HOME FORUM Wandelgebieden Sneeuwcondities

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ben zelf ondertussen net terug van 2 weken solo in Noorwegen (en een stukje Zweden):

• Week 1 hiking & packrafting in Femundsmarka / Rogen:
      • Paden zoals verwacht sneeuwvrij en hiking & packrafting geen probleem
      • Toppen rond het Femunden meer (Solen, Store Svuku, …) nog verrassend mooi wit
      • Heb als afsluiter getracht om Store Svuku te beklimmen (zonder sneeuwschoenen – die lagen in de auto omdat ik de packraft al moest dragen) en heb 50 m onder de top moeten opgeven wegens > 1 m sneeuw zonder enig dragend vermogen
    • Week 2 hiking & snowshoeing in Jotunheimen & Rondane:
      • Ben eerst even poolshoogte gaan nemen op Hardangervidda maar dat zag er al snel totaal ondoenbaar uit
      • Heb dan ter compensatie 3 dagen vanuit “basiskampen” beneden Knutshoe en op Sognefjellet verschillende (halve) dagtochten gemaakt in Jotunheimen (o.a. beklimming Knutshoe, sneeuwschoenen op Valdresflya & Sognefjellet, …). Zoals Jelle zei, overal veel sneeuw maar ook veel zon.
      • Afsluitend dan 4 dagen in Rondane, waarvan 3 in de vorm van een korte trek. Valleien en plateau tussen Mysuseter & Rondvassbu grotendeels sneeuwvrij, maar passen knap lastig. Met mijn sneeuwschoenen zonk ik bv. op Rondhalsen nog 70-80 cm weg in de sneeuw. Zonder was het volgens mij (althans op die dag) niet te doen.
    • Globaal gezien prachtige vakantie gehad: 16 dagen weg en mijn regenbroek slechts 1x moeten uithalen.
    • Verslag & foto’s komen ooit nog wel eens terecht op mijn blog (filiphaclaeys.wordpress.com)

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Net terug uit Hornstrandir (Noord-IJsland). Vertrek 13 junie. Tenzij men de plateau’s in het midden van het schiereiland opzoekt valt het reuze mee met de sneeuw: meestal enkel rond de bergpassen tussen de fjorden. De sneeuw is zelden ‘rot’ en stapt dus ook goed zonder sneeuwschoenen. Wie ervaring heeft met bergtochten in de vroege zomer zal normaliter geen problemen ondervinden.

Tijdens de winter is de overheersende windrichting er zuid-west. Bijgevolg zal de sneeuw zich grotendeels aan de zuid- en/of westkant van de bergpas ophopen onder de vorm van corniches (lees: soms een steile sneeuwhelling, op sommige plekken mét lawinegevaar). Enkel op de Skalarkambur gaf dat aanleiding tot een ietwat intimiderende afdaling: steile sneeuwhelling. Wandelstokken zijn daar geen overbodige luxe. Lawinegevoelige delen van de corniches kon ik altijd probleemloos omzeilen.
    De sneeuw was steeds zacht, dus nooit de microstijgijzers & bijl moeten aanwenden. Ik zou ze – als standaardadvies & veiligheidshalve – toch aanraden voor wie Hornstrandir in juni bezoekt.

En idealiter dus een tocht in klokwijzerzin, zodat men de zuid- en/of westflanken van bergpassen  meestal beklimt i.p.v. afdaalt.

PS, voor toekomstige bezoekers: 2015 was in IJsland een stevig sneeuwjaar gecombineerd met een late start de lente.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Net terug uit de Landmannalaugar-regio. Sneeuwcondities langs de Laugavegur: start sneeuw +/- vanaf de helf tussen Emstrur/Botnar en Alftavatn. Alftavatn was nog voor pakweg 90% bevroren – kampeerterrein wel grotendeels sneeuwvrij. Sneeuw tot Landmannalaugar. Kampeerterrein van Landmannalaugar lag er heel sompig bij.

De dooi is wel ingezet, maar het plateau tussen Landmannalaugar en Alftavatn zal hoogstwaarschijnlijk nog lang onder een sneeuwtapijt blijven liggen (ter illustratie: de toegang tot de hrafntinnusker-hut moest volledig uitgegraven worden. Aan de achterzijde ligt nog sneeuw tot aan het dak – vergeet het dus om te kamperen nabij deze hut).

De sneeuw was bewandelbaar zonder sneeuwschoenen of  ski’s, zeker nu – sinds gisteren – de weg naar Landmannalaugar open is en wandelaars snel een weg zullen buldozen doorheen het sneeuwveld.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

De dooi is nu echt ingezet in Jotunheimen en Breheimen. De temperaturen in Lom de laatste dagen liggen rond de 30°c (momenteel 32,5°).

Vooral de regio rond leirvassbu – Sognefjellet, waar de sneeuw hardnekkig bleef liggen, is nu aan een inhaalrace bezig. Aan dit tempo zullen we binnen twee weken normale sneeuwcondities hebben hier. D.w.z. dat er hier en daar nog sneeuwvelden zullen liggen maar niets wat een wandelaar zou moeten tegenhouden.

Een ander verhaal zijn de bruggen. Vele (vaste) bruggen zijn vernield. Meegesleurd door hoog water dat grote brokken sneeuw en ijs met zich meeneemt. De laatste zomerbruggen worden nu klaar gemaakt.

De jaarlijkse overstromingen (meestal in mei) worden nu de komende weken verwacht. Vaak worden de spoorlijnen dan getroffen, met vertragingen tot gevolg.

Jelle

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Net nog eens mail gekregen uit Hemavan in Zweden:

Hi Toon.

Mojo in Hemavan again.

Conditions right now. We are now having a nice ummer down in the valleys but over treeline (800 meter and up) we stsill have winter. People are hiking and it is possible now but still it is lots of snow. from HEmavan and to the second cabin on the Kungsleden it is 80-90% of snow.
    We dont have any heat here. Toady we hav 15 celsius and in the night it is just over +.

It is possible to hike but if they are planning to hike do it in hiking boots and bring warm clothes.

mvh. Mojo

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Mijn vader en broer zijn net terug van het noordelijk deel van de Kungsleden (Abisko – Nikkaluoakta).

In Abisko werden ze al gewaarschuwd eerst contact op te nemen met de berggidsen vooraleer te vertrekken. Er werd hun afgeraden zonder sneeuwschoenen te vertrekken; op de Tjäktja-pas zou nog 2 à 3 meter sneeuw liggen, maar de laatste update van ter plekke was alweer bijna een week oud.

Sneeuwschoenen waren nergens meer beschikbaar, en het was ook niet duidelijk wanneer er terug zouden arriveren. Ze hebben dan maar besloten het er op te wagen. Maar hoe hoger ze kwamen, hoe meer sneeuwvelden. Op de eerste etappe hadden ze er slechts twee, maar daarna was het eerder omgekeerd. Dat, in combinatie met de natte voeten van de regen en het smeltwater, en de lage temperaturen (lichte vorst ’s nachts, overdag ca. 5°C) heeft hun doen besluiten om op de derde dag rechtsomkeert te maken en wat alternatieve routes te lopen in de buurt van Abisko.

De alternatieve route van Alisjavri naar Nikkaluokta door de Vistassvaggi werd hun ook afgeraden, omdat minstens 1 van de zijrivieren nog niet doorwaadbaar was.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.