HOME FORUM Materiaal en techniek Sokkenstrategie met trailrunners

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Arend,

ik heb ‘met natte voeten’ lopen na wat testen in de ardennen toegepast in schotland, sarek, pyreneeën.
    Daar zijn wat filmpjes over te vinden op mijn blog waar ik dat demonstreer.
    Ik ben nooit bezig geweest met de ‘droogtijd’ omdat dat toch erg variabel was van het weer en de ondergrond en eigenlijk een overbodige vraag omdat het toch geen verschil uitmaakt.
    Soms was zo’n afkoelend effekt bij een rivierdoorsteek zelfs aangenaam bij wat hogere temperaturen
    Zo’n coolmax liner vind ik prettig aanvoelen.
    Daarboven kwam de summit wollen sok ook van bridgedale (waar je ook wat varianten in hebt) die ik erg duurzaam vind.
    Over dat drainerend vermogen: eerst dacht ik dat zo’n schoen een ‘laaggelegen’ uitlaat moest hebben om het water wat in de schoen komt af te voeren
    en dat een rand rondom niet zo goed zou zijn.
    Toch denk ik dat dat niet zo belangrijk is omdat een gevulde schoen met voet en sok weinig ruimte laat voor water.
    Dat dit water toch binnen de kortste keren in de sokken trekt.
    Belangrijker lijkt mij dat zo’n schoen voldoende gaas moet hebben (bv langs de bovenkant)
    Op een bepaald moment tijdens mijn laatste dag toen ik volgende tocht liep,
    ging het door heel drassige gebied en vulde de trailrunners zich keer op keer met water en zag ik langs de bovenkant luchtbellen verschijnen doorheen het gaas die ritmisch kwamen en gingen wat synchroon met mijn loopbeweging. Volgens mij is dat vooral van belang. De loopbeweging zorgt voor een soort pompbeweging van lucht in en uit de schoen en zorgt daarvoor dat door aanvoer van drogere lucht, vocht mee naar buiten kan worden gepompt. Of het allemaal heel wetenschappelijk is wat ik hier zit te vertellen weet ik niet maar ik denk dat dit vooral het droogvermogen uit gaat maken.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Toch al redelijk wat schoenen gedragen en reviews gelezen over modellen die best goed drogen, maar dus slecht draineren ondanks hopen gaas en zo en waar je voeten in zwemmen als er water en masse naar binnen stroomt. Die pompbeweging is dan niet genoeg.

Hoe dan ook, ik neem draineren nu steeds mee bij de zoektocht naar een nieuwe schoen. Voor mijn voeten speelt zoiets, maar misschien bij een ander niet. Nu, ik heb de voeten die ik heb dus als dat een verschil maakt … En schoenen met een rand, komen er zo goed als altijd uit als slecht drainerend. Misschien toeval, maar wat maakt dat uit voor je voeten ? Zolang die het maar comfortabel hebben. En dan kan het aankomen op kleine dingen.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Hoewel het een en het ander al genoemd is, is het een onderwerp wat persoonlijk erg kan verschillen. Mijn huidige setup:

1. wandelsok, normaal gewicht.
    2. Gore Bike Wear goretex sok
    3. Trailrunner

Wandelsokken: momenteel neig ik naar het vervangen van wollen kleding naar synthetisch. Synthetisch materiaal droogt veel sneller. ’s ochtends natte sokken moeten aantrekken? bah! 😉
    De goretex sokken zijn erg fijn. Het belangrijkst is dat ze de (normale)sokken schoon(!) houden. Mocht je blaren oid krijgen dan is dat erg prettig. Reken er niet op dat ze je sokken >75% droog houden, ook omdat water via de bovenkant de gtx sok in kan komen. Daarnaast houdt het de warmte wat beter vast.
    Trailrunners: gtx of gaas? Mocht je geen gtx sokken gebruiken kan een gtx sok handig zijn om warmte vast te houden of de wind buiten. Verder maakt het niet zo veel uit.

Dit n.a.v. eerdere ervaringen zonder gtx sokken. Draag gerust dikke sokken want je kan nog gewoon blaren krijgen in trailrunners. Neem niet alle artikels op internet serieus want het kan enkel op één persoon en één gebied(terrein+klimaat)  van toepassing zijn. Salomon trailrunners worden veelal geroemd. Als ze niet goed zitten heb je er echter niets aan. Waarom mensen schoenen voor de eerste keer via internet bestellen is mij dus een raadsel.

Woubeir
    Bijdrager

‘s ochtends natte sokken moeten aantrekken? bah! ;)

Voor wie opziet hiertegen: persoonlijk vind ik dat dit reuze meevalt (doornatte dingen gaan ook nooit terug aan wat geen probleem is want die heb ik ook niet).

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Heb eigenlijk nooit last van blaren gehad tijdens het wandelen. Is de kans daarop wel reëel wanneer mijn sokken veel nat gaan zijn? Ivo, jij gaf op je blog te kennen dat jouw sokken al snel ruw aanvoelde met het uittesten in de Ardennen, en dat de liners daarom een een welkome toevoeging zijn. Is iets wat je al snel krijgt bij wollen sokken?

@Koen
    : Bedoel je deze soort sokken: http://www.futurumshop.nl/gore-bike-wear-universal-gore-tex-sokken-zwart.phtml

En begrijp ik het goed dat je er ook mee wandelt?

Woubeir
    Bijdrager

Dat is net een voordeel van snel drogende/drainerende trailrunners: voeten worden nat, maar bij mij is dat nooit oncomfortabel en sindsdien nog nooit problemen gehad met blaren.

Overigens, waterdichte sokken heb ik nog niet en voeten worden dus gewoon nat, maar ik ben wel op zoek naar iets dat aan mijn eisen voldoet als ik verwacht dat droog in die omstandigheden toch comfortabeler gaat zijn.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Arend,
    normaal heb ik geen last van blaren als ik met dikke wollen sokken loop op een droge ondergrond.
    Nat is dat net iets anders. Op mijn ardennentocht had ik nog geen blaren maar op sommige plekken
    was de huid toch al wat ruw geworden. Ik vermoed dat een natte huid toch wat weker wordt.
    Hoe dikker de sok hoe groffer ze aanvoelt.
    Verder kruipt er altijd wel wat vuil via het gaas van de trailrunners naar binnen (bij het lopen door modder en veen of heel kleine steentjes bij een rivierdoorwading).
    Het is goed om de trailrunners dagelijks eens te inspecteren langs de binnenkant zeker als je een gtx sok gebruikt.
    Zo’n steentje is dodelijk voor de sok op de lange duur.
    Ik vond er wel eens eentje in de perforatiegaatjes die in de zolen zijn gemaakt
    Ik denk dat je ook net zo goed een gewone -dagelijks gebruik- dunne kunststof sok kan gebruiken als liner.

Woubeir
    Bijdrager

Da’s dan misschien het voordeel van dunne synthetische sokken.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

@ Arend:

Die Gore Bike Wear sokken bedoel ik inderdaad. Koop ze zeker één tot enkele maten groter. Ik heb maat 42.5 en kan met de GTX sok maat 45-46 comfortabel Smartwool ‘medium weight’ sokken eronder dragen. Meestal draag ik echter iets dunnere sokken dus wellicht kan ik ook maat 43-44 dragen. De bovenzijde sluit dan ook beter aan op de enkel.

Nogmaals voor de zekerheid: ze blijven niet waterdicht, maar houden in ieder geval warmte vast en vuil buiten.

Woubeir
    Bijdrager

Ivm het draineren: gaas alleen is niet voldoende omdat er materialen en constructietechnieken die ook dan veel water opslorpen en te traag drogen (dus zelf als je gaas hebt). Omdat dat vaak niet makkelijk is vast te stellen, blijft een goed drainerend ontwerp beter omdat dat makkelijker te beoordelen is.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Voor wat het waard is… Ik wandelde de voorbije dagen op Asics Gel Fujitrabuco 3 (non-GTX; helemaal nieuw) en Falke TK5 door de Ardennen.
    Ik ben verbaasd over de temperatuur aan mijn voeten. Ik had niet gerekend op sneeuw die er wel nog lag en waar zelfs nog een paar cm is bijgevallen. Ik heb geen last gehad van koude voeten. In tegendeel: rond de kerstdagen wandelde ik met bottinen en dikke kousen door de sneeuw en de eerste dag was er misschien een verschil, maar de volgende dagen voelden de trailrunners beter aan. Ik vermoed door de bewegingsvrijheid in vergelijking met de bevroren botinnen. Ik kreeg de sokken gemakkelijk droog op het lijf gedurende de nacht en ook de binnenzolen waren ’s ochtends zo goed als droog. Dat maakte van het aandoen van de schoenen een aangenamer moment. De schoenen zelf heb ik niet droog gekregen, maar ze voelden na een half uurtje wandelen niet meer koud aan.
    Waar ik minder tevreden over was: ik was gewoon om dikke sokken te gebruiken en wanneer ik met dunne sokken mijn veters aantrek, voelde ik snel drukpunten op mijn bovenvoet. Aan mijn linkervoet (die een halve maat groter is) werd het zelfs storend. Omdat ik deze sokken zo makkelijk droog krijg, probeer ik de volgende keer een sok die een graadje dikker is. Die krijg ik hopelijk ook nog droog op een nacht en die geeft me wat meer bescherming.
    Ik kreeg een blein! Jaren geleden! Ok, het waren nieuwe schoenen, maar ik kocht ondertussen al een paar keer loopschoenen en trailrunners die, als ze in de winkel goed pasten, me nooit bleinen gaven. Opvallend: het is niet op de eerste dag gebeurd, maar op de tweede dag, nadat schoen en sok voor het eerst volledig doorweekt zijn geweest (ik zakte door het ijs).
    Waar ik ook niet tevreden over ben: ik wandelde 170km en op twee plaatsen zit ik al bijna door de buitenstof. Op deze manier wordt het gebruik van trailrunners wel echt duur! En net nu het zo plezant begint te worden…

Wordt er door jullie gewerkt met talkpoeder of zalf om de voeten in conditie te houden?

Woubeir
    Bijdrager

Hier geen talkpoeder of zalf.

Trailrunners ga je inderdaad niet gebruiken omdat ze goedkoper  zijn, maar omdat ze comfortabeler zijn. Ze zouden qua aankoop in totaal wel ongeveer even duur zijn voor dezelfde afstand (3 tot 4 paar trailrunners voor 1,5 paar hoge schoenen).

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.