HOME FORUM Wandelgebieden Solo hike 'Walker's Haute Route Chamonix to Zermatt'

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Hoi,

Van eind augustus tot half september ga ik de HR Chamonix-Zermatt wandelen. De Trailblazer guide beschrijft het als een 14-daagse tocht, ik ga er drie weken van maken om hier en daar wat zijsprongetjes te maken en om rond Zermatt nog tijd over te hebben om ook daar te bergen in te trekken. Heeft iemand ervaring met deze tocht? Het is al behoorlijk lang geleden dat ik nog eens het hooggebergte van de Alpen ben ingetrokken…

Ik ben van plan om een piolet en stijgijzers mee te nemen, aangezien er een paar kleine gletsjers (blijkbaar zonder heel veel gevaar als ik me aan de uitgezette routes hou) zijn die ik over moet, en misschien voor alle zekerheid (zou het al kunnen sneeuwen op grote hoogte in september?)

Een paar van de zijsprongen zijn:

– een trek naar de Cabane de Bertol waarbij ik op het einde over een gletsjer moet. Iemand ervaring?

– de route over het gletsjerplateau van de top van Klein Matterhorn naar de top van de Breithorn. Dit is blijkbaar een vrij veel gewandelde route. Iemand ervaring?

Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met sneeuw en ijs, maar ik heb er gelijk zoveel goesting in om het toch maar te doen. Vandaar dat ik die gletsjers er uit wil kiezen die er veilig uit zien, als dat tenminste geen contradictio in terminis is.

Groetjes, Roos

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Hey,

Ik kan momenteel weinig gedetailleerde uitleg geven, omdat mijn gids thuis ligt en ik niet. En dat gaat nog even duren. Vandaar dat het soms wat vaag gaat klinken.

Ik wandelde vorig jaar deze route van 18/9 t.e.m. 29/9. Mooi hoor! Geen overdreven afstand, maar wel heel wat hoogtemeters. Je gaat in vorm zijn als je terug komt. Ik heb twee keer sneeuw gehad op de uitgezette route. Ik herinnner me vooral een nacht onder de tarp iets onder ‘die bekende hut met spectaculaire ligging aan die heel bekende sneeuwval’. Sneeuw en vooral koud. Overdag was er echter geen enkel probleem. Wanneer de zon scheen, was het best wel heet voor al die hoogtemeters! Ik wandelde niet veel in de sneeuw. Er is een bepaalde plek waar je via ladders bovenop een pas komt. Je hebt om daar te geraken twee opties. Ik koos om via de hut te gaan en op weg daarnaar lag er sneeuw. Na de hut moet je een gletsjer over, maar de route is heel duidelijk aangegeven met signalen op heel regelmatige afstand. Zelfs bij slecht weer kan het geen probleem zijn. Kortom: voor de uitgezette route in jouw periode zijn piolet en stijgijzers volgens mij overbodig.

Sowieso is de route in zijn geheel duidelijk aangegeven.

Wat betreft de twee laatste dagen over die route op de flank van de vallei van Zermatt. (Europaroute?). Op een bepaald moment gaat die over een lange hangbrug die over een plaats gaat waar vaak stenen/rotsen van de helling komen. Deze was gesloten, wegens vernield door inderdaad steenval. Er zat niets anders op dan naar beneden gaan en in de vallei volgen tot Zermatt. Een beetje spijtig, want het had de kroon op de trekking moeten zijn. Misschien kan je je op voorhand ergens informeren om niet teleurgesteld te worden.

Over je zijsprongen kan ik me niet uitspreken. De naam Cabane de Bertol doet een belletje rinkelen, maar ik weet niet van buiten hetwelke. Wat betreft de Breithorn herinnner ik me dat er vanuit Zermatt zeer regelmatig uitstappen georganiseerd worden. Op een scherm aan de toeristische info worden verschillende vertrekken geafficheerd. Ik denk niet dat het overdreven duur was. Misschien is dat het overwegen waard. Solo in het hooggebergte is maar solo, hé. En als het al lang geleden is… En dan moet je je klimgerief niet meenemen op al je hoogtemeters…

Als je nog vragen hebt, shoot, maar pas over een dikke twee weken kan ik exacter zijn…

Succes alavst!

Roos Muylaert
    Deelnemer

Dag Toon,

Dankjewel voor je antwoord!

Die hut aan de gletsjer en de ladders is de Cabane des Dix, om die gletsjer over te geraken heb je dus geen stijgijzers en zo nodig… Lukte het goed om de door de gids voorgestelde etappes af te werken? Kon je het vrij op het gemak doen, of was het vooral flink doorstappen geblazen?

Ik ga ook met een tarp en ga zelf koken. Heb je nog een idee tot hoeveel je het gewicht van je rugzak hebt kunnen beperken? Ik zou het graag tot een 10 à 12 kg willen beperken.

Ik heb die Cabane de Bertol uitgekozen omdat ik graag eens een nacht wil doorbrengen te midden van de sneeuw en gletsjers op grotere hoogte, en die hut ziet er zo ‘cute’, en bereikbaar, uit… ( weidt dit aan mijn romantische ziel die zo nu en dan hunkert naar het Sublieme…)

Wat de Breithorn betreft. Ik kies ervoor om de tocht solo te doen omdat ik er zo van geniet om me ‘in solitude’ te kunnen terugtrekken in de wildernis. Ik denk dat het contrast te groot zal zijn om me dan in Zermatt bij een vreemde groep aan te sluiten om naar de Breithorn te wandelen.

Groete, Roos

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Dag Roos,

wij hebben toen een combinatie gemaakt: eerst de Tour des Combins en dan de WHR. Crampons en piolet zijn daar nooit op nodig; ook niet op de hele WHR (waarvan we de eerste dagen al kenden van de TMB), ook al kan het altijd sneeuwen (in Zinal in augustus zo een sneeuwbui gehad en uren door de sneeuw mogen lopen om een col over de steken) . Heel mooie tocht.

De gletsjer aan de Cabane des Dix hebben we niet gedaan, maar iemand die we regelmatig tegenkwamen, had die wel gedaan zonder enig probleem.

Over de Cabane de Bertol: we hebben ooit ook eens de HR over de gletsjers geprobeerd waarbij de Cabane de Bertol een etappeplaats en omdat die vol was (er was niet lang op voorhand gereserveerd, telkens de avond voordien proberen bellen), moest de tocht onderbroken worden. Dus ik wil maar zeggen: infomeer je.

Over de Breithorn: hiervoor zijn er wel crampons en een piolet nodig, maar informeer of je die ergens in Zermatt (of zelfs de paar dorpjes die je de dagen ervoor op je tocht tegenkomt) niet kan bewaren want die daarom op heel je tocht meedragen daarom, is zonde.

Qua rugzakgewicht: hangt er natuurlijk al vanaf wat je al hebt bvb. een ruzak van een kilo of minder gaat het al makkelijker maken om aan die 12 kg te raken dan een rugzak van 3+ kg.

Roos Muylaert
    Deelnemer

Hoi Woubeir,

Dank je voor de info!

Goed idee om de crampons en piolet op voorhand door te sturen tot waar ik die nodig heb. Misschien naar een postkantoor of ev een camping…

Ik was sowieso van plan om op voorhand te reserven voor die hut, dat kan ik dan maar beter goed op voorhand doen ipv op het laatste moment…

Mijn Granite Gear-rugzak is iets minder dan een kilo… dat zou dan wel moeten lukken (als ik wat kieskeurig ben).

Woubeir
    Deelnemer

Hoi Roos,

reserveren heeft dan weer het nadeel, vind ik, dat elke flexibiliteit die je hebt, zo weg is en wij doen het bijna nooit. Een ongeplande extra zijuitstap of een ongeplande rustdag kan dus daarmee niet meer.

Er is zeker een postkantoor en treinstation in St.-Niklaus en er is/was zeker ook een camping in Grächen. De camping in Zermatt viel dik tegen (en ook Zermatt zelf trouwens … hypertoeristisch).

Het leeggewicht van de rugzak was uiteraard maar een voorbeeld. Alles telt gewoon: rugzak, shelter, slaapzak, kleding, maar ook al die kleine prullen. Het gewicht speelt voor mij zeker, maar is ook geen obsessie.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Helaba,

In dit topic is mijn eerste paklijst degene waarmee ik naar Zwitserland ben gegaan. Ondertussen zijn er fouten uitgehaald en spullen vervangen. Mijn nieuwe paklijst staat verder in het topic. Daarmee zou de WHR zeker te doen zijn.
    Wat betreft de door het boek opgegeven tijden… Dat is altijd een beetje een moeilijke. Ik deed dus twaalf dagen over de tocht, maar de laatste dag was kort. Nadat ik dus van de flank naar beneden was moeten komen, sliep ik op een camping niet ver van waar de automobilisten de auto moeten achterlaten en de trein op moeten. (Nogmaals… geen gids bij de hand. sorry). Het was een vlak pad van daar tot in Zermatt. Ik was dus sneller dan het boek, maar heb een paar zwaardere en langere dagen gehad. Ik denk dus dat het boek een goed schema voorstelt.
    Helaas moet ik Woubeir gelijk geven: Zermatt is een oord van verderf 🙂 Als je toch een betaalbaar hotelletje zoekt: boven Zermatt ligt Edelweiss.
    Zij toch maar voorzichtig in het hooggebergte. Tijdens de Romantiek was sterven in de bergen misschien nobel…
    Off topic. Deze al gelezen?

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Van cabane de dix naar de pas de chevres heb je geen crampons of piolet nodig. De gletsjer die je oversteekt is blank ijs vol stenen/rotsen. Behoorlijk goed aangeduid, je kan aan de overkant het pad naar de ladders van de pas niet missen.

Van de klein Matterhorn lift naar de breithorn en terug, of doorsteken naar ayas, is inderdaad heel druk. Maar het blijft wel een gletsjer waar ik enkel ingebonden zou willen lopen, met aan het andere eind van het touw iemand met de nodige technische kennis.

Voor de cabane de bertol ga je eind augustus hoogstwaarschijnlijk geen crampons of piolet nodig hebben. Gewoon even bellen naar de hut enkele dagen voordien en vragen, dan ben je zeker. Het is inderdaad een mooie hut, en de ladders op het einde (onderschat ze niet) zijn behoorlijk indrukwekkend, maar de wandeling ernaartoe vanuit Arolla vind ik niet direct de mooiste tocht.

In de late zomer heb je veel kans op mooi, stabiel weer. Maar 3 weken zonder enkele koude (vries)nachten en een paar stevige sneeuwbuien ga je wel heel veel geluk moeten hebben.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Roos,

ik kan je geenszins aanraden om alleen en dus onaangebonden over besneeuwde gletsjers te lopen… ook niet als er een mooi spoor is en als er veel ander volk in de buurt is…
    de aantal keren waarvan ik persoonlijk weet dat er vodden van zijn gekomen kan ik niet meer op mijn een hand tellen… dat is dus meer dan vijf keer te veel..

en voor de rest.. er bestaan nu ultra lichte ( goede ) stijgijzers voor wat jij van plan bent, en ook ultra lichte piolets ( ik ben zeker dat o.a. Avventura die op voorraad heeft/ bel maar eens)
    ik zou die gelijk meenemen ipv dat op te sturen… links of rechts kan je altijd je piolet gebruiken… denk maar aan verijsde sneeuwvelden ‘ s morgens vroeg.. daar lach je niet mee als die in een hellen richting afgrond…

enfin… een beetje grijze raad kan geen kwaad
    en voor de rest.. geniet van je tocht .. het is zeker de moeite waard

ik deed echter met vrienden de Haute route over de gletsjers;.. en dat smaakt natuurlijk ook heel goed..

Ignacio

Woubeir
    Deelnemer

@Ignace

besneeuwde gletsjers onaangebonden oversteken is inderdaad echt geen goed idee. Dus altijd informeren vooraf of die gletsjer ‘aper’ ligt of niet.

Over die ultra lichte stijgijzers: wat is licht ? En over welke stijgijzers heb je het die zowel ultralicht zijn als geschikt voor gletsjeroversteken ?

Roos Muylaert
    Deelnemer

Heel wat wijze raad waar ik zeker rekening mee ga houden…

Ivm de gletsjers, de tocht naar de Breithorn ga ik schrappen. Ik ging ervan uit dat als er zoveel volk een bepaalde route over een gletsjer volgt die dan wel veilig zou zijn. mmm… beter niet.

@ erph: om welke reden gaat het dat ik eind augustus waarschijnlijk geen crampons en piolet nodig zou hebben om van Arolla de cabane de Bertol te bereiken? Dezelfde reden als bij de gletsjer aan de cabane des Dix? Desnoods laat ik die hut vallen en bezoek er één met een even mooie ligging maar die bereikbaarder ligt.

@ toon: bedankt voor de link naar je paklijst en de boekentip! Ik heb onlangs ‘Mountains of the Mind’ van MacFarlane gelezen…

@Ignace
    : dank je voor je wijze grijze raad :-)… die HR over de gletsjers moet idd wel prachtig zijn.

Woubeir
    Deelnemer

die HR over de gletsjers moet idd wel prachtig zijn.

Mooi zeker, maar niet van de poes … en zeker je technieken oefenen.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

De bertol gletsjer is daar zo goed als verdwenen, het pad (of de sporen van een pad) loopt tussen rotsblokken en over morenes.

De cabane du trient is spectaculair gelegen en sinds enkele jaren vlot bereikbaar via een rotspad vanuit de cabane d’ orny. De arete de boucq (of zoiets) is een stevige wandeling, maar de igloo des pantalons blancs is het zeker waard. Gemakkelijker is de schonbielhutte, in de achtertuin van de Matterhorn. Of in diezelfde buurt kan misschien zelfs de arbenbivak. Enzovoort, mogelijkheden zat!

Roos Muylaert
    Deelnemer

@Woubeir: de HR over de gletsjers ben ik nog niet echt van plan… misschien ooit eens, als er dan tenminste nog gletsjers zijn ;-).

@erph
    : dankjewel voor die mooie tips!! De Igloo des Pantalons Blancs spreekt me zeker aan, maar hoe zit het met die afdaling met de kabels op het einde van de Rochers du Bouc? Is het aan te raden om die enkel gezekerd te nemen? De Schönbielhutte staat al op mijn planning… De Arbenbivak lonkt, maar ziet er niet evident uit…

Woubeir
    Deelnemer

Roos,

sowieso moet je voor de HR met meer zijn en alle technieken bijna tot vervelends toe inoefenen. Ik kon om de duur mijn knopen wel dromen, katrollen en takels om uit gletsjerspleten te raken hadden nog weinig geheimen voor mij, prüsiken heb ik ook tot bijna vervelends toe gedaan, … 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.