HOME FORUM Materiaal en techniek slaapzak GR20

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Beste,

Ik ga begin september het zuidelijke deel van de GR20 wandelen. Dit is mijn eerste echte trektocht en ben dus materiaal aan het aankopen. Ik heb wat zitten rondkijken voor een slaapzak en twijfel nog tussen de nomad pegasus 340 en 450.

Is de nomad pegasus 450 te warm (comforttemperatuur van 1°C)? Het voordeel is dan weer dat je die verder kunt openzetten…

Alle tips zijn welkom!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Welkom,

het is mij niet duidelijk of ‘groentje’ een man of vrouw is.

Heb je al zicht of er nog meer tochten gaan volgen en waar en in welk seizoen deze zich gaan afspelen?

Het helpt om een slaapzak te kiezen die voor meerdere tochten nuttig is.

aanvulling: ik zie dat door aangeven van comfort 1°C je vermoedelijk een vrouw bent

groentje
    Deelnemer

Ik ben inderdaad een vrouw :-).
    Aangezien het een aanbieding was, en de prijzen de laatste dagen al terug aan het stijgen waren, ben ik uiteindelijk voor de warmste gegaan.
    Ik veronderstel dat dat voor de GR20 sowieso warm genoeg (al dan niet te warm) zal zijn.
    De tour du mont blanc lijkt me ook indrukwekkend en wil ik dus ook graag nog eens doen. Ik hoop dat ik dan dezelfde slaapzak nog eens kan gebruiken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik begrijp daaruit dat je voor de 450 bent gegaan en adviezen overbodig zijn geworden.  Moeten kiezen onder tijdsdruk is niet altijd de beste strategie. Van de twee opties is mi de 450 de beste keuze.

Het was iets veiliger geweest om een slaapzak te kopen die tot -5°C kan gaan. Die is ruimer inzetbaar.

Zelfs voor bergtochten in de zomer zullen er van die dagen komen dat je het geheel moet opwaarderen door kledij te dragen in de slaapzak. Laat achteraf eens weten hoe hij is bevallen op de gr20 en waar hij (voor jouw) tegen de limiet kwam. De slaapzak keuze is maar een aspect of iemand zich comfortabel gaat voelen tijdens de nacht.

groentje
    Deelnemer

Inderdaad, het is de nomad pegasus 450 geworden!
    Ik had de slaapzakken al een tijdje op het oog, maar bleef maar twijfelen. Het is dus geen supersnelle, overhaaste beslissing geweest.

Mij lijkt een slaapzak van 1°C al heel warm. Is het ook niet vervelend als je het ’s nachts te warm hebt? Ik kan het eventueel nog combineren met een liner om de temperatuur wat op te drijven.

Heel erg bedankt voor de reactie! Ik laat hier zeker weten hoe hij mij bevallen is!

groentje
    Deelnemer

Ik ben ondertussen al even terug van de GR20. Ik had uiteindelijk enkel de nomad pegasus 450 mee.
    Ik was toch een beetje verrast door hoe koud het ’s avonds is in de bergen, maar ’s nachts heb ik het al altijd warm genoeg gehad. Tijdens de dagen voor en na de trekking (min of meer op zeeniveau) was de slaapzak dan wel een beetje aan de warme kant.
    Tijdens de trekking was ik wel heel blij dat ik een thermisch onderlijfje meehad om me ’s avonds en ’s nachts warm te houden. Een lakenzak was misschien ook wel handig geweest om mijn slaapzak wat op te waarderen tijdens de koude nachten en om te gebruiken als de slaapzak te warm was.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bedankt om terug te koppelen. Interessant om je ervaringen te horen. Hopelijk was de GR20 een mooie ervaring?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.