HOME FORUM Materiaal en techniek Sokkenstrategie met trailrunners

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Ben geïnspireerd door de sokkenstrategie icm trailrunner uitgelegd in deze blog: http://www.backpackingnorth.com/ultralight-makeover-give-your-feet-a-break/

Verwacht morgen of overmorgen mijn non-Gore-tex Salamon XA Pro 3D schoenen.

Vroeg me af of jullie mij wijzer kunnen maken op het gebied van waterdichte sokken. Iemand ervaringen en een bepaald type dat hij/zij mij kan aanraden. Heb al even gekeken naar Sealskinz sokken, maar twijfel daarbij voornamelijk over de dikte. Een dunne sok of liever de medium variant? (aangezien er weinig in gelopen wordt en de schoenen zelf voor weinig warmte zullen zorgen). Verder weet ik weinig over de kwaliteit van dergelijke sokken.

Verder is het zoals uitgelegd in de blog fijn als de ‘gewone’ wandelsokken enigzins snel drogen.  Nu heb ik twee paar zeer fijne Smartwool PHD Medium crew en ook nog twee paar Falke TK2 Cool liggen. Dit zijn allemaal niet echt de dunne korte sokken die worden aangeraden. Is het raadzaam om te investeren in een nieuw paar? Zo ja, zijn de Smartwool PHD light of ultralight micro goede kandidaten? Of kan ik beter voor iets synthetisch gaan.

Ik ga het overigens allemaal gebruiken voor zomertrekkings. Bestemming van aankomende zomer is de Laugavegur in IJsland,

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Met Sealskinz heb ik de volgende ervaring:

• na 2 keer gebruik al lek
    • sowieso slorpt de buitenstof makkelijk water op

Andere waterdichte sokken zijn alvast die van Gore Bike Wear en Rocky.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Ik loop nu al een paar jaar met trailrunners en ben de ondergrens qua temperatuur af aan het tasten waar ik gewoon mijn voeten nat laat worden en ook de gtx sokken achterwege kan laten.
    Probeer als het kan de waterdichte sokken zo lang mogelijk in de rugzak te laten. Ik ga ze in de toekomst pas gebruiken als de temperaturen richting vriespunt gaan. Als ik jouw was zou ik ook beginnen experimenteren. Volgens mij heb je helemaal geen waterdichte sokken nodig voor ijsland in de zomer.
    Een bewering die je echter niet klakkeloos over moet nemen alvorens je het zelf hebt uitgetest.
    Een liner en een dikke wollen sok, in beweging blijven, goed blijven eten, de rest van het lichaam goed isoleren zodat de overtollige warmte naar de buitenkant gaat helpt mee.

Woubeir
    Bijdrager

Gebruik trouwens ook al jaren trailrunners, ben wel direct ook van die enkelhoge, synthetische sokken gaan dragen (ik meen dat ik zelden tot nooit nog wollen sokken draag; zelf in sneeuw) en natte voeten zijn bij mij op een half uur weer droog. Waterdichte sokken heb ik eigenlijk niet (die Sealskinz lekten al na 2 keer en de Rocky’s passen mij niet). Ik zoek er wel naar, gewoon om ik hoop dat ze in bepaalde omstandigheden ietsje comfortabeler zijn. Maar ik gebruik dus al ettelijke jaren niet-waterdichte trailrunners met gewone sokken zonder problemen; dagwandeling of meerdaagse tocht, eender welk seizoen of weersomstandigheden, maakt niet uit.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ik draag lichte, enkelhoge polyester-kousen in temperaturen tot aan het vriespunt. Voordeel ten opzichte van wollen kousen is dat ze een stuk sneller drogen.

In mijn rugzak zit er standaard altijd een paar midweight Sealskinz-sok, al draag ik die nooit terwijl ik wandel; de wrijving zorgt ervoor dat ze vrij snel lekken. Ik gebruik die enkel om ’s avonds in en rond de tent zaken te doen. Dan kan ik mijn kousen laten drogen en heb ik warme, droge voeten.

Oja, neem altijd twee paar kousen mee, zelfs op een simpele tweedaagse. Het is niet altijd even leuk om, als je sokken ’s morgens niet volledig zijn uitgedroogd, in natte/zompige kousjes te kruipen.

Woubeir
    Bijdrager

Ik gebruik die enkel om ‘s avonds in en rond de tent zaken te doen. Dan kan ik mijn kousen laten drogen en heb ik warme, droge voeten.

Hangt ook weer af van de schoenen. Ik hou gewoon de sokken van overdag aan zodanig dat mijn eigen warmteproduktie die wat kan helpen drogen en ik heb gewoon altijd warme voeten.

Arend
    Bijdrager

Was op basis van de blog van plan hetzelfde te gaan doen als ArneL. Waterdichte sokken voor gebruik in en rond de tent in het geval dat de schoenen/sokken nog nat zijn. Was sowieso niet van plan ermee te gaan wandelen. Wat is jouw ervaring met de Sealskinz sokken ArneL? En wat vind je van de dikte? Ik lees over het algemeen goede ervaringen, maar sommige mensen geven aan een vergelijkbare ervaring te hebben als Woubeir. De vraag blijft inderdaad of ik die waterdichte sokken echt nodig ga hebben. Het is lastig in te schatten hoeveel comfort ik daarmee ga winnen en ze blijven toch vrij prijzig.

Ben er vooralsnog niet helemaal uit wat voor wandelsokken ik moet gaan gebruiken. Van enkelhoge synthetische sokken spreekt de sneldrogende eigenschap me wel aan. Ik ben van plan enkel mijn trailrunners mee te nemen dus mijn voeten gaan sowieso nat worden. In Noorwegen heb ik echter op de laatste dag nog doorweekte voeten gekregen in mijn bergschoenen, en toen merkte ik dat mijn redelijk dikke Smartwool sokken mijn voeten nog steeds goed warm hielden. Voor de dikke wollen sokken die Ivo aanraadt valt dus ook wel wat te zeggen. Ik weet niet hoe dit met synthetische sokken zit. Misschien zijn dunnere merino sokken het beste compromis? Wat is jouw ervaring met de droogtijd van je sokken Ivo?

Woubeir
    Bijdrager

@Arend

Ik heb in elk geval nooit kou gehad in die enkelhoge, synthetische en sneldrogende sokken in mijn niet-waterdichte, goed drainerende trailrunners.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik ben het niet helemaal eens met het artikel als het over goretex sokken gaat. Mijn ervaringen met een hele dag wandelen in goretex sokken bij temperaturen rond het vriespunt tot bijna 10°c zijn aangenamer dan wanneer ik er geen zou dragen en mijn voeten nat laat worden. Ik ben anderzijds wel geen zweetvoeter en heb snel koude voeten wat wellicht de reden is voor mijn afwijkende ervaring. Het probleem met duurzaamheid van goretex sokken blijft natuurlijk wel een feit. Ik draag nog een dunne liner sok over de goretex sok om wrijving op de goretex sok zelf te beperken en dat maakt wel een verschil.

Sealskinz sokken lekken heel snel, dus die werken inderdaad enkel goed als camp socks.

Als je geen goretex sokken draagt bij koude temperaturen zou ik wollen sokken verkiezen boven sneller drogende synthetische sokken. In die laatste zou ik al koude voeten krijgen zelfs als ze droog zijn. Sowieso experimenteren want niet iedereen kan zijn voeten even warm houden en de ene heeft veel meer zweetvoeten dan de andere wat verschillende ervaringen kan opleveren.

Woubeir
    Bijdrager

Net het artikel ook even doorgenomen en ik zou inderdaad niet zomaar alles aannemen, maar alvast één ding waarover niets wordt gezegd, is dat dan die trailrunners niet alleen niet-waterdicht moeten zijn, maar ook goed drainerend. Anders loopt het water er gewoon in, maar het blijft er wel langer in terwijl het er er net even makkelijk moet uitlopen. Bvb. bij de schoenen waarin je interesse hebt een kleine of helemaal geen randstukken die het draineren kunnen bemoeilijken of zelfs volledig tegenhouden.

Arend
    Bijdrager

Hmm… Ik heb toevallig die schoenen vandaag binnen gekregen en ze zitten goed. Had eerder begrepen dat ze juist wel redelijk drainerend waren. Dat valt dus tegen? Ik ga sowieso in het voorjaar nog wel experimenteren. Ik heb in principe een set wollen en synthetische sokken dus dan kan ik eens kijken wat voor mij het best werkt.

Woubeir
    Bijdrager

Sowieso kan dat meevallen met het draineren. Maar dus iets om zeker mee te nemen.

Arne L.
    Bijdrager

Mijn ervaringen met Sealskinz als campkousen zijn ok. Ik zou ze echter nooit dragen als wandelkousen; dat is ook helemaal de bedoeling niet van Sealskinz. In principe zijn die kousen primair gemaakt om te fietsen, waar je weinig tot geen wrijving hebt in je schoen. Daarom gebruik ik ze nooit in een actieve context.

Wat de dikte betreft, aangezien ik ze gebruik als campkousen dienen ze voornamelijk om mijn voeten warm te houden; daarom verkies ik de midweights. De echte dikke lijken me nodeloos gewicht, en de hele lichte lijken me nog veel sneller te verslijten.

Ik ben trouwens ook de eigenaar van de Salomon XA Pro 3D. Niets dan goede ervaringen mee, ik vind ze erg goed draineren.
    Vervang wel de standaardzolen door iets anders. Die drogen echt belachelijk traag en voelen heel snel ‘kartonachtig’ aan indien nat.

Arne L.
    Bijdrager

En wat de kostprijs betreft ga ik je zeker niet tegenspreken, Sealskinz (of eender welke GTX/waterdichte-kous) zijn absoluut niet goedkoop, en al zeker niet licht.

Toch ben ik blij ze in m’n rugzak te hebben zitten. Echt nodig heb ik ze niet, maar het is toch een fijn gevoel je natte voeten in die kousen te steken. Ze houden erg goed je warmte vast, en dusdanig drogen je voeten erg snel.
    Als je ze enkel als campkous gebruikt zijn ze volgens mij een lang leven beschoren.

Arend
    Bijdrager

Goed om te horen. Nog tips voor inlegzolen, mocht ik die gaan vervangen?

Ik heb besloten mijn keuze voor waterdichte sokken en eventuele nieuwe wandelsokken te laten afhangen van het experimenteren met natte schoenen icm de synthetische en/of wollen sokken die ik op het moment heb. De ervaringen lopen dusdanig uiteen dat het duidelijk is geworden dat ik hierin toch vooral mijn eigen weg zal moeten gaan vinden. Wel is me helder dat ik voor dik en wol moet kiezen voor warmte, en dun en synthetisch voor snel drogen. De tijd zal leren waar ik me op dit spectrum bevind.

Verder heb ik nog een beetje rond zitten kijken naar andere merken waterdichte sokken. Woubeir had Rocky al genoemd, maar die lijken niet makkelijk verkrijgbaar in Nederland. Verder kwam ik nog iets van Gore Bike Wear tegen. Is dat wat? Andere merken waar ik naar zou kunnen kijken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.