HOME FORUM Tussen pot en pint Te koop of gezocht slaapzak kind

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Wij willen een slaapzak kopen voor onze zoon van bijna 3 (ca. 95 cm) en liefst eentje die een hele tijd meegaat. Aanbod genoeg, maar wat kiezen? Heeft er iemand tips, ervaringen? Of biedt er iemand een goede tweedehands slaapzak aan?

Bedoeling is om in de zomer in een tent te kunnen slapen in Europa.

Bedankt al!

steven

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Hoi Steven,

Welkom op het forum.

Ik heb 3 kindjes (6,9,11), en die gaan soms ook mee op trektocht. Meestal is het op een bivakzone. Soms trekken we 10km per dag.

Mijn kinderen slapen in een gewone volwassenen slaapzak.
    Ze hebben er nog noooit last van gehad of te koud of wat dan ook.

Ze hebben een 10°C Comfort(mummy), en als het wat kouder is, nemen we een fleece liner mee. ( die kan je makkelijk zelf maken ).

Ondergrond is ook belangrijk. Ze slapen op luchtmatjes (zelf opblazend) van 4 a 5 cm dik die tot -10°C comfort bieden.

Voordeel is, ze groeien er niet uit…
    En zakken ze naar onder omdat hij te groot is… knoop de slaapzak met wat paracord af op de juiste hoogte… 😉

Zo is het ook makkelijker om een slaapzak te vinden.
    Succes.

Kenny

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Als mijn kinderen meegaan liggen ze steeds in mijn donsslaapzakken en op mijn thermarest matjes. Wat er voor mij overschiet is een oude coleman slaapzak en yogamatje 😀

Moet ook maar eens werk gaan maken voor wat degelijk matriaal op kindermaat 😉 zodat ik ook deftig kan slapen buiten de zomermaanden…

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Je geeft niet aan waar en op welke hoogte in Europa je in een tent wil slapen. Dus een paar algemene richtlijnen.

Deuter, Vaude, Mammut (en wie weet welke merken nog) hebben synthetische “meegroei” slaapzakken. Op zich is het dat geen slecht idee, want dan is er geen verloren ruimte die moet opgewarmd worden. Met gewone volwassenen slaapzakken kan je dat oplossen door het onderste deel om te slaan of af te binden; er blijft dan natuurlijk wel aan de zijkanten een zee van ruimte…

Hoewel er voor kinderslaapzakken meestal geen temperatuur bereik wordt opgegeven, vermoed ik dat ze qua comforttemperatuur ergens rond de 10 of 15°C liggen. Naar mijn ervaring gaat het synthetische isolatiemateriaal zo’n 5 jaar mee, daarna halen ze het opgegeven temperatuurbereik niet meer.
    Weet je nu al (aan de hand van je reisbestemming en periode) dat het kouder zal worden dan 10 of 15°C, dan zal je moeten kijken naar dons. Bij mijn weten is enkel de Cumulus Junior (mummie model) gemakkelijk verkrijgbaar (temperatuurbereik 5 à 10°C). Vroeger had je ook nog de Alpkid van Alpkit met gelijkaardige specs, maar de slaapzak productie is bij dat merk niet meer wat het geweest is (geen stock, geen levertermijnen in het vooruitzicht). Lowland heeft donzen dekenmodellen voor kinderen en claimen eenzelfde temperatuurbereik.

Als het super licht gewicht moet zijn, en je wordt niet afgeschrikt door import uit de USA, dan kan je ook kijken naar de kinderquilts (eventueel omvormbaar tot mummie model zonder kap) van Enlightened Equipment.

Voordeel van synthetische isolatie is wel dat de slaapzak gemakkelijker te wassen en drogen is bij accidentjes (gelukkig nog geen lekkende pampers meegemaakt). Maar door de kleinere afmetingen van een specifieke kinderslaapzak, hoeft dat ook bij dons niet meteen een probleem te zijn, ze passen immers wel in een standaard wasmachine en droogkast.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.