Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 35

Hoi,

Ik zoek een slaapzak. Kan iemand me hier wat bij helpen?

Er werd me afgeraden om twee slaapzakken te combineren dus zoek ik nu eentje met een comforttemperatuur van onder 0°C. In de zomer sliep ik in een slaapzak comf.temp 5°C, maar heb toen amper geslapen van de kou (was toen ’s nachts zo’n 10°C). Ik vermoed dat ik dan voor een temperatuur van 0°C toch wel een slaapzak van -7°C nodig heb.

AS Adventure: synthetisch zou beter zijn dan dons omdat het sneller droogt en minder volume is. Klopt dat? Ik weet ook niet of ik tegen dons tegen kan dus voor alle zekerheid best gewoon een synthethische kopen.

Mijn budget is zo’n €150 (maar mag tot zo’n €250 gaan indien nodig). Enkele opties die ik vond:

<b>Hyperlamina Flame </b>- aangeraden bij AS Adventure; wel vreemd omdat ze daar wel warmere hebben; maar misschien qua gewicht/volume

is in dezelfde prijsklasse één van deze dan niet beter?

Snow Leopard

Tundra simply green

of goedkopere maar betere?

Robens

Cats Meow Pro of Cats Meow Regular

Lamina Z Torch

Lamina 20

Bozeman Torch

Bozeman Torch 2

Aleutian 7

of heel goedkoop

Ignition 1700

Highlander Phantom 400

te combineren met lakenzak maar ik heb deze fleecezak al, zou dat voldoende zijn?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Man, man, man. Of die van AS heeft je vooral iets wijsgemaakt of die gelooft zelf wat hij/zij zei ? Goed dus dat je je vraag hier nog eens stelt. Sneller droog, ok, maar laat je slaapzak niet echt nat worden en er is geen probleem. Maar vooral ‘synthetisch minder volume dan dons’. Hilarisch om te lezen, maar ook triestig om te horen dat je dat advies kreeg. Is dan ook absoluut onwaar.

Maar, eerst: die te koude slaapzak waarin je geslapen hebt, welk model was dat, hoe oud was die, hoe is die bewaard, … En op welk matje sliep je ?

Tanya
    Deelnemer

hoi, bedankt voor je snelle reply!

ik gebruikte dit slaapmatje en mijn slaapzak was tweedehands  van het merk Wilsa Sport (beiden gezien mijn beperkt budget). Het slaapmatje was wel oké, alleen veel te hard omdat ik op mijn zij slaap. Daarom toch ook maar eens gekeken voor een nieuw zoals dit matje. Is toch 2cm dikker en ook wel een betere R-waarde vermoed ik.

Tanya
    Deelnemer

of toch voor dit matje van 6cm gaan? maar is wel zwaar

deze wordt ook wel vaker aangeraden heb ik al gezien: Vaude Norrsken

of deze, maar is wel héél duur: NeoAir All Season

Ik denk niet dat ik ooit bij echt vriesweer ga trekken, dus misschien is dat van Therm-a-Rest wel voldoende?

Tanya
    Deelnemer

iemand zei me ook eens van een overlevingsdeken (of overlevingsslaapzak) bij over de andere slaapzak te trekken omdat dit echt heel goed de warmte zou bijhouden?

Woubeir
    Deelnemer

Nu, een R-waarde rond 3 à 3,5 is een mooie richtwaarde.

Over die slaapzak: ik durf een gokje wagen en beweren dat die slaapzak de +5°C niet meer haalde en zelfs ook die +10 niet meer. Hoe bewaar je die bvb. ?

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Wat ne prustser bij de AS. Dons comprimeert altijd beter, veel beter.
    Dat een synthetische slaapzak zijn isolatie waarde niet verliest bij nat worden klopt. Dons gaat zijn isolatie waarde verliezen. Maar dat is niet zo spectaculair. Tenzij je ermee in de rivier gaat zwemmen en hem echt zeiknat maakt.
    Zorg dat je een goede niet water doorlatende zak hebt in je rugzak met daar al de spullen in die niet nat mogen worden. Dat is je slaapzak, of die nu van dons is of synthetisch. In een natte zak slaapt altijd slecht.
    Dons gaat voor dezelfde isolatie waarde lichter en duurder zijn dan synthetisch.
    Zorg dat je slaapzak een muts heeft en iets om rond je schouders de zak dicht te snoeren, tochtkraag. Dan kan de lucht in je zak niet weg. Dit is de beste warmtebevorderende factor van een slaapzak.
    Handig is ook dat je slaapzak een volledige rist heeft. Bij warm weer gebruik je hem als deken. Bij een 3/4e rist is dat lastig.
    Isolatie dekens, liners, thermo liners; allemaal prul. Weegt veel en brengt weinig isolatie waarde mee. Je kan dat beter in dons of synthetisch materiaal steken.
    Een muts aandoen in je slaapzak is een must. Je hoofd bevat 10% van je vocht en is ook verantwoordelijk voor 10% warmteverlies. Vandaar dat de slaapzakken voor het wat koudere werk een kap hebben.
    Je zak is best ook ietsje langer dan jezelf. Dan kunnen vochtige sokken nog in het voeteneind drogen.

Het matje is supper belangrijk. Eerder dan de slaapzak zelf. Als je ergens een donsjas of dikke fleece kan lenen dan heb je al een stevige upgrade van je slaapzak. Maar als je matje onvoldoende is dan blijf je kou hebben. Ook als je een super deluxe dure slaapzak hebt van comfort -20. De dons of synthetische stof onder je lichaam wordt gecomprimeerd door je gewicht. Isolatie waarde is weg. Dus je moet het van je matje hebben.
    Wintertrekking: R5 of beter. Zomer trekking in warme klimaten R2.5. Voor minder warme klimaten en tussen seizoenen R3.5 tot R5. Als je een koude slaper bent, hogere R waarde.
    Afhankelijk van het gewicht heb je de prijs van het matje. Die van de Decathlon, als ze de R waarde geven, zijn goed maar loodzwaar. Wel goedkoop. De Neoair All Seazons is een zeer goede mat maar duur.

Je moet zelf zien wat je eraan wil geven. Hoeveel gewicht je op je rug wil hebben.
    Ik heb nog een overzak liggen om een slaapzak te upgraden. https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/kast-uitkuis/ Je zou eens kunnen testen de volgende nachten of dit je voldoende warm houdt in je huidige slaapzak.

Je huidige slaapzak, welke is dat?
    Hoe sliep je? In een tent of bivakzak? Of met de slaapzak buiten? De vraag is hier of er je iets beschermde tegen de wind. Dons of synthetisch, met wind rechtstreeks op de zak kan je de warme lucht niet bijhouden.
    Zo een overlevingsslaapzak helpt geen fluit aan isolatiewaarde maar beschermt je wel tegen de wind.

Woubeir
    Deelnemer

+1 over het algemeen behalve dit:

Dat een synthetische slaapzak zijn isolatie waarde niet verliest bij nat worden klopt.

(Veel) minder snel i.p.v. niet. Maar als je slaapzak zo nat wordt, dan heb je iets serieus fout gedaan.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik vind geen info over die overlevingsslaapzak maar ik vrees dat die zo goed als dampdicht is. Gevolg is dat je slaapzak natter en natter wordt door damp van het eigen lichaam. Blijf daar ver vandaan. Inderdaad goed om de nacht te overleven.

Een klassieker zijn de tabellen op het eind van het“sleep well” dossier van mammut. Geeft enige indicatie wat je mag verwachten als je het gewicht van de slaapzak kent.

Tanya
    Deelnemer

@ Woubeir: ik bewaar mijn slaapzakken en alles gewoon in mijn rugzak, wel iets minder gecompresseerd. dat je dat met een dons niet mag doen weet ik, maar geld dit ook voor synthetische?

@ Bergkonijn: bedankt voor de uitgebreide info! Ik sliep in een tent, met thermisch ondergoed en een dikke fleece met kap (in de zomer). Wat is het verschil tussen die overzak en gewoon een tweede slaapzak die ik al heb liggen? Van die dure slaapmat lees ik wel vaak dat die kraakt, en de TrailPro zal al wel een hele verbetering zijn op mijn Decathlon-matje.

Tanya
    Deelnemer

@ Ivo: dank je voor het document. Ja zo’n zak leek me ook niet zo’n goed idee, qua vocht.

Woubeir
    Deelnemer

Waarom zou je dons niet gewoon in je rugzak mogen steken ? Mogelijk kan die nat worden ? Gewoon een rugzakliner of zo gebruiken en daarin de slaapzak en in principe is dat al ok.

Tanya
    Deelnemer

@ Woubeir: ik bedoel niet in de rugzak verpakt in de compressiezak tijdens het opbergen.

Tanya
    Deelnemer

Ik denk dat ik ga gaan voor deze goedkopere slaapzak van Decathlon en dan een beter matje kopen, dat ik straks in de winkel eens ga uittesten. Dan kan ik later nog zien of ik alsnog een duurdere dons koop. Nu heb ik toch geen idee van wat ik het beste neem.

Bedankt voor de hulp; en moest er toch nog iemand advies hebben, dat is nog steeds welkom 🙂

Woubeir
    Deelnemer

Lijkt me geen slecht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.