HOME FORUM Materiaal en techniek slaapzak kwesties: Continuous vs Side Block Baffles

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Laatst was ik met enkele collega hikers richting Pyrenee├źn getrokken.
    Ik heb het altijd heel boeiend gevonden wat anderen mee brengen als gerief.
    Mijn oog viel op de constructie van de cumulus slaapzak van Jan.
    Op hun website hebben ze het bij de slaapzakken over
    “Independently filled top and bottom of the sleeping bag”
    In het kort komt het erop neer dat ze side block baffles toepassen.
    Vanuit de theorie dat de onderkant van de slaapzak toch niet veel mee doet qua isolatie omdat je daar toch de dons samendrukt door het eigen lichaam en de isolatie voornamelijk van de mat moet komen.
    een prentje uit volgend artikel ter illustratie wat ze bedoelen met “independently filled”
    http://www.trailspace.com/images/news/2011/04/11/side-block-baffle.jpg

Vergelijk dat met de continuous baffles waar de dons gewoon rondom dezelfde vulling heeft en je beperkt door opschudden wat dons kan verplaatsen naar beneden of naar boven
    http://www.trailspace.com/images/news/2011/04/11/continuous-baffle.jpg

Zelf heb ik een winterslaapzak gemaakt door gebruik te maken van “continuous baffles” maar heb gewoon een smal stuk op de rug een kleinere baffle hoogte gegeven om gewicht te besparen.
    Mijn vraag aan alle cumulus en andere slaapzak gebruikers die “donsvulling” van de bodem onafhankelijk van de bovenzijde hebben:
    hebben jullie geen last van “tocht” zeker wanneer je op je zij slaapt?
    Als ik zag hoeveel dons er in de onderkant werd gestoken zou ik me erg zorgen maken.
    Als je iemand bent die de ganse nacht op de rug of op de buik zou slapen, voorzie ik weinig problemen maar wanneer je een woelig slaper bent die geregeld op zijn zij gaat liggen, dan vraag ik mij af of het advies “ga voor een cumulus/met zijn side block baffles” (om maar een merk te noemen) wel een goed advies is.
    Volgens mij moet je in dat geval minstens vragen om extra dons in de onderkant te steken om geen koude bruggen te krijgen.
    Iemand een gedachte hierover?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Eigenlijk draait dit rond ‘differential fill’ en niet continuous vs side block baffles.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Mijn vriendin en ik zijn allebei zijslapers en ik heb bij onze bestelling Cumulus de dons gelijkmatig over de boven- en onderkant laten verdelen. Veel mensen die Cumulus slaapzakken kopen, lijken hetzelfde te doen. Ik heb het vaak te warm in mijn slaapzak. Mijn vriendin is echter een echte koukleum en die heb ik nog nooit horen klagen over problemen met een koude rug of zij.

ivovm
    Sleutelbeheerder

@ arend
    Is dan in jouw geval de baffle hoogte dezelfde voor de boven en de onderkant of steken ze er meer dons in de onderkant en blijft de baffle hoogte minder? (want de baffle hoogte is daar voor een standaard minder dan langs boven)?

Arend
    Bijdrager

Denk niet dat constructie is aangepast. Volgens mij stoppen ze gewoon van meer van de dons onderin. Ik beschik over weinig technische kennis van slaapzakken, maar als je me vertelt hoe ik het kan opmeten, wil ik dat wel even voor je doen. ­čÖé

Jennes
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Ik heb als notoire zijslaper de donsverdeling 50/50 laten doen door Cumulus. Het verschil kan ik helaas niet meten omdat ik geen referentie slaapzak heb met een originele donsverdeling. Ik heb echter tot nu toe geen enkel probleem gehad met tocht.

Wandelgroeten, Jennes
    http://www.voetsporen.nl

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik ben altijd geïnteresseerd in de afmetingen van slaapzakken meer bepaald de baffle hoogte
    (zowel van de bodem als van de top van de slaapzak en hoe ze die aanpassen afhankelijk van het temperatuursbereik/hoeveelheid donsvulling)
    De baffle hoogte kan je het gemakkelijkst/nauwkeurigst meten door bij een open geritste slaapzak de top of bodem vlak op tafel te leggen en plaatselijk de dons weg te vegen.
    Dan verschuif je de binnentijk lateraal tov de buitentijk zodat de interne baffle strak komt te staan. Op de tast kan je de plaats zoeken van de verborgen stiknaad langs de onderkant.
    De afstand tov de zichtbare naad die de andere kant van de baffle heeft vastgestikt aan de stof is de baffle hoogte.

Woubeir
    Bijdrager

Kent iemand de verhouding in donsvulgewicht tussen boven en onder trouwens die Cumulus normaal gebruikt ?

Arend
    Bijdrager

Dacht dat het normaal om 60/40 ging.  Ik vond ook dit citaat in een topic op BPL uit 2009:

‘Differential Fill means that the quantity of down in the base is less than the quantity in the top of the sleeping bag. At Cumulus we employ a ratio of top: base = 3:2 (discounting the hood, neck and zip baffles). Hence the base has 40% of the total insulation instead of the 50% it would have if there was no Differential Fill.

The compaction of the base restricts loft and reduces its insulation value so the difference in warmth between 40% and 50% is quite insignificant. On the other hand, having 60% in the top gives a big warmth benefit compared with having 50%, since no compaction means that the extra down traps a fully proportionate extra quantity of air and loft is increased by a fifth’.

Ivo, ik ga het eens proberen voor je.

Woubeir
    Bijdrager

Is wel een citaat van een Britse slaapzakfabrikant, toen ook nog Cumulus genaamd, maar nu Criterion.

Aangezien allerlei andere factoren nog altijd, zelf in geval van differential fill, sterk het comfortgevoel gaan  bepalen, lijkt differential fill tussen boven en onder niet de doorslaggevende factor, zeker zolang de verhouding top:bottom iets van 60:40 of 55:45 is.

Arend
    Bijdrager

Ah, scherp. Was ook al een beetje verbaasd over het goede Engels…

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Normaal is het bij Cumulus een 60-40 verhouding als ik me niet vergis.
    Ik heb nog niet zo lang geleden via een groepsaankoop een donze slaapzak besteld. Ik heb de verhouding wel niet laten aanpassen terwijl ik een zijslaper ben.
    Ik heb de slaapzak wel laten verbreden.

Dit omdat ik waarschijnlijk een “slechte” zijslaper ben.
    Dit is een “incorrecte” manier om in een slaapzak te slapen maar ik draai eigenlijk in mijn slaapzak en niet met heel mijn slaapzak.
    Een normale breedte slaapzak wikkel ik mijn eigen dus in vast ’s nachts wat ervoor zorgt dat ik wakker word en me dan even moet bevrijden voor ik terug kan bewegen.
    De cumulus is eigenlijk iets te breed (warmte verhouding gewijs) maar hierin kan ik draaien zonder me vast te knopen.

Wat ik al gelezen had over 1 grote baffle was dat je als voordeel had dat je beter de temperatuur kon reguleren. Als het warmer werd kon je door te schudden wat dons naar de onderkant doen en hierdoor je slaapzak zijn temp wat verlagen eig. En visa versa als het kouder is (vanuit gaande dat je een goed matje hebt – al gaat de isolatie waarde van samengedrukte dons wel minimaal zijn).

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Het lijkt mij een compromis tussen zijslapers en woelers enerzijds en rugslapers en temperatuurratings anderzijds.

Iedereen heeft zo zijn eigen slaapgedrag(woelen en houding). De mogelijkheid om zelf de donsratio te bepalen? Ik ben erg kritisch: die donsratio hangt af van je slaapgedrag, dan wil je simpelweg ├│f 50:50 of 60:40. Ik ga iig niet elke keer dat ik mij omdraai ’s nachts het dons naar de andere kant schudden. Enkel als je een slaapzak zonder rits hebt is het een manier om de temperatuur naar wens aan te passen….. mits je weer een notoire rug of buikslaper bent.

Het is wel erg apart dat slaapzakfabrikanten standaard de donsratio aanpassen. Een keuze in de donsverdeling zou wellicht nog een betere keuzemogelijkheid dan de zijde van de rits?

Met lichtelijk overdreven wantrouwen zou je kunnen stellen dat de 60:40 rating een mooie manier is om de slaapzakratings bij de EN norm te verhogen.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Mijn vrouw is een zijslaper en duwt met haar bekken de dons plat. Daardoor krijgt ze kou. Wat is dan de beste oplossing een grotere slaapzak of een Comforter van Cumulus?  Momenteel doet ze een Merino lange onderbroek aan, maar eigenlijk zou dat je laatste oplossing moeten zijn..

Woubeir
    Bijdrager

Dus ze duwt het dons onder haar plat ?

Welk matje gebruikt ze ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.