HOME FORUM Materiaal en techniek Slijtage Flytepacker packraft na een week intensief gebruik

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Hallo,

Een paar weken geleden hebben we met onze Flytepacker packrafts in de Tarn en de Dourbie gevaren. We hebben gekozen voor Flytepackers omdat ze goedkoper en lichter zijn dan de Alpacka’s. We weten (wisten) nog niet hoe leuk we packraften zouden vinden. Het gewicht is belangrijk als we de packrafts mee willen nemen als aanvulling op normale trektochten.

We merken dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in het gewicht en de duurzaamheid van de Flytepackers. Op onze beurt zijn wij op zoek naar wat tips om de Flytepackers wat duurzamer te maken. Vandaar dit topic.

We hebben wat foto’s van de slijtage aan de Flytepackers gemaakt na een week gebruik in laag water: http://www.flickr.com/photos/78924503@N04/sets/72157631837113793/show/
    Wat ons opvalt:
    Op foto 1 is te zien dat de slijtage zich concentreert op de vlakken waar je zit en bij de voeten. Dit zijn de punten die het eerst geraakt worden bij een aanvaring (je voeten) of die het diepst in het water liggen en dus het eerst geraakt worden bij laag water (je zitvlak).
    Op foto 2 zie je dat de slijtage vooral zorgt dat het materiaal ruwer wordt. We hebben ėén klein gaatje gevonden van 0.5 mm bij 0.5 mm. Deze is op de foto te zien als het braampje net onder het midden van de foto. Let wel: we hebben echt veel rotsen geraakt met de onderkant. Vooral de laatste dag op de Dourbie was het water erg laag en hebben we hele stukken door het water gewaad ipv te varen.
    Op foto 3 is de voorkant te zien. De naden zijn aan de buitenkant met rf-welding aan elkaar gemaakt. Dit steekt dus uit. Bij een tochtje over de Grensmaas (met ook weinig water) is er al een klein scheurtje ontstaan nadat de packraft bleef haken. We hebben hier een klein stukje PU gecoat nylon overheen gelijmd.

Verbetering waar we zelf aan zaten te denken is om een flinke lap dikker PU gecoat nylon tegen de onderkant aan te lijmen. Aan de zijkanten, voorkant, achterkant is geen slijtage te zien. Met een stuk versteviging hopen we gaatjes in de toekomst tegen te gaan.

Heeft iemand nog andere ideeën of opmerkingen? We willen ze graag horen!

Groeten,

– Charissa en Fred

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Geen persoonlijke ervaringen maar als doe-het zelver probeer ik mij voor te stellen wat zou kunnen werken.
    Kan je dus geen garantie geven.
    Ik had laatst enkele tubes aquaseal gekocht. In eerste instantie als lijm voor cuben maar heb het tot nu toe enkel gebruikt om de naden van mijn trairunners te beschermen. Toen ik je vraag las dacht ik dat, dun uitgestreken over de vloer dit een beter resultaat zou kunnen geven dan een extra lap op de bodem te kleven. Ik vermoed dat jouw boot dan een stuk minder goed plooibaar wordt.
    Verrast, toen ik google erop los liet dat deze lijm in de packraft wereld effectief wordt gebruikt.
    http://www.alpackaraft.com/index.cfm/repair-and-custom/Field-and-Home-Repairs/2623
    Daar zijn nog wel meer tips te lezen merkte ik
    Ik zou ieder nieuw gaatje of scheurtje apart behandelen
    verder gewoon sparen voor een duurzamer type
    en bij lage waterstand uit de boot of hem thuis laten.

WidW
    Deelnemer

Hey Ivo,

Bedankt voor de goede tip. Ik heb niet eens aan iets anders gedacht dan een lap ertegen te plakken. Toevallig heb ik begin deze week wat SeamGrip gekocht. AquaSeal is niet meer te koop in de buurt. Op backpackinglight.com kwam ik een vergelijk tegen en het lijkt hetzelfde spul te zijn. SeamGrip zou iets dunner zijn: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=19422
    Wat ik nog niet snap: Tot nu toe heb ik alles schoongemaakt met alcohol als ik iets aan de boot wilde lijmen. Ik lees op de site van Alpacka dat je de boot schoon moet maken met aceton. Wat heb jij gebruikt voor jouw trailrunners? Aceton lijkt me zo agressief.

Groeten,

– Fred

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik was het zelf vergeten maar aquaseal wordt in europa onder een andere naam verkocht nl aquasure
    (de aquaseal heb ik via mijn dochter te pakken gekregen nu ze voor een tijd in de VS woont)
    Zoek eens binnen duikwinkels.
    Geef een voorbeeld
    http://www.scubastore.com/duiken/mcnett-aquaseal/44/p
    Ik zou ook benauwd zijn om aceton te gebruiken om het oppervlak te reinigen.
    Mij niet verdiept in de vraag in hoever een alpacka verschilt van een flytepacker qua materiaal.
    De alpacka’s schijnen er tegen te kunnen als ik de tekst goed begrijp.
    Misschien in een klein hoekje uitproberen of er niets begint op te lossen?
    Mijn schoenen waren nieuw en ik heb dus niets moeten reinigen

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Fred,

Ik begrijp dat de verleiding groot is om met jullie flytepackers wildwater te willen gaan uitproberen, maar zoals ik al heb laten uitschijnen per mail, zou ik hier niet te ver in gaan. Die flytepackers zijn gewoon niet gemaakt voor wildwater. Het is niet alleen de doorprik- en schuurvastheid van het materiaal dat de wensen over laat. Als ik jullie bezig zie in jullie filmpjes vallen de volgende mankementen ook op:
    – De flytepacker zijn boeg is veel te laag waardoor je snel een hoop water slikt eens je in PR3+ water komt. Een goed spraydeck kan je hier dan misschien wel droger gaan houden maar maakt het alleen maar gevaarlijker als je je snuit van je flytepacker in een staande golf parkeert.
    – De flytepacker heeft veel te veel weerstand in het water waardoor je een stuk minder peddelsnelheid maakt dan met een Alpacka. In wildwater is dat alleen maar nefaster omdat je reactie/corrigeersnelheid zo veel te beperkt is.
    – De flytepacker lijkt me ook erg buigzaam (of anders hebben jullie je rafts niet goed genoeg opgeblazen) wat de kans alleen maar vergroot dat je in backcurrents gaat blijven hangen (en dat kan tot dodelijke gevolgen hebben). Veel gewicht op de boeg leggen lijkt mij alles daardoor alleen maar gevaarlijker te maken. De Alpacka’s zijn , eenmaal fatsoendelijk opgeblazen, daarentegen net zo stijf als een kayak, wat nodig is in wildwater.

Kortom, weet wat je doet. Ik zou zo’n flytepacker enkel maar inzetten voor kortere stukken over eenvoudige rivieren of voor korte rivieroversteken, net waarvoor de Alpacka Scout in feite dient. Wil je gaan genieten van tochten met meer packraften dan hiken moet je gewoon een Alpacka nemen. Dat is gewoon veel veiliger, duurzamer en plezanter. Ik zou dus persoonlijk geen moeite doen om je flytepacker te willen verstevigen.

WidW
    Deelnemer

Hey Joery,

Geen zorgen, PR2 was echt het maximale wat we willen met de Flytepackers. De bedoeling is om ze voornamelijk op rustiger water te gebruiken, bijvoorbeeld tijdens tochtjes in de Ardennen of zelfs dichter bij huis.
    Goede opmerkingen verder, bedankt. Ik had inderdaad nog wat vragen: Jij hebt voor je huidige packraft een Scout gebruikt. Die lijkt qua vorm op de Flytepacker, alleen is bij de Scout zowel voor- als achterkant verhoogd. Hoe groot is het verschil tussen de Scout en je Denali Llama, spoort de Llama echt veel beter omdat hij een rankere vorm heeft?
    De peddelsnelheid was voor mij ook een vraagteken. Omdat de naden aan de buitenkant niet afgewerkt zijn, zorgen ze voor erg veel weerstand. Ik kan maar moeilijk inschatten hoeveel dat uitmaakt in snelheid, maar dat kunnen we waarschijnlijk wel eens testen tijdens het hiking-advisor-packraft-weekend 😉
    De buigzaamheid is goed opgemerkt. We hebben de rafts opgeblazen met zo’n blaaszak en daarna met de mond nog verder geblazen. We krijgen er inderdaad nooit zoveel lucht in dat hij niet meer buigt of veert. Ik wist niet dat de Alpacka’s zo stijf worden.

Groeten,

– Fred

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen Scout. Ik heb het oude model van de Yak en een Llama in nieuwe model met de spitsere snuit en achterwerk. Dat verschil in vorm maakt dat het nieuwe design ongeveer 30% sneller peddelt bij dezelfde peddelenergie.

Die naden op de flytepacker zullen ongetwijfeld ook nog voor extra weerstand zorgen naast de buigzaamheid en het feit dat de raft wel erg diep lijkt door te buigen onder jullie kont.

Een beetje harder peddelen dus voor jullie tijdens dat eventueel packraft weekend. 😉 🙂

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.