HOME FORUM Materiaal en techniek Slaapzak Robens

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Hallo,

eind juni vertrek ik naar de pyreneeën voor een 7 daagse tocht (Ordesa). Ik vind dit de uitgelezen moment om me een nieuwe slaapzak aan te schaffen. Ik gebruikt vorig jaar mijn slaapzak van de scouts, maar deze is redelijk zwaar (1,8kg). Ik vond al veel tips op dit forum in verband met lichte, warme slaapzakken, maar deze liggen meestal boven mijn budget (100-150 euros). Ik vroeg me af of iemand ervaring had met slaapzakken van Robens? Ik dacht namelijk aan de Caucasus 300 met eendendons of de Appalachian 1100 (synthetisch).

JelleIJ
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Hoi marine,

De caucasus ziet er uit als een mooi product, voor een redelijke prijs. Het kan echter mijns inziens nog beter: neem de http://www.decathlon.nl/slaapzak-trektochten-0-ulight-id_8328550.html donsslaapzak van quechua. Deze heeft twee keer zoveel dons (vulgewicht) t.o.v. de Robens, CUIN waarde hetzelfde. Voor 129 euro is dat echt een goede deal denk ik.

Synthetisch vs. dons, daar twijfelen veel mensen over. Dons blijft toch echt favoriet onder hikers. Ik zelf merk ook na steeds meer donsitems te hebben aangeschaft, steeds meer te genieten van alle voordelen die het biedt. Neemt niet weg dat synthetisch ook veel voordelen heeft, bijvoorbeeld in een nat klimaat waarbij je ook een langere trekking heb gepland.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik zou hier eens kijken: http://sleepingbags-cumulus.eu/

Betere prijs/kwaliteit ga je niet vinden.

Indien die te duur zijn zou ik eigenlijk eerder wat doorsparen dan weer een slaapzak erbij te nemen waarmee je niet super tevreden bent.

De slaapzak van ayacucho 1200 vond ik echt wel fijn nog. Synthetisch en gecombineerd met een reactor echt nog wel een goeie temp range. Meerdere keren gebruikt in IJsland en Zweden.
    Tenzij je echt licht en warm wilt gaan ga je toch meer moeten bijbetalen.

Momenteel ook 50% korting op het 2de artikel: http://www.asadventure.com/benl/index.cfm

In September ga ik die ook weer gebruiken in noorwegen want mijn dons is wat te warm voor daar en dan.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@JelleIJ

waar vind jij het vulgewicht van die Quechua-slaapzak ? Want ik vind dat niet onmiddellijk.

JelleIJ
    Bijdrager

@Woubeir
    : bij het kopje samenstelling.

Nogmaal beknopt: Ik zou hem ruim kopen, want mijn ervaring is dat ze wat krap vallen. De donsslaapzakken van Cumulus zijn mooi, ik heb er ook een. Maar vind de prijs van een Mysterious travaller van 209 euro, moeilijk te rechtvaardigen gezien hij nagenoeg dezelfde specificaties heeft behalve een wat  lichter totaalgewicht. Maargoed het blijft een zaak van persoonlijke voorkeur. Die 80 euro kun je ook steken in een mooie lichte slaapmat of iets dergelijks. Het is maar waar je prioriteiten liggen..

Woubeir
    Bijdrager

Die 660 bedoel je ? Dat is de CUIN op basis van 1 ons (of ± 28,35 gram) dons en niet de hoeveelheid dons (in gram). Beter zetten ze vulkracht want vulgewicht is totaal iets anders.

JelleIJ
    Bijdrager

Dan weet ik niet hoeveel het vulgewicht is. Maar ik gok alsnog meer dan de Robens, gezien totaalgewicht en omdat dit model via de EN-norm is getest. Zeker de moeite waard om na te vragen als je hem wilt aanschaffen.

marine
    Bijdrager

Bedankt voor jullie tips! De ayacucho 1200 had ik in het begin ook op het oog! Goed om te weten dat hij aan de vereisten voldoet. Misschien kan ik daar nog wat mee. Die van decathlon had ik zelf nog niet gezien. Is ook een mooi exemplaar, maar misschien iets zwaarder dan waar ik naar op zoek ben.

In een ideaal scenario zou ik voor de cumulus gaan. Ik lees van veel mensen dat ze er erg tevreden mee zijn. Ze vallen wel net boven mijn budget, maar misschien zal ik inderdaad eerder opteren om wat langer te sparen. Ik besef ondertussen alleszins dat ik zoizo een compromis zal moeten maken, of dieper in de portefeuille graaien, of minder veeleisend zijn. Want voor mijn budget vind ik niets dat aan mijn vereisten voldoet.

erph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

Kent er iemand de pipedream 400 of 250 van alpkit, dat lijkt ook in de buurt te komen van de vereisten? ik ken hun slaapzakken niet, maar ik heb wel een donsjas van hen die best ok is. En voor de spex lijkt hij echt wel goedkoop!

https://www.alpkit.com/products/pipedream-400

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

<span style=”font-size: 14px; line-height: 20px; background-color: #f5f5f5;”>Kent er iemand de pipedream 400 of 250 van alpkit, dat lijkt ook in de buurt te komen van de vereisten?</span>

Ik heb een Pipedream van 1 van de vorige generaties (gekocht in 2009, als ik mij niet vergis).
    Heb die indertijd gekocht omdat de prijs/kwaliteit me wel ok leek. En eigenlijk ben ik nog altijd tevreden met de slaapzak. Hij heeft wel wat van zijn pluimen verloren (voornamelijk figuurlijk), dus misschien zou ik hem gewoon eens moeten wassen.

Al bij al ben ik wel fan van het merk alpkit, niet overdreven duur maar best wel goed! Hun klantenservice is ook zeer goed te noemen.

marine
    Bijdrager

Ja ik twijfel tussen de pipedream 250 van alpkit en den liteline 300 van cumulus. Maar de verzendingskosten voor alpkit bedragen bijna 20 euros! Heeft iemand enig idee of ze ook verkrijgbaar zijn in een winkel in België? Of via webshop dichterbij?

Woubeir
    Bijdrager

Alpkit verkoopt alleen online via hun eigen webwinkel. Mede daarom kunnen ze zo goedkoop zijn.

Bert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Ik heb vorig jaar de Ultralamina 15 van Mountain Hardwear gekocht. Heb getwijfeld tussen synthetisch en dons. Maar omwille van de twijfelachtige afkomst van dons, toch maar voor synthetisch gegaan en voorlopig nog geen spijt.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Alpkit is zeker een aanrader. In het zelfde prijs/kwaliteit gebied kom je eigenlijk enkel maar Cumulus tegen; daar kan je wel een volledige ‘custom’ slaapzak maken.

De Ayacucho Ignition Hybrid is anders ook wel het bekijken waard; bovenaan dons, onderaan synthetisch. Niet helemaal perfect (vooral als je een onrustige slaper bent) maar vrij goedkoop en een vrij laag gewicht. Getest tot – 2 graden en goedgekeurd.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.