HOME FORUM Tussen pot en pint Spiergroepen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Hello all,

    Regelmatig probeer ik een toerke te gaan lopen maar iedere keer opnieuw moet ik stoppen van de pijn in de spieren op het scheenbeen.  (Vooral bovenaan) Iemand die een idee heeft hoe dit komt?  Spiergroepen wandelen zijn niet gelijk aan de spiergroepen lopen denk ik dan bij mezelf.

    Iemand een logische verklaring? Iemand die sport gestudeerd heeft?

    Thanks

    P

    boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

    Zet je bij het lopen/rennen veel spanning op je voorvoet of doe je er andere ongewone bewegingen mee ? Ik heb overigens geen sport gestudeerd maar ben geinteresseerd in ergonomie en dergelijke zaken.

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Bij mijn weten loop ik gewoon, niet speciaal veel druk op een bepaald punt ofzo.

    P

    Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

    Hey Peter, ben je zeker dat het niet om een scheenbeenvliesontsteking gaat? Erg klassieke blessure bij het lopen, waar ik zelf ook voor moet opletten.

    http://david07.skynetblogs.be/archive/2006/12/17/wat-is-scheenbeenvliesontsteking.html

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Ik denk het niet want ik heb het altijd als ik van wandelen naar lopen ga en omgekeerd.  Ik kan kiezen, wandelen of lopen, maar beiden gaat niet.  Doet veel te veel zeer aan de spieren bovenaan het scheenbeen.

    P

    massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

    Peter,

    Ook mij klinkt het erg als scheenbeenvlies ontsteking. Heb hier zelf ook last van gehad bij het hardlopen. Op een gegeven moment kwam het zo snel dat ik het al had als ik een stukje rende om de bus te halen. Al snel werd iedere stap erg pijnlijk.

    Wat ik heb gedaan is hardloopschoenen gekocht in een winkel die op een kleine renbaan met videocamera’s en software analyseren hoe je loopt. (kost niets extra, inbegrepen bij de aanschaf van de schoenen). Hiermee ging het al wat beter, maar was het probleem nog niet helemaal opgelost.

    Vervolgens ben ik op de crosstrainer gestapt op de sportschool. Voldoende kracht opbouwen in de scheenbenen door het crossen was ging erg makkelijk en snel. Daarnaast is het zo dat je niet de ‘klappen’ op je benen krijgt die je wel krijgt bij lopen/hardlopen, daar je bij crosstrainen de voeten op de pedalen moet houden. Na een paar weken op deze manier de benen aan te sterken weer gaan hardlopen en nergens last meer van gehad.

    Inmiddels doe ik nooit meer hardlopen, maar met het stijgen met rugzak bij het hiken lijk ik deze spieren toch goed op pijl te houden. Ik heb geen last meer.

    Hoop dat je wat hebt aan deze informatie. Anders is het verstandig om de fysio even te betrekken bij je probleem?

    Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

    Er kunnen vele oorzaken zijn en als je echt wil weten wat het is en wat je eraan kan doen, dan moet je naar een (sport)arts gaan.

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Bedankt voor de info, een arts was inderdaad de volgende optie.  Binnen enkele weken moet ik terug bij de arbeidsgeneesheer passeren voor een bloedtest, zal van de gelegenheid gebruik maken om het probleem eens te bespreken.  Die crosstrainer was ook al bij me opgekomen.

    Hardlopen vind ik trouwens zeer saai, maar wat doe je anders om in conditie te blijven?

    P

     

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Hardlopen biedt de meest sportspecifieke voorbereiding voor bergwandelen, net als de crosstrainer. ik heb zelf een tweedehands exemplaar gekocht om ook in slecht weer te kunnen trainen. 🙂 Je kan lopen wel afwisselender maken door wat variatie in je circuit te stoppen vb. in een bos of over onverharde paden gaan lopen, wat versnellingen of hellingen inbouwen…

    Als het gaat om je aërobe uithouding te onderhouden zijn ook fietsen of zwemmen een optie of kunnen ze toch wat afwisseling in je trainingsschema steken. Enige nadeel is dat ze minder sportspecifiek zijn maar als je niet aan topsport doet, maakt dat eigenlijk niet zo uit welke sporten je precies allemaal doet om in conditie te blijven. Ik hou alleszins meer van fietsen van lopen.

    Bij lopen heb je trouwens het nadeel dat je snel in de ‘rode zone’ traint, zeker als je je hartslag niet in de gaten houdt, en dan ben je beter af op de fiets en de crosstrainer omdat de kans groter is dat je in je aërobe zone bezig bent want het is deze die je wil verbeteren (niet je anaëroob uithoudingsvermogen).

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Crosstrainer, daar voel ik mij precies een gehandicapte op, zo een onnatuurlijke beweging.  Zwemmen daar moet je voor naar het zwembad en fietsen zie ik ook niet zitten want die moet je kuisen als hij vuil is. Dat een fysieke conditie nodig is om te hiken betwijfel ik  niet maar hoe goed moet die conditie zijn?  Als ze mij vragen om een coopertest af te leggen dan zal het resultaat positief zijn, ondanks dat ik niet of bijna nooit loop ( Door die spierpijnen) Verstand op nul en lopen gaat ook hoor 🙂 Trouwens zijn de resultaten al bekend van jouw coopertest ? (Wist de datum niet meer)

    P

    Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Heb zelf ook heel veel last van scheenbeenvliesontsteking. Als je het eenmaal serieus hebt zitten gehad, geraak je er niet meer vanaf (dixit mijn dokter, en dat is toch ook wel mijn ervaring). Eén keer bij het lopen ferm erdoor gezeten; antibiotica en 3 maand geen sport. Sindsdien moet ik toch wel opletten telkens ik ga lopen.

    Lopen op verhard oppervlak (asfalt e.d.) is eigenlijk niet echt aangeraden. Ik heb een tijd lang gelopen op finse piste, en dat scheelde ook al héél veel (helaas heb ik tegenwoordig dergelijke piste niet meer in de buurt). Maar wat mij het best heeft geholpen, is naar een degelijke loopwinkel gaan en mijn loopgedrag laten analyseren (bij mij was het niet met camera’s, maar op een drukgevoelige plaat lopen), en gebaseerd daarop de meest gepaste schoen kopen. Een wereld van verschil!

    Langzaamaan opbouwen is ook een goede tip. Tot een tijd geleden, kon ik tot 11km lopen zonder problemen. Dan een paar weken niet meer gelopen, en nu krijg ik alweer (lichte) last bij 5km

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Ik denk dat jullie toch gelijk hebben en dat ik aan een scheenbeenvliesontsteking moet denken.  Geen lopen meer dus voor mij.  Moeten we dus naar iets anders op zoek.  Fietsen en crosstrainer of zwemmen zie ik niet zitten. Sex is misschien een optie maar elke dag is nu ook weer dat niet. 🙂 🙂

    Voorstellen?

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Er bestaan ook hometrainers of rollen voor de fiets. Dan weet je alvast zeker dat je je fiets niet hoeft te kuisen, maar het is zowaar de saaiste activiteit die ik ken. 🙂

    Rolskiën of skaten is ook een alternatief en zeer goed voor je uithoudingsvermogen.

    En de beste voorbereiding voor bergwandelen is…bergwandelen. Dus regelmatig gaan stappen met de rugzak, liefst in heuvelachtig terrein.

    Bezoek zeker eens een kiné om te zien hoe ernstig die blessure van jou is. Elk geval is anders. Het betekent niet perse dat jij nooit meer kan lopen.

    En hoe goed moet je conditie zijn? Tja, ik zeg altijd, ofwel pas je je plannen aan je conditie aan, ofwel je plannen aan je conditie. Heb je het geluk van nature sterk te zijn, zoveel te beter, dan zal je wat minder moet trainen dan wie minder getalenteerd is. Maar niets blijft duren natuurlijk. Als je ouder wordt, neemt de noodzaak aan trainen toe.

    Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

    Tja, dat ouder worden, dat wil maar niet stoppen 🙂

    Zal eens naar de fitness moeten gaan en zien welke alternatieven er zijn.

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Ik vind een fitness dan weer heel erg duur. 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.