HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Slaapzak – overfill of exact gevuld?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik vraag mij het volgende af;

Stel dat ik een slaapzak met 700 gram dons wil (850 FP) en ik heb bv de keuze tussen een overfilled cumulus panyam 600 (+100g overstuff) en een cumulus teneqa 700 (geen overstuff), wat heeft dan de voorkeur?

Weet daarnaast iemand of cumulus een differential cut voorziet?

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Dan maak je volgens mij van de Panyam gewoon een Teneqa 🙂 Buiten de constructie (V-kamers vs. Trapeze vormige kamers) en minimale verschillen in afmeting zal er niet veel verschil meer zijn tussen de twee. Waarom zou je het op die manier willen doen?

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Naar mijn ervaring/gevoel is dons met hogere cuin waardes (fill-power) gevoeliger voor luchtvochtigheid dan dons met een iets lagere cuin waarde. Met andere woorden, een zak met 850FP zou in minder ideale omstandigheden minder kunnen loften dan een vergelijkbare zak gevuld met wat meer 700FP dons (die tweede zak zou dus wel meer wegen).

Als ik die redenering doortrek, zou ik denken dat een zak met 600g dons + 100g overfill in minder ideale omstandigheden beter zal presteren dan een gelijkaardige zak met 700g dons, omdat de maximale loft door de overfill langer behouden blijft (donskamers zullen bij de 700g zak relatief groter zijn).

Het is maar een gevoel en wilde gok van mij; misschien zijn er hier mensen met een betere technische kennis die me zullen tegenspreken.

Geen idee of Cumulus een differential cut voorziet, maar ik zou denken dat dat standard is bij een proffesionele producent? Wat ik wel terugvind op hun site is dat er bij de Teneqa relatief meer dons in het voeteinde zit, wat bij de andere types niet vermeld wordt. Misschien dus wel iets om rekening mee te houden als je snel koude voeten hebt 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik volg Arvid in zijn redenering.

In vochtige omstandigheden heb je voordeel bij een ‘overfill’ slaapzak omdat de isolatiewaarde blijft toenemen voor iedere gram dons die je toevoegt. Je moet al heel veel dons toevoegen wanneer het sop de kool niet meer waard is.

Zie:https://backpackinglight.com/forums/topic/12505/page/2/#post-1427673

Volgende constatering is ook interessant

https://backpackinglight.com/forums/topic/39920/#post-1669992

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.