HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Softshellbroek winter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik ben aan het uitkijken naar een softshell broek voor gebruik in de sneeuw.

Ik lees zowat overal dat de Simple Guide Pants van Patagonia dé winterbroek is.
    Alleen wordt die niet meer gemaakt. Kan iemand mij een gelijkwaardige broek aanbevelen? (De RPS pants lijken mij geen volwaardig alternatief).

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Kijk eens naar bvb. Mammut (bvb. de Courmayeur).

Sven
    Deelnemer

Woubeir, zeer interessante suggestie. Helaas wat aan de dure (200 euro) en zware (470g) kant.

Ik dacht eerder aan een broek van 90 euro (tot max. 120 euro) met een gewicht van rond de 350 gram. Maar als er een goede reden is om toch een broek van rond de 500g te kiezen, hoor ik het graag.

Zelf heb ik ondertussen wat broeken opgelijst (ik blijf zoeken naar suggesties of ervaringen);

Arc’teryx Gamma LT – 320g
    Montane Terra Stretch – 370g
    Montane Alpine Stretch – 380g
    Decathlon Simond Rock – 400g

Eventueel zou ik misschien mijn huidige broek (Montane terra pack pants) een DWR behandeling kunnen geven, maar hij lijkt mij te licht voor gebruik in de sneeuw.

Woubeir
    Deelnemer

Misschien Rab (bvb, hun Fulcrum) ? Of Haglofs of zo ?

Sven
    Deelnemer

Aan welk model denk je bij Haglofs, Woubeir?

Woubeir
    Deelnemer

Daar was de Shale II die mij vrij snel opviel. Maar bekijk gewoon zoveel mogelijk broeken van zoveel mogelijk merken. En lijst op wat je allemaal belangrijk vindt in zo’n broek bvb. zakken, onderbeenritsen of niet, …

Sven
    Deelnemer

Ik vind niet veel belangrijk aan zo’n broek, buiten de eigenschappen/kwaliteit van de stof waaruit hij gemaakt is en een duurzame DWR. En ja, hij mag gerust minimalistisch zijn.

Kan iemand mij een beetje de weg wijzen op dat vlak, want ik heb hier helaas technisch nog niet de kennis over gevonden voor gebruik in de sneeuw… Welke samenstelling van stof kies ik best?

Ook naar dikte van de softshell toe, wat is ideaal in een lagensysteem? Kies ik beter voor een iets dikkere long john of juist voor een iets dikkere softshell? Of toch allebei zo dun mogelijk en mijn zomertrekbroek (montane terra pack pants) er tussenin dragen als het wat kouder is? Die info mis ik een beetje in de artikels (hier en elders) over lagensystemen.

Ikzelf had laatst een dunne long-john aan, de terra pack pants en daarover een hard-shell, maar het was me nog wat te fris om comfortabel te zijn, vooral tijdens de start en pauzes. Het was toen ook nog niet echt koud (0 à -3 graden). Daarnaast werd de terra pack pants nat aan de enkels (20 cm hoog), en voelde de broek te dun en fragiel aan voor sneeuw en ijs. Ik wil toch graag safe kunnen zitten tot -15°.

Woubeir
    Deelnemer

Ikzelf wil zelf een ruime en makkelijk bereikbare zak voor een kaart of gids. En afhankelijk ook van de schoenen waarmee ik die broek wil gebruiken al of niet enkelritsen. Qua stof nylon of polyester, stretch woven, een beetje stretch, maar ook niet te veel want, zeker als dat door spandex/lycra/elastaan in de stof komt heb je te veel kans op te veel stretch waardoor de broek begint door te hangen. Ook als het kan zo weinig mogelijk van die spandex/… want hoe meer daarvan, hoe langer de droogtijd. Op een goede, originele DWR zou ik niet te veel hopen. Zelf al is die beter dan andere, dan nog slijt die voor mij veel te snel.

Qua dikte: iets dikker misschien al is moeilijk voor iedereen apart uit te maken wat te dik is en wat nog te dun is. Maar voor mij is dat niet drastisch dikker. Maar ik vind het dan wel ook belangrijk (of zelfs belangrijker) dat die de wind genoeg afblokt want ik vind dat in de winter nog de belangrijkste bron van koude. Liever -18 en geen wind dan -5 en wat wind.

Layering met andere broeken: tijdens het wandelen zelf heb ik mijn softshellbroek nog nooit moeten layeren. Was altijd warm genoeg. Dat die dan tijdens pauzes niet warm genoeg is, vind ik niet zo vreemd. Een broek die dan warm genoeg is, is te warm tijdens het wandelen zelf. Dus softshellbroek voor tijdens het wandelen + tijdens pauzes donzen overbroek erover.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.