HOME FORUM Tussen pot en pint SOS-knopje

Tags: 

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Mogen we werkelijk bij enig discomfort zomaar het knopje indrukken? Even een vervelende white-out, en hop maar! Knopje indrukken ūüôā Hmm!?

Lees: http://www.demorgen.be/buitenland/waarom-drukten-vermiste-nederlandse-toeristen-niet-die-andere-hulpknop-in-b9333688/

Wat is jullie bedenking bij dit artikel? Zou je zelf zo snel het knopje ingedrukt hebben op je Spot, Inreach of PLB?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Wel, ik was er natuurlijk niet bij, maar ik krijg wel het gevoel van eigenlijk niet weten wat het apparaat is. De SOS-knop dient echt alleen voor noodgevallen en niks meer. Anders gebruik je de help-knop. SPOT zegt zelf duidelijk dat die dient voor niet-levensbedreigende noodsituaties. Die programmeren met een OK-bericht is niet alleen onzinnig (want daarvoor dient toch al de OK-knop ?), maar je zou zelf kunnen beweren dat er sprake is van oneigenlijk gebruik.

Bovendien zou ik als ik een SPOT-gebruiker was hier eigenlijk niet mee kunnen lachen. Als menigeen lichtzinnig op die SOS-knop gaat drukken, wie weet dan nog hoe reddingsdiensten op termijn gaan reageren ?

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Neen.
    SOS = Save our ship. Als je niet in noodgevaar bent gebruik je dit niet. Warm in een berghut zitten is niet in noodgevaar zijn.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Mag je van een commerci√ęle organisatie die met een behoorlijk grote groep op trek is niet verwachten dat ze op zijn minst tweerichtingscommunicatie voorzien met de thuisbasis? Denk bv aan de mogelijkheid om een stormwaarschuwing of gewoon het weerbericht te ontvangen…

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Dat is een lastige. We weten niet in hoeverre het artikel de werkelijkheid weergeeft. We waren er ook niet bij, dus we kunnen de precieze weersomstandigheden en de groepsdynamiek niet inschatten. In de hut waren ze inderdaad niet in levensgevaar. Maar misschien had verder trekken hun wel in een noodsituatie gebracht.

Ik denk dat ze de juiste beslissing hebben genomen in de hut te blijven. Als de SPOT hun enige mogelijke communicatie middel was, is het op zich niet vreemd de hulp-knop te gebruiken. Als ze niet op tijd op hun eindbestemming zouden zijn aangekomen, waren de hulpdiensten waarschijnlijk ook gealarmeerd, en dit zonder exacte positiebepaling. Daarvoor heeft de SPOT wel gezorgd.

Maar je kan je dus inderdaad – zoals erph – de vraag stellen of een commerci√ęle organisatie niet sowieso twee richtingscommunicatie moet voorzien.¬†¬†Ik¬†vind het¬†ook vreemd dat niet eens¬†een deel van de groep op zoek ging naar een plek met gsm-bereik om de hulpdiensten of thuisfront op de hoogte te brengen. Ik vermoed dat die organisatie zich aan een gepeperde rekening mag verwachten?

Woubeir
    Deelnemer

… is het op zich niet vreemd de hulp-knop te gebruiken

Alleen hebben ze die niet gebruikt, maar wel direct de SOS-knop.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

… is het op zich niet vreemd de hulp-knop te gebruiken

Alleen hebben ze die niet gebruikt, maar wel direct de SOS-knop.

Die bedoelde ik, mijn excuses voor de verwarring.

Woubeir
    Deelnemer

OK, maar dan dit:

Als de SPOT hun enige mogelijke communicatie middel was …

Wat blijkbaar niet zo was want de reisorganisatie zegt zelf dat er donderdag nog contact was.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Persbericht van internet:

“Reisbegeleiders hebben juist gehandeld”

Afgelopen vrijdag heeft de Noorse reddingsdienst een groep van Spring Reizen ontzet uit het natuurpark Reinheimen. Vrijdag om 8:00 uur ontving de Noorse reddingsdienst een noodsignaal van de groep met behulp van een zogenaamde SPOT. Een dergelijk signaal geeft alleen aan dat er hulp nodig is, maar niet de reden. Door de slechte weersomstandigheden lukte het de hulpdiensten pas na 15:30 uur om de groep te bereiken. De groep was ongedeerd. De groep is uit het gebied ge√ęvacueerd en was vlak voor 18:00 uur weer in de bewoonde wereld

Het noodsignaal was verstuurd door een groep van Spring Reizen (onderdeel van Nivon Natuurvrienden) die een trektocht op sneeuwschoenen maakte door Reinheimen, een Natuurpark in zuidelijk Noorwegen. De groep bestond uit 11 deelnemers en 2 begeleiders, allen tussen de 25 en 40 jaar oud.

Op donderdag verslechterde het weer, waardoor de groep besloot haar dagtocht af te breken en te overnachten in een schuilhut. De volgende dag bleek de weersituatie nog niet verbeterd. Er was in zeer korte tijd zeer veel sneeuw gevallen. Het was daarom voor de groep niet meer veilig om verder te trekken of om terug te keren. Om te voorkomen dat de groep in gevaar zou komen, hebben de reisbegeleiders besloten om hulp in te roepen. De leider van het Rode Kruis in Skjak erkent dat de reisbegeleiders juist hebben gehandeld.

Als de Noorse reddingsdienst (die hun eigen veiligheid het spel zetten om mensen te redden) geen problemen heeft gehad met de handelswijze van de reisbegeleiding, waarom zouden wij dat, als buitenstaanders, dan wel hebben?

Sven
    Deelnemer

Ik wil met dit topic geen discussie ontlokken rond de beslissing van de groep of reisbegeleiders.

Wel wil ik mijzelf bewuster maken van wanneer ikzelf het knopje mag induwen. Tot nog toe had ik voor mezelf de drempel ingesteld op honger, onderkoeling, overlevingsmodus.

Maar uit het artikel leer ik alvast dat ik veel eerder op het knopje mag drukken. Maar hoeveel eerder? Als ik de storm kan uitzitten met wat honger, maar de vlucht naar huis dreig te missen, mag ik dus gerust de hulpdiensten inschakelen?

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ik wil met dit topic geen discussie ontlokken rond de beslissing van de groep of reisbegeleiders.

Die indruk had ik ook zeker niet, maar helaas lijkt dit topic wel die kant op te gaan. Daarom voelde ik mij geroepen dit bericht te plaatsen.

Maar uit het artikel leer ik alvast dat ik veel eerder op het knopje mag drukken. Maar hoeveel eerder? Als ik de storm kan uitzitten met wat honger, maar de vlucht naar huis dreig te missen, mag ik dus gerust de hulpdiensten inschakelen?

Ik heb daar geen antwoord op, voor mij zou dat ook een lastige afweging zijn. Wanneer gebruik je die knop? Alleen is de keus denk ik anders dan wanneer je de verantwoording voor elf man moet dragen (dat is het nadeel van een groepsreis, denk ik. Dan geldt al snel, veiligheid voor alles).

Het was trouwens niet zo dat ze alleen door het slechte weer binnen moesten blijven, het lawinegevaar was dusdanig toegenomen dat ze misschien wel dagen niet verder konden. En als de sneeuw blijft vallen, is het dan misschien niet beter om snel hulp in te roepen, in plaats van te wachten tot het nog gevaarlijker of nog slechter begaanbaar is?¬†Ik denk dat er geen zwart/wit en goed of fout antwoord is…

Maar dat communiceren met een spot ook zijn beperkingen heeft, dat is wel duidelijk… Een meer genuanceerde boodschap als, “wij zitten vast, maar maken het goed” was meer op zijn plaats geweest.

Woubeir
    Deelnemer

Als de Noorse reddingsdienst (die hun eigen veiligheid het spel zetten om mensen te redden) geen problemen heeft gehad met de handelswijze van de reisbegeleiding, waarom zouden wij dat, als buitenstaanders, dat dan wel hebben?

Op zich waar, maar het gaat er over of terecht of onterecht de SOS-knop is gebruikt. Het Rode Kruis zegt alleen dat er terecht hulp is ingeroepen, maar niet meer. Wanneer je hulp nodig hebt, maar niet in levensgevaar verkeert, gebruik je de help-knop. Als je gewoon in een hut zit en iemand zit gewoon zijn/haar blog bij te werken, dan heb ik niet de indruk dat er op dat moment een levensbedreigende situatie is die het gebruik van de SOS-knop rechtvaardigt. Daarvoor dient de help-knop. Natuurlijk, als je die zo lijkt ingesteld te hebben dat uit het bericht er achter niet de indruk ontstaat dat je hulp nodig hebt, wat is dan nog het nut van een help-knop ?

Verder zegt organisatie zelf dat ze de dag ervoor nog contact had met de groep. Nu weet ik genoeg van het weer, dat bepaalde zaken niet onverwachts gebeuren. Als je op sneeuwschoentocht gaat in Noorwegen, moet je weten dat er heel veel sneeuw kan vallen. Je ziet zo iets op een weerradar aankomen. Als er toch blijkbaar contact mogelijk is, neem ik aan dat je dat meegeeft.

En trouwens, nu hebben ze juist gehandeld volgens de hulpdiensten, maar er zijn daar ook geen (dodelijke) slachtoffers gevallen. Wat als dat wel zo geweest was ?

Peter T
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

In mijn ogen is een Spot of  Delorme ook niet geschikt voor een grote groep , tenslotte staat het toestel op naam van één persoon/bedrijf ,  je kan wel met een business account de naam overdragen voor verhuur  of een dekking nemen voor je gezin , dan weten de reddingsdiensten tenminste hoeveel personen er moeten gered worden ,  een satelliet telefoon is volgens mij geschikter voor dit soort reizen .

Sven
    Deelnemer

Ik heb daar geen antwoord op, voor mij zou dat ook een lastige afweging zijn. Wanneer gebruik je die knop? Alleen is de keus denk ik anders dan wanneer je de verantwoording voor elf man moet dragen

Maar hoe denkt de verzekering daarover? Waar ligt de drempel voor een tussenkomst in de SAR kosten? Maw, waar ligt de grens tussen een dure grap en een gratis redding?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.