HOME FORUM Materiaal en techniek Slaapzakadvies zomerperiode

Tags: ,

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Mijn vriendin en ik zijn van plan om de Cleveland Way in de UK te wandelen. De minimale temperatuur ’s nachts in de zomer is hier ongeveer 8°C, valt goed mee dus.

We hebben een Mountain Equipment Classic 750 slaapzak met een comfort temperatuur van -5°C en een gewicht van ongeveer 1500 g. Deze hebben we vorig jaar in IJsland gebruikt, lekker warm en zeker aan te raden. Aangezien we nu alles gaan dragen op de wandeling, wil ik het gewicht uiteraard zo laag mogelijk houden. Die 1500 g vind ik dus best veel, zeker aangezien er alternatieven zijn die veel minder wegen zoals ik hier heb al gelezen. Bovendien is mijn vriendin van mening dat we het veel te warm gaan hebben in die slaapzak.

Enkele vragen die ik hierbij heb:

• Gaat onze huidige slaapzak te warm zijn? In IJsland was het uiteraard veel kouder, nu is 8°C al het laagste wat ik verwacht.
    • De slaapzak is nogal volumineus. Momenteel gebruiken we de zak die erbij zat waar we de slaapzak in moeten “proppen”, maar kan ik dat volume naar onder krijgen als ik een compressie zak gebruik? Het huidig formaat is wat vervelend voor de rugzak.
    • Is het te overwegen om een “zomerslaapzak” aan te schaffen die een hogere comfort temperatuur heeft en een lichter gewicht?

Indien het volume naar omlaag kan en we het niet veel te warm gaan hebben in de zak is het te overwegen die ME slaapzak te gebruiken volgens mij. Graag jullie mening?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Mijn gedacht,

als geld geen probleem is zou ik zonder twijfel twee lichtere slaapzakken kopen.
    Verder is een te warme slaapzak eigenlijk geen probleem. Als je hem helemaal opengeritst houdt,
    open slaat als het te warm is, terug dicht gooit, als het wat frisjes wordt, geraak je de nacht wel door.
    Als je al moet proppen om de slaapzak in de hoes te krijgen ga je nog maar weinig winst halen door een echte compressiezak te gebruiken.
    Hoogstens een paar liter.
    Je kan dat zelf ondervinden door de slaapzak in de zak te steken die je nu hebt en er eens met volle gewicht op te gaan drukken. Hoeveel wordt hij kleiner?
    Beter zal het nooit worden.
    Beetje met de natte vinger denk ik dat je toch op een 8-10 tal liter moet rekenen qua volume voor je slaapzak.
    Als daardoor de rugzak te klein wordt is de keuze snel gemaakt (tenzij er op een ander gebied bespaard kan worden in volume)

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Wat is het budget ?

Kan een quilt (voor 2 personen) ?

Voor een slaapzak of quilt gebruik ik persoonlijk nooit een echte compressiezak om maar zo’n klein mogelijk volume te krijgen.

1. dat komt de levensduur zeker niet ten goede. Mogelijks heeft het daarop geen effect, maar mogelijks ook een negatief.
    2. De gepropte slaapzak of quilt wordt zo een keihard voorwerp waardoor het moeilijk kan worden er rond nog iets te steken waardoor je eigenlijk rugzakvolume onbenut laat.

Bvb. mijn slaapzak kan theoretisch tot bijna 4 liter gecomprimeerd worden, maar ik prop die in een 10 liter-zak waardoor die 1) mogelijks langer meegaat en 2) soepeler blijft en het dus makkelijker blijft daarrond nog iets anders weg te proppen.

EDIT: die 10 liter zak is stijl drybag met een bodem uit eVent. Waterdicht en enigzins comprimeerbaar.

Christopher
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt Ivo en Woubeir voor jullie antwoord.

@Ivo: Geld is natuurlijk geen evidentie, maar ik denk dat het de moeite wel waard is om voor iets lichter te gaan.  Veel kleiner kreeg ik de slaapzak trouwens niet als ik er met mijn volle gewicht op druk.  Hij past echt niet goed momenteel dus kleiner volume is zeker een must.

@Woubeir
    : Liever toch geen quilt. Ik vind het niet zo erg als het een compact keihard voorwerp wordt, daar leg ik de rest wel rond. Liever dat dan iets groot met een onhandig formaat.

Ondertussen heb ik denk ik bijna elke thread over slaapzakken hier gelezen. Na de lovende woorden hier alsook op andere websites hebben we besloten om voor het lager gewicht te gaan en de Cumulus lite 400 in huis te halen. Ongeveer 900 g gewicht besparen op een slaapzak alleen is toch de moeite. Van de 300 heb ik regelmatig gelezen dat ze uiteindelijk geüpgraded worden naar 400 (hoewel ook eens naar 250). Nu hopen dat ze snel geleverd worden!

De gedachtegang en redenering van Sven en massimo hebben me goed geholpen om tot de beslissing te komen (https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/extra-slaapzak/ ). Volgens mij volg ik dan ongeveer massimo zijn “regel”:

500-600 gr dons voor temperaturen van -5 of hoger
    750-1000 gr dons voor temperaturen van +5 of lager

Bedankt voor de deskundige uitleg hier op het forum.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@Christopher

vergis je niet: ik pak makkelijker met die volumineuzer gepakte slaapzak, dan met een slaapzak die zo compact mogelijk gepakt is en daardoor keihard. Plus, zo’n  compressiezak kan extra wegen door de aanwezigheid van al die compressieriemen en -gespen (is bvb. bij mij zo). Dus, als je er van uit gaat dat je zowel lichter uitkomt en bij het pakken meer volume overhoudt door een compressiezak te gebruiken, dan kan je wel eens bedrogen uitkomen. En dan heb je ook nog het veel makkelijkere pakgemak van je slaapzak in een wat ruimere opbergzak dan in een (vaak wel erg kleine) compressiezak.

Overigens, voor die 750 tot 1000 gram dons die goed is vanaf -5°C, deze bedenking: sowieso hangt dat af van de donskwaliteit want bij een matige kwaliteit is 750 gram maar net voldoende voor een paar graden onder 0°C terwijl ik bij hoge kwaliteit dons al zelf met 550 gram dons (+ kleding geef ik uiteraard toe) comfortabel geslapen heb bij ± -18°C. En dat kan betekenen dat je met een slaapzak die misschien 500 gram minder weegt toch goed slaapt bij een temperatuur waarvoor je dus dacht je zwaardere slaapzak nodig te hebben. En 500 gram vind ik persoonlijk niet min (zeker als dat item daardoor 1/3de minder weegt).

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

’s Morgens is het ritueel:
    – pak de rugzak
    – laat het matje af
    – steek dat in de rugzak
    – steek de slaapzak in de rugzak
    – alles wat er nu op komt comprimeert de slaapzak en je hebt de paar 100g van de compressiezak niet bij.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.