecotoerisme soms kan bijdragen is het in sommige gebieden nefast.

Dzjow
    Moderator

Een helikopter moeten bellen omdat je een rivier niet over geraakt door extreem hoge waterstand indien er geen ander alternatief meer is en wachten geen optie, dan is daar niet zoveel mis mee.

Maar als ik zo naar die geplande route kijk en met wat je hier en op facebook verder nog hebt verteld, wordt wel duidelijk dat het slechte weer niet in de eerste plaats het probleem was. Het heeft er alleen maar toe geleid dat wat al mis zat daarvoor uiteindelijk compleet fout liep. Het is niet nodig om je echte fouten hier toe te geven, zolang je ze zelf maar onder ogen ziet en er uit hebt geleerd. Helaas hebben soms velen het inzicht niet om dit objectief te kunnen beoordelen en wordt er niet zoveel geleerd.

De meteorologische situatie eens gecheckt op de bewuste dag. Te Ny-Alesund wat verder naar het noorden viel 31mm neerslag in de 24u tijd voor de evacuatie. De gemiddelde maandsom voor september te Ny-Alesund is 46mm en september is trouwens de gemiddeld natste maand van het jaar op Spitsbergen.

DaemonAngel
    Deelnemer

Ja daar is niets mis mee. Maar dat dan 2 mensen, waaronder de organisator, de rivier wel oversteken en dan pas merken bij de helicopter zijn aankomst dat er bij de rest iets mis is vind ik wel niet zo veilig klinken.

Ofwel was de rest minder ervaren (de organisator naar wat ik las toch wel wat ervaren) ofwel een risico genomen door 2 mensen

Dzjow
    Moderator

@ DaemonAngel:
    Groepspsychologie op trekking is een erg interessant studieonderwerp. Bestudeer maar eens wat er tijdens een moeilijke situatie op sociaal psychologisch vlak allemaal beweegt als je met een groep te maken hebt waarbij:
    – er een duidelijke leider aanwezig is die de nodige kennis en ervaring heeft om dat soort tocht tot een goed einde te brengen Ă©n zich bewust is van de mogelijkheden van de groep;
    – er een duidelijke leider aanwezig is die de nodige kennis en ervaring heeft om dat soort tocht tot een goed einde te brengen maar zich niet voldoende bewust is van de mogelijkheden van de groep, deze overschat;
    – er een duidelijke leider aanwezig is die echter niet voldoende kennis en ervaring heeft om dat soort tocht tot een goed einde te brengen en daardoor het vertrouwen in hem verloren gaat tijdens de tocht;
    – er geen duidelijke leider aanwezig is en de groep beslissingen neemt op basis van de meerderheid beslist;
    – …
    De topicstarter moet hier maar eens goed bij stil staan.

Verder moet je de kaart maar eens goed bekijken en je de vraag stellen waarom men precies naar die hoek is gegaan waar ze vast zijn komen te zitten. Daar kan je ook iets belangrijks uit concluderen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.