HOME FORUM Wandelgebieden Sneeuwcondities

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Op onze facebookgroep zijn er enkele interessante weetjes naar boven gekomen wat betreft de sneeuwcondities. Belangrijk voor wie in juni en begin juli al richting hoge noorden trekt. In Noorwegen en IJsland ligt er nog veel sneeuw voor de tijd van het jaar.

Informeer je goed over je geplande route en lees dit artikel nog eens na.

IJsland:

Dit is de samenvatting van Willy Wouters, al jarenlang gids daar: “Lang geleden dat er in deze periode van het jaar nog zoveel sneeuw is gemeten in het binnenland van IJsland. Dit zal ongetwijfeld een invloed hebben op het tijdstip dat de pistes zullen worden geopend. Een ontgoocheling voor vele reizigers met het plan om reeds de tweede helft van juni het binnenland in te trekken. Op IJsland regeert de natuur en de mens dient een ondergeschikte positie aan te nemen. Het wordt opnieuw een boeiende zomer.”

Noorwegen:

Dit is de samenvatting van forumlid Jelle Houbrechts:

“Jotunheimen is nog volop winter. Er valt elke week sneeuw bij. Perfecte ski omstandigheden. Nu is het weer wel omgeslagen en kan de dooi beginnen maar er ligt op sommige plaatsen nog ruim twee meter. Ook juni en juli zullen dus nog uitzonderlijk sneeuwrijk zijn. In Breheimen en Reinheimen ligt er iets minder.

Het is niet alleen in de bergen dat de winter aanhoudt, ook in de valleien op 300m hoogte blijft de lente uit. Het wordt maar met mondjesmaat groener, de temperaturen komen amper boven de 8° (gelukkig is de zon sterk en voelt het op een zeldzame mooie dag een stuk warmer aan) en de wind die de winter zo overheerst heeft blijft ook aanhouden
    Het zou eind volgende week iets warmer worden (lees 13°) maar hou rekening met winterse omstandigheden. Vermijd ook de steilere flanken want het lawinegevaar is enorm. Smeltwater begint onder de pakken sneeuw door te stromen.

De valleien in Jotunheimen die wel al sneeuwvrij zijn, de plateaus van Rondane en de Oostkant van Dovrefjell zijn ook heel drassig. In Rondane ligt bijna geen sneeuw meer. Centraal, regio Rondslotten zal er nog wat liggen. Lawinegevaar zal je ter plaatse moeten bekijken en zal zich beperken tot ijsbrokken die door het smeltwater van steile hellingen naar beneden komen. Loop dus niet onder een steile wand waar ijs/sneeuw op ligt.”

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Inderdaad, het voorjaar blijft maar aanhoudend nat en aanhoudend te koud voor de tijd van het jaar in Ijsland en Scandinavië met nog steeds verse sneeuw in de bergen. Vooral mei is nu erg koud gebleven. Komt erbij dat de winter in Ijsland ook al sneeuwrijker is geweest dan gemiddeld met maar weinig zachte periodes. Scandinavië heeft dan weer een zeer zachte winter gekend met veel meer sneeuw dan normaal in het westen, voornamelijk de massieven in Noorwegen en dat van in het zuiden tot helemaal in Lapland. Maakt dat in sommige gebieden de sneeuwdikte nu een drievoud is van wat normaal is als je gaat kijken op Senorge.no. Voor sommige gebieden lijkt de situatie vrijwel een maand achterop te lopen dan normaal. De situatie is het extreemst op de Hardangervidda, Jotunheimen, Svartisen/Saltfjellet, Narvikjfjellet en regio Dividalen. Ook Rondane bijvoorbeeld tekent toch veel meer sneeuw op dan normaal.

Elders in Europa wijkt de situatie niet erg af van normaal. De Pyreneeën hebben vrijwel normale hoeveelheden sneeuw gekend tijdens de winter. De maand mei is voorlopig wel frisser gebleven dan normaal, maar zonder bijkomende grote hoeveelheden verse sneeuw. Ongeveer hetzelfde geldt voor Corsica.

De Alpen hebben nu wat meer sneeuw dan gemiddeld op grotere hoogte (3000m en hoger), lager is de situatie vrij normaal. Sneeuwhoogtes deze ochtend op enkele hogere meteostations in de Alpen:
    – Saentis (2500m): 305cm
    – Zugspitze (2960m): 420cm
    – Sonnblick (3106m): 544cm.

Vanaf deze week gaat het erg warm worden over de zuidelijke helft van Europa met de vorstgrens die boven 4000m uit gaat stijgen over de Alpen en Pyreneeën, een situatie die alvast lijkt te kunnen aanhouden tot midden deze maand. Sneeuwvelden zullen dus versnelt gaan weg smelten en ook op hogere hoogte in de Alpen zal de toestand waarschijnlijk minder gaan afwijken van normaal.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Ter info, webcam landmannalaugar: http://liv.is/webcam/laugar/

Ik ben één van die bovenvermelde reizigers voor wie het een ‘boeiende zomer’ zal worden 🙂

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Op FB idd al gemeld met info over IJsland.
    We hebben er gehiked en er ligt veel sneeuw. Maar veel mensen doen ook hikes in de winter dus gewoon navenant plannen zou ik zeggen. De dagen waren wat zwaarder bij ons en de afstanden wat korter. Af en toe wandelingen moeten afbreken, maar dit hoort erbij he. Komt in de Alpen ook voor.

Dan is het tenminste wat rustiger op de laugavegur, waan je jezelf niet op de meir tijdens de solden.
    Dankzij de enorme wind op IJsland heb je soms best ijzige hellingen dus ik zou wel microspikes meenemen. Anders gaan sommige hikes echt wel heel gevaarlijk zijn. Zeker deel Skogar – Porsmork waar je over de berg gaat. Verder gewoon voorzien op sneeuw 🙂 YES SNEEUW 🙂
    En kut veel rotmodder -.-

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Condities in het noorden zijn inderdaad zot voor deze tijd van het jaar.

Ik vertrek zaterdag voor 2 weken naar Noorwegen. Initieel was het de bedoeling om tijdens Week 1 een trek te maken rond Hardangerjokulen (vanuit Geiterygghytta) en tijdens Week 2 wat rustig te packraften in Femundsmarka. Het lijkt echter beter om de zaak om te draaien en eerst naar Femundsmarka te gaan (als je recent de webcam van het Finse station bekeken hebt zal je begrijpen waarom). Tijdens Week 2 zou ik dan alsnog proberen om de toer rond Hardangerjokulen te maken, weliswaar met sneeuwschoenen. Vermits ik met de wagen ga ben ik 100% flexibel en kan op basis van de omstandigheden makkelijk de plannen aanpassen.

wim_depondt
    Deelnemer

@DaemonAngel

Hoe moet ik de sneeuwkwaliteit in de IJslandse hooglanden inschatten? Veel ‘rot’ sneeuw (lees: vaak tot aan de knieën wegzakken – sneeuwschoenen geen overbodige luxe)?

Ter info: vertrek volgende week: 1w Hornstrandir, daarna 1w omgeving Landmannaulaugar (nu ja, waarschijnlijk eerder een improvisatietocht vanuit Þórsmörk, in de waarschijnlijke hypothese dat de bussen nog naar Landmannaulagar zullen rijden…)

Alvast bedankt,

Wim

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ooo hornstrandir. Ik ben jaloers! Daar wil ik ook nog heen. Das voor de 3de keer IJsland :).
    Je kan met de ranger van hornstrandir anders eens mailen voor omstandigheden. Da ligt zowat het meest noordelijk dus da kan tegenvallen mss. Ook me verhoging van de rivieren door smeltwater.
    Begin juni gaat die ranger daar voor het eerst heen. De organisaties da daar tochten doen kan je anders ook mailen. Die zijn heel vriendelijk.

Ivm de sneeuw is moeilijk te zeggen. Knie diep zakten we zelden weg. Af en toe had je een diepe bank. Voornamelijk sneeuw velden waar je net helemaal met je voeten in zakte. Was geen poeder maar de typische natte sneeuw met dun ijs laagje bovenop.
    We misten vooral extra tractie. Was vermoeiend door telkens wat weg schuiven.
    Zelf zou ik geen sneeuw schoenen meenemen maar wel spike (microspikes) en wandelstokken. Gewone y shape piketten waren ook genoeg door de compactheid van de sneeuw.
    Eigenlijk was de modder het irritantste. We liepen eerder door een sneeuw veld dan door de modder.
    Door het vele fijne as vermoed ik is da van die klei achtig modder die je echt vast zuigt en waar je hele voet in verdwijnt.

Je kan de bussen online checken maar ik vermoed wel da die rijden. Da zijn echt zotte bussen xd

wim_depondt
    Deelnemer

Update Hornstrandir (van de lokale parkwachter): boven 150m: +/- 80% bedekt met sneeuw. Daaronder: nat en sompig. Vrij vertaald: West-schotland tijdens de lente 🙂

Ik keer terug uit Ijsland dd. 30/6. Zal dan uiteraard zeker een eigen update geven.

Wim

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Update:

Nog steeds winterse omstandigheden in de berggebieden in Zuid-Noorwegen.

• Ervaringen uit eigen hand:

Jotunheimen is vrijwel onbegaanbaar zonder ski’s of sneeuwschoenen. In de regio rond Leirvassbu en Olavsbu ligt er nog twee meter sneeuw. Lairvassbu gaat voorlopig zelfs nog niet open omdat de weg er naartoe nog onder een te dik pak sneeuw ligt.

Visdalen is zo goed als sneeuwvrij tot iets voorbij Hellstugu.

Veodalen is maagdelijk wit (circa 1 meter) en de glitterheim verhuurt randonnée uitrusting.

De boten over gjendemeer zijn met twee weken vertraging toch uitgevaren en memurubu en gjendebu zijn nu bereikbaar. De directe omgeving van Gjende en is begaanbaar (een beetje sneeuw op besseggen en knutshoe). Verder memurudalen in ligt er nog ruim een meter. Hetzelfde voor storadalen, raudalen en vesladalen.

Voor sognefjellet en hurrungane geldt hetzelfde.

Verder westelijk liggen de graten in zowel Jotuenheimen als Breheiemen er sneeuwvrij bij, de dalen en noord/oost flanken liggen nog onder de sneeuw met een groot lawinegevaar.

Tafjordfjell en reinheimen zijn op sommige plaatsen in het oosten na ook nog volledig ondergesneeuwd.

Sunnmøre, goed begaanbare valleien. De hogere delen en toppen (vb slogen råna,.. ) liggen onder een halve meter enorm onstabiele sneeuw.

• gehoord van mensen in de buurt

Dovrefjell en rondane zijn zo goed als sneeuwvrij, in smallere dalen kom je er wel nog sneeuwvelden tegen. Goed draagbare sneeuw, je krijgt er hoogstens wat natte voeten

Hardangervidda ligt nog zo goed als volledige wit. Regio Finse/Hardangerjokul is het ergste, hoe oostelijker hoe minder sneeuw.

Dit alles neemt niet weg dat de zon niet van de partij is. Ze brand enorm op sommige dagen, uv-index oversteeg de afgelopen dagen regelmatig de 10. Dit is extreem hoog. Frequent insmeren met minstens factor 30 en beperk de tijd die je in volle zon doorbrengt.

Groeten

Jelle

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Takk! 😉

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Kort even de eigen ervaring delen. Kort, omdat het niet iets is waar ik trots op ben en omdat ik het snel zou willen achter me zetten.boven HemavanIk had voor vertrek veel aandacht besteed aan materiaal, maar ik wist dat ik weinig aandacht had besteed aan de tocht zelf. Ik was van plan van Hemavan naar Abisko te stappen, niet over de Kungsleden, maar via een soort van rechtdoor-tocht. Ik verwachtte 17 dagen van 25km te doen, waarvan ik obv mijn Cape Wrath trail-ervaring van verleden jaar vermoedde dat het zwaar, maar doenbaar zou zijn. De weken voor vertrek checkte ik de webcams in Hemavan en zag nog wel wat sneeuw liggen, maar het leken geen hoeveelheden te zijn die me zouden tegenhouden. Bruine plekken in de skipistes en daar ligt toch altijd de laatste sneeuw.
    In ieder geval. Mijn oorspronkelijke vlucht werd door de stroompanne op Zaventem afgelast. Dat was op zich een slecht voorteken. (Ik moest ooit het plan om de GR20 op Corsica volledig te wandelen inkorten owv een staking van verkeersleiding.) Toen ik uiteindelijk dagen later ’s ochtends in Hemavan, klaar voor vertrek, naar het weer vroeg voor de komende dagen, werd me gevraagd wat ik ging doen: sneeuwschoenen of skiën. Ik zei: wandelen. Zij zeiden: onmogelijk. Ik werd doorverwezen naar de baas van Hemavans Fjällstation, lid van de reddingsbrigade, voor een verhelderend gesprek. Eventueel zou ik nog kunnen proberen om met sneeuwschoenen vanuit Hemavan tot in Ammarnäs te geraken op vijf dagen, maar ook dat zou zeer moeilijk zijn. In lagere gebieden regende het al een paar dagen en het dikke pak sneeuw zat vol water. Een laag pap over een moeras met rivieren die zeer breed en onzichtbaar zijn. In hogere gebieden sneeuwde het. Ik moest het maar eens proberen op het zeer korte en toepasselijk genaamde Queens Trail boven Hemavan. Ik deed het een paar uur en was van kop tot teen doornat en ijskoud. Hiervoor was ik niet voorbereid. Hiervoor had ik niet de nodige ervaring. Terug naar Mojo van het Fjällstation. We zochten naar alternatieven. Hij belde met mensen meer naar het Zuiden, maar overal waren gelijkaardige condities. Misschien was het in Noorwegen beter, maar dat zag ik dan weer niet zitten. Dat was voor een volgende grote tocht gepland en daar ging ik nu niet in allerijl aan beginnen.
    Ik nam de vrij radicale beslissing om mijn lijst van mislukte trekkings tot één beperkt te houden en stond 48 uur later aan het begin van de GR20. Vergeef me deze heel egoïstische opmerking: ik kon hem niet volledig doen en moest owv het accident (waarover meer in het betreffende topic) voor één etappe de bus in. Mislukte trekkings: twee. Frustraties: veel. Een verloren jaar.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Voor één etappe ? Dus schoten er nog 14 of 15 over. De meesten deden/doen alleen het noordelijk of het zuidelijk stuk, resp. 9 en 7 dagen. Mislukt zou ik dat dan niet noemen.

Wij bvb. hebben op dag 2 een alternatieve route gevolgd en voor de rest de gewone route. Moet ik daaruit besluiten dat we de GR20 uiteindelijk toch niet gedaan hebben ?.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is inderdaad balen, Toon. Straf dat je zo’n radicale beslissing neemt om dan nog richting GR20 te reizen. Zo hard kan ik mijn plannen niet in mijn kop wijzigen. Persoonlijk zou ik in Zweden gebleven zijn maar gewoon terug naar het zuiden gereisd hebben om te wandelen en te kanoën.

Laat het gewoon even rusten, bekijk je foto’s en trek je op aan wat je wel gezien hebt. De teleurstelling zal wel wegebben. Je bent een ervaring rijker en bent heelhuids terug geraakt. Plan nog iets dichterbij huis, een lang weekend of zo, richting de Vogezen, om het leed te verzachten.

En lees ook eens het relaas van Joery in Patagonië. Je zal het zeker wel herkennen.

toon
    Deelnemer

Hi Toon. Mojo here.
    Good to hear from You and that your hike turned out ok.
    Here is a link to some pictures from today in our area between Hemavan and Ammarnäs. In the lower terrain it is a little better but over treeline it is still a lot of snow that is melting. Still only 2-4 celsius.

https://www.facebook.com/hemavanfjallstation/posts/483184101838101

mvh Mojo

toon
    Deelnemer

Wat is trouwens zijn foto 5/13… Is dat geen beeld uit Ice Age? Eén of ander beest op zoek naar een kastanje?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.