HOME FORUM Tussen pot en pint Snow fall: "The avalance at Tunnel Creek"

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

In het recente spitsbergen topic ging het over een variatie van onderwerpen.
    De natuur, wisselende klimaatomstandigheden, groepsdynamiek.
    Mijn aandacht werd getrokken naar onderstaand verhaal dat een pulitzer prijs heeft gewonnen waarin bovenstaande aspecten ook hun plaats hebben.
    Snow fall: “The avalanche at Tunnel Creek” by John Branch
    Erg origineel uitgewerkt vind ik
    http://www.pulitzer.org/works/2013-Feature-Writing

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Leuk artikel. Ik zie wel 2 fouten.

1) De dag na hevige sneeuwval is niet de beste dag om de sneeuw te gaan belasten. De sneeuw heeft zich dan nog niet kunnen vastzetten.

Hier moet wel bij gezegd worden dat dit geldt voor West-Europa. Wij hebben hier een nat klimaat met de warme golfstroom. Wat er in de ‘droge’ Rocky mountains als lawine bericht na zware sneeuwval is, zat niet in mijn opleiding. Maar in dit geval had het wel hetzelfde effect.

2) De gast in de film lijkt mij zijn lawine bieper uit zijn rugzak te nemen. Dat geeft 2 problemen. Enerzijds heeft een koude batterij een lagere capaciteit. Oftewel, ze gaat rapper plat. Anderzijds wordt je rugzak van je lijf gerukt als je in een lawine zit. En zitten je vriendjes met man en macht je rugzak op te graven terwijl jij ligt te stikken ergens op een andere plaats onder de sneeuw.

Tja, groepsdynamiek he.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Enorm leuk artikel om te lezen. Thanks om te delen!

Goh, 2 fouten, de expert zegt in het artikel dat het van de omstandigheden afhangt.
    Eerste filmpje met de oude kerel in deel “to the peak”

Desondanks was de warning wel de volgende: In the rugged area of the Cascades that includes Stevens Pass, Moore deemed the avalanche danger “high” — the fourth degree out of five — for slopes above 5,000 feet in elevation, facing north to southeast.

Moore zijn forecast was anders wat dan raar is.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Da lijstje met mensen is insane!
    Echt super veel uit de top van de ski en snowboard wereld.
    Insane groupje skills bijeen 🙂

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.