HOME FORUM Materiaal en techniek slaapzak kwesties: Continuous vs Side Block Baffles

Tags: 

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Neen, langs de bovenkant. Slapen momenteel met een Cumulus X-light 200 zip. Persoonlijk denk ik dat het komt door de bivakzak waarin we slapen met matje in. Dat er gewoon te weinig plaats is tussen slaapzak en bivakzak. Matje is een Evolite. Dat vond ze het beste liggen in de Berghut Hamme.

Denk gewoon dat ze anders eens zonder bivakzak moet riskeren, maar we hebben al elke keer gietende regen gehad, als we erop uit trokken. Vandaar bivakzak = Alpkit Hunka XL. Spijtig genoeg zijn de meeste bivakzakken breder aan de schouder en lopen dan taps. Voor een zijslaper is het volgens mij beter dat het in het midden nog altijd breed is, om de ruimte in de hoogte te hebben.

Ze moet nu ook een winterslaapzak hebben en ik zoek een goede oplossing voor een zijslaper.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Elke keer gietende regen. Goh, over hoeveel keer spreken we dan want bij ons regent het soms ook wel ‘snachts, maar zeker niet elke keer en zeker ook niet direct gietende regen ?

Waaronder slaap je dan ?

Bananeman
    Bijdrager

Trailstar.  Ik denk dat ik voor mijn vrouw 2 dingen nodig heb. Een grotere/ruimere slaapzak en bivakzak..

Woubeir
    Bijdrager

Heb zelf geen Trailstar, maar is het een must om daarin te slapen met een bivakzak ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Tom @bananeman),

met de wetenschap die je nu hebt kan je gerichter op zoek naar een bivakzak. Ik weet niet in welke volgorde je alles hebt gekocht maar in principe is een bivakzak het sluitstuk bij aankopen van een slaapsysteem en kan je meten wat de minimum omtrek moet zijn van de bivakzak. De alpkit pakt uit met een X-large maar al die toevoegingen zeggen niet veel. Vergelijk maar eens met de maten van bv een MLD

Als die alpkit toch te klein is en bij niet verkoopbaar zou ik hem, als je handig bent, het aanpassen door er een strook aan toe te voegen. Ik vind het verder een beetje overbodig om een bivakzak met coating te gebruiken onder een trailstar. het drijft het gewicht alleen maar op terwijl de ventilatie van lichaamsdamp toch wat minder is.

Woubeir
    Bijdrager

ik weet niet hoezeer de Trailstar zelf al beschermt, maar in mijn HS Squall2 (waar we dus met 2 in liggen) gebruik ik nooit een bivakzak en we hebben toch al stevige buien doorstaan. Slechts 1 keer in 2004 heb ik als test een bivakzak gebruikt, maar die heeft toen meer slecht dan goed gedaan.

Bananeman
    Bijdrager

Probleem is dat ze zijdelings slaapt in foetushouding. Daarom zijn volgens mij alle mummyslaapzakken geen goede oplossing. Ik dacht eerder aan een comforter te gaan. In zomer kan ze die gewoon als deken over haar leggen, in koudere toestanden kan ze hem ‘dicht’ doen. Ik slaap liefst zonder bivakzak. Slaap er meestal bovenop.

Mullerthal trail ’s morgens wakker geworden en voeten lagen letterlijk in een plas water, zonder er iets van gemerkt te hebben en donsen slaapzak was nog kurkdroog.

In bivakzak ook ietwat condens, maar heel weinig. Voelt eerder wat klammig aan.

Wij kruipen dus letterlijk in de bivakzak, als het echt slecht weer is.

Woubeir
    Bijdrager

Ik ben ook een zijslaper en over het algemeen is een mummyslaapzak geen probleem.

En ik blijf het op zich vreemd vinden dat om je te beschermen tegen hevige neerslag een TS zelf niet meer genoeg is en je dan bijkomend een bivakzak nodig hebt.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.