15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik ben aan het uitkijken naar een “slecht weer” mid, voor gebruik in 4 seizoenen. Waar ik nu niet aan uit geraak is of een “sod cloth” wel nut heeft. Dave Chenault vindt het geweldig, maar het weegt behoorlijk veel (7 oz op een duomid xl bv) en ventileert slecht. Sneu voor de dagen wanneer een sod cloth niet nodig is. Zijn een bivakzak of wat vuilzakken een goed alternatief? Andere suggesties of opmerkingen?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Sven,

na onze laatste ontmoeting heb ik jouw geen lessen te leren als het gaat over de lichtste optie.

Als ik naar de extra stof kijk die is toegepast op de silvertip

https://bedrockandparadox.files.wordpress.com/2015/03/r0001326.jpg

(nav je reactie op https://bedrockandparadox.com/2015/03/30/the-mid-ive-been-looking-for/)

denk ik dat het qua sneeuwlap niet veel lichter kan omdat hij ‘geïntegreerd’ is met het zeil . Dat extra lapje zal bij mooi weer toch op een of andere manier weggewerkt kunnen worden dat je een opening kan maken. De vraag die ik mij stel is of je ook sneeuw/stuifsneeuw ed buiten wil houden? In dat geval wordt het wat complexer omdat bij het hermetisch afsluiten langs onder er aan de bovenkant voldoende ventilatie moet zijn. Niet iedere mid scoort daar goed is. Bij gewone regen en wind en je wil onder een “enkel laags” shelter blijven slapen is wat ventilatie langs onder niet onoverkomelijk als de slaapzak met de lagere temperatuur en tocht om kan gaan.  Je hebt nog wat centimeters te gaan voor je de twee meter bereikt dus meestal zal je wel voldoende overkapping hebben. Het heeft vooral met een eigen stijl te maken hoe de materiaalkeuze wordt bepaald. Zelf hou ik niet van een hoop hulpstukken (lees vuilzakken) om iets te creëren.  Een echt grondzeiltje op voldoende afstand van de randen zou voor een purist moeten volstaan. Als ze beginnen over bivakzakken geraak ik in verwarring omdat ik niet altijd even goed de voor en nadelen in kan schatten wanneer hij wordt toegepast in de werkelijke wereld.

Sven
    Deelnemer

Ivo, bedankt voor je reactie. Het zet mij aan het denken. Interessante invalshoeken. En inderdaad, ik wil hem ook afsluiten in sneeuw. Wat ventilatie betreft kreeg ik van seek outside het volgende antwoord:

>the zipper will let in some air and the silver tip does have a small cover over the top of one door so that it can be unzipped a bit for more airflow.<

Helaas valt daar een beetje moeilijk uit af te leiden of de ventilatie volstaat

Ik begrijp verder niet goed wat je bedoelt met “nog wat centimeters te gaan voor je de 2 meter bereikt”? Welke 2 meter?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Die twee meter ging over de lengte van een persoon.

De meeste lichtgewicht tenten zijn meestal een fractie te klein voor mij. Jij gaat daar minder last van hebben. Je hebt al een akto en daarom vermoed ik dat je die tent ’te zwaar’ vindt of heb je andere motieven om uit te kijken naar een nieuw 4 seizoens Mid?

In de marge:

Na mijn laatste wintertocht had ik het plan om een éénlaags tent te maken met een vaste bodem (zoals de direkt van mountain hardwear/tenshi van nemo) om op een simpele manier ‘verlost’ te zijn van mogelijke stuifsneeuw aanval/en op zoek naar een lichte variant dan mijn huidge soulo maar na rijp beraad met mezelf ben ik ervan afgestapt omdat ik uiteindelijk toch sneeuw mee naar binnen ga brengen (de ventilatie in de top lijkt ook niet super). ik draag dan liever wat meer gewicht.

Het is wel een optie voor iemand die het simpel wil houden.

Een unna van hilleberg lijkt voor een solist die het simpel wil houden ook een optie en is goed doordacht/ruimer inzetbaar en heeft net als de soulo een goede ventilatie in de top maar die stangen zijn er voor jouw waarschijnlijk teveel aan.

Sven
    Deelnemer

Eigenlijk wil ik de akto vervangen door een soulo (5 seizoenstent). De akto vind ik achterhaald door de duomid. Maar ik heb nog een flat tarp voor 3 seizoenen met stabiele wind. Voor guur weer, variabele wind, onzekere toestanden etc wil ik een mid. Van mij mag die mid best 700 a 800g wegen, ruim meer dan een duomid, als hij daardoor ook ruimer inzetbaar is. Ik denk aan beginnende sneeuw, of sneeuw in een bos (geen pulka tocht), een tweede persoon in 3 seizoenen, ruimte voor extra materiaal (specifieke trek),…

Ik ben wel gecharmeerd door de symmetrische vorm van de seek outside silvertip en de windbrekende vorm (zeshoek), maar weet niet of ik een sod cloth wenselijk vind. Aan de andere kant mag die mid misschien wel iets groter tijdens goed weer (2e persoon), met een buitendiameter van 3 meter (ipv 275 cm nu), maar mogelijk lukt dat wel door de silvertip hoger op te stellen, de sod cloth als wand te gebruiken en dan een strook van 5 a 10 cm ventilatie onderaan open te laten. Dan zou dit een ideale shelter zijn met veel inzetmogelijkheden.

Wat betreft ventilatie maak je een uitstekend punt, ivo. Ik heb Dave Chenault erover aangesproken op de link die je eerder opgaf. Intussen kan je zijn reactie lezen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Waarom dan geen (half)solide inner in een ‘gewone’ mid?

Een stuk comfortabeler & aangenamer dan een bivakzak, naar mijn mening.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Misschien is de silvertip net de shelter teveel als in het hoofd al een een soulo, duomid, tarp circuleren?

Als het toch een mid moet zijn ben je volgens mij al gesteld met de duomid (evt de xl).

Die sneeuwlappen zullen maar zelden nodig zijn. Het merendeel van de buitenlui komen weg met een 3 seizoenstent, ook in de winter of bij ruiger weer.

Je houdt het zelf minimalistisch. Ik ben eerder iemand in de stijl zoals Arne het voorstelt. Een duomid aangevuld met een binnentent is een heel flexibel geheel. Probleem is een beetje dat, uit gewichtsoogpunt de meeste binnententen worden verkocht met wanden van gaas. Dat is in sommige omstandigheden toch iets te ‘luchtig’ naar mijn gevoel (en beperkte ervaring). Enkel oookworks lijkt op dit moment binnententen te maken (ik weet niet of de crisis bij oookworks nu volledig van de baan is) voor mid’s die gemaakt worden uit meer conventionele binnententstof.

Sven
    Deelnemer

Bedankt voor de suggesties.

Voor de duidelijkheid, in het hoofd zitten een flat tarp, een mid en een soulo. Dus in het geval van een silvertip komt er zeker geen duomid bij kijken. Ik kies maar 1 mid.

Voor de trip in de pyreneen die ik onlangs met ivo maakte zou ik de volgende keer met een flat tarp gaan. In schotland en in de winterse vogezen met een mid. Een winterse trip in pakweg Sarek met een soulo.

Of kan daar nog een shelter vanaf?

ivovm
    Sleutelbeheerder

OK, ik begrijp het.

Bij heel veel discussies rond materiaal keuze wordt meermaals naast elkaar gepraat omdat welk materiaal je kiest ook een grote gevoelsmatige component heeft die de keuze bepaald. Zie het schoenen verhaal. Dat gaat ook op voor het onderkomen. “Veilig” bv is een persoonlijk gegeven. Anderen kicken op technische snufjes ed. Als ik zou moeten schrappen, ging de tarp de deur uit. Ik ben, louter afgaand op de prentjes niet wild van een silvertip. Mijn wandelstokken zijn te kort en ik hou niet van hulpstukjes. Met de ervaring van een trailstar ziet de vorm van een silvertip er ook niet aantrekkelijk uit voor mij  als de ondergrond heel oneffen is en je een heel specifiek plekje op het oog hebt waar de slaapmat moet liggen. Te dikwijls net die 10 cm fout gemikt dat de stok midden op de plek stond waar ik de mat in gedachte had.Een symmetrische vorm is dan handiger.

Verder hou ik ook niet van zijn ’toverhoed’ vorm wanneer hij strak is afgespannen. Door de curve op de naden beperkt hij het leefoppervlak. (ik heb wel niet in details de afmetingen bestudeerd die in de tekst staan). Gelukkig maar dat we bij “houden van” niet allemaal op dezelfde vallen.

Sven
    Deelnemer

Ivo, is volgens jou de silvertip niet symmetrisch ?

Gevoelsmatig speelt er voor mij niet veel, wel functie en minimalisme. Ik wil een mid die zo ruim mogelijk inzetbaar is bij slecht weer en die 700 – 800g weegt. Niet te groot voor 1, maar ook niet te klein voor 2 (een duomid xl is goed, maar deze is niet heel symmetrisch -vaste ligrichting tov rits- en mensen moeten dus over elkaar kruipen).

Ik twijfel over een inner. Ik ben blij met een bivakzak en de soulo heeft ook een inner.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb mij fout uitgedrukt. Hij is zeker ook symmetrisch.

Bedoelde eigenlijk dat een rechthoekig model dat de contouren van een lichaam volgt gemakkelijker te plaatsen is. In mijn hoofd zit dat ik recent een foto van een mid heb gezien met tegenover elkaar liggende ritsen zodat hij van twee kanten kan worden geopend. We drijven dan weer ver weg van een minimalistische tent. Een trailstar is , als je ervan houdt, wel een minimalistische/symmetrische shelter voor twee personen. De afwezigheid van een rits maakt hem extra solide.

Sven
    Deelnemer

Dan ben ik het zeker met je eens ivo. Ook wat de ritsen betreft. Helaas is een trailstar niet geschikt in het 4e seizoen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Enkel oookworks lijkt op dit moment binnententen te maken (ik weet niet of de crisis bij oookworks nu volledig van de baan is) voor mid’s die gemaakt worden uit meer conventionele binnententstof.

Volgens berichten die ik lees op Britse fora (TrekLite, bijvoorbeeld) is het toch al stukken beter. Ik heb de laatste maanden nog geen negatieve ervaringen gelezen. Het helpt ook wel dat een fervent poster van Treklite erg dicht bij Oookworks staat.

Zelf ook aan het overwegen om een solide inner te bestellen bij Oookworks voor mijn Locus Gear Khufu, maar de negatieve ervaringen houden mij vooralsnog altijd wat tegen.

Wat het gaas betreft: je hebt daar wel gelijk. Ik heb in Zwitserland een binnentent gebruikt van mesh en hoewel het tochtgevoel al een stuk minder is dan volledig inner-loos, is het toch nog steeds niet optimaal. Daarom overweeg ik een halfsolide inner voor mijn mid, beste van twee werelden voor mij en ik ben (nog) geen fervent winterhiker.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Net heel korte conversatie met Sven gehad. Ik moet mij corrigeren ivm toverhoed vorm omdat dat over de voorganger van de silvertip ging. Deze heeft alle afspanpunten iets van de rand staan.

Dat maakt dat bij strak afspannen de vorm er net iets anders/beter uitziet. Daar zit dan wel volgens mij een nadeel aan omdat, doordat de sneeuwflappen niet zijn ‘ingesneden thv de afspanpunten ze voor een stuk hun functie verliezen als ik  volgende foto bekijk. De shelter lijkt dan op een gewone wintertent waar het zeil tot tegen de grond komt. Gewoonlijk wordt er, wanneer er al wat sneeuw ligt, met de sneeuwschop wat sneeuw tegen de rand gegooid om de onderkant af te sluiten. Dat afspannen moet dus met ‘beleid’ gebeuren en de relatieve meewaarde van die sneeuwflappen volgens mij eerder beperkt zijn. Ik dacht ook spontaan aan de fotoreeks van Joery die Debbie recent in de aandacht heeft gebracht ivm topic sneeuwschoentocht in november. Hij heeft daar enkel het buitenzeil van zijn soulo  gebruikt en de rest thuis gelaten.

Sven
    Deelnemer

Ivo, volgens mij hangt het allemaal af van de “pitch height”, die is variabel. Bij een lage pitch (145 cm) liggen de flappen volgens mij op de grond, naar binnen toe, en houdt het beginnende sneeuw tegen. Bij een hoge pitch (162 cm) zou er meer ventilatie moeten zijn, en hangen de flappen waarschijnlijk gewoon te wapperen, zoals je opmerkt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.