HOME FORUM Materiaal en techniek sokken voor sneeuwschoenwandelen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik ga eind januari voor de 1ste keer sneeuwschoenwandelen in de Pyreneeën. De meeste dagen zijn 13 à 15 km stappen met sommige meer dan 1000 m stijgen. Ik heb mijn uitrusting volledig op de sokken na.
    Ik heb extra heavy weights liggen van Smartwool maar ik denk dat die te dik zijn. Ik heb me laten vertellen dat je best ook geen te dikke sokken aan doet. Als je teveel zweet krijg je ook koud. Bovendien zorgen die getten ook voor warmte. Ben van plan merino liners te kopen maar wat voor daarboven : midweights of heavy weights (of bijv. woolpower 400, 600, …) ???
    Ik heb eens bij iemand geinformeerd met wat ervaring en die doet zijn gewone smartwooltrekking sokken aan die hij ook anders aandoet, vermoedelijk zijn het dan midweights.
    Wat is jullie ervaring ?
    We zitten in hotel dus ’s avonds kan alles drogen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Kies in de winter minstens voor midweight want extra isolatie is echt wel nodig, zeker als je bergschoenen niet zo gevoerd zijn. Probleem is dat de meeste mensen bergschoenen passen met vrij dunne sokken, wat goed is voor de zomer, maar die vaak een maatje te klein zijn voor de winter wanneer je dikkere sokken aantrekt.

Belangrijk is dat je tenen niet te gekneld zitten en er een goeie bloeddoorstroming in je voet blijft, anders krijg het ook koud. Vandaar dat het ook overigens nuttig is om op pauzes je schoenen losjes te veteren om je voeten warm te houden.

Zelf doe ik heavy weight sokken aan. Ik heb daar nog maar zelden te warm in gehad.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Klinkt als een strak plan. 15km met 1000m stijgen in de sneeuw?! Succes ermee en laat ons weten hoe het geweest is.
    Let wel op dat je in lawine gevaarlijk terrein komt. Zorg dus dat iedereen in de groep de opleiding lawine kunde onder de knie heeft en weet wat te doen met een bieper en sneeuwshop.

Ik doe ook mijn gewone sokken aan. Dit zijn falke tk2 w. Deze zijn niet echt dik en kan problemen geven. Als ik zou merken dat de week dat ik op stap ben tussen de -10 en -20 zou zijn, dan zal ik dikkere sokken aandoen. Zoals de tk4 versie. Hoe zit het met de schoenen? Hebben deze nog extra isolatie of niet?
    Meestal als het goed koud is, dan is zweten niet aan de orde. Dit is eerder een probleem bij warmer, positieve temperaturen, weer. Als het vriest ga je daar veel minder last van hebben. Maar de hoeveelheid zweten is voor ieder persoon anders.
    Wat je ook gaat merken is dat als je langere perioden stil staat je voeten snel koud worden. Terwijl tijdens het wandelen je daar geen last van hebt. In dat geval is de sok te dun. Je loopt hier het risico op letsels aan je tenen door vrieskou. Maar ook dit is relatief. Bij +/-0 graden ga je dit niet hebben maar bij minder dan -10 graden speelt dit wel een rol.

Op wintervakantie in Finland bij temperaturen die schommelen tussen -20 en 0 graden kregen we canadeese schoenen. Dit zijn er met een binnenschoen in isolatie materiaal. Op de sneeuwscooter, toen we moesten wachten op ene die met zijn scooter vastgereden was naast het pad, werd het best koud. De scooter zijn uitlaat is aan de kant van 1 voetplaat. Dus die voet was ok. De andere voet, wel die heb ik de rest van de tocht niet meer gevoeld. Het was -12 graden bij vertrek. Dat was met dikke sokken.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Zoals Debbie al zei is het belangrijk dat je nog voldoende ruimte hebt in je schoenen. Heavyweight sokken in een te nauwe schoen zullen niet zoveel warmte geven. Voorts hangt het ervan af of je een gewone schoen gaat aandoen, of een winterschoen met extra isolatie.

De beste remedie tegen koude voeten op wintertrekking blijven echter vapor barrier socks. Zeker als je geen specifieke winterschoen aan hebt maakt dit een wereld van verschil.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ik onderschrijf Dzjow. Niet te dikke (merino)kousen en een VBL-layer. Werkt perfect!

HikingFred
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Die VBL layer zal ik eens bekijken voor de volgende keer.  Dit is de eerste keer en als ik hierna de smaak te pakken heb, heb ik wat ervaring en zal ik investeren in wat beter materiaal.

Nog geen lawinekennis. We werken met een professionele gids. Die zal ons alles wel aanleren de eerste dag en de route wel aanpassen aan de gevaren veronderstel ik.  We vertrekken vanuit vast verblijf, dus we kunnen iedere dag het programma aanpassen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

VBL kan je ook bereiken met wat plastieken zakjes. Er bestaan in de handel van die plastieken zakjes in de vorm van je voet die bebruikt worden in de farma- en/of voedingsproductie-industrie.

Ik gebruik altijd dergelijke zakjes. Nog nooit speciale VBL-kousen gekocht.

Grtn

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Het lijkt mij anders een ideale formule om te gaan experimenteren omdat je toch iedere avond
    terug in een “veilige haven” bent. Fouten zijn dan enigszins vergevend.
    Aan iedere voet een ander systeem maakt dat je goed kan vergelijken.
    Een vbl kost niets. Enkel twee plastiek zakken, een dunne liner en een isolerende sok.

aanvulling: Steve was me voor zie ik.
    Ik ging van trailrunners uit. Voor een klassieke bergschoen met bv gtx voering heb je natuurlijk genoeg aan een plastiek zak tussen liner en isolerende sok

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Even de VBL-piste verlaten en iets anders proberen: je gewone schoenen en kousen, maar een verder een combinatie van een warmere inlegzool, gamaschen met isolatie en/of overschoenen uit neopreen.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Zelf heb ik 0 ervaring met VBL maar mijn interesse is gewekt en ik ga erover bijlezen.
    Maar even een linkje delen maar http://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/
    (het link knopje gaf niets weer dus maar zo dan)
    en nog eentje

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.