HOME FORUM Materiaal en techniek Slaapzak Alpen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Voor een slaapzak in de Alpen (zomer) wordt er steevast gezegd dat het een slaapzak met comfort -5 moet zijn. Maar waarom eigenlijk?

Is -5° de T°2,5? Op welke hoogte is dat dan gerekend?
    Mits aanhouden van kleding en donsjack + zijden lakenzak is een comfort van 0°C dan ook prima te doen? Of is dat al ingecalculeerd in de adviestemperatuur van -5°C ?

(fyi: ik heb nog nooit in de bergen gekampeerd, mijn ervaring daar is dus nihil.)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Sven, die -5°C houdt niet alleen rekening met de ‘objectieve’ nachttemperatuur maar ook veel met het ‘subjectieve’ aanvoelen. Het vriest zelden ’s nachts maar het gebeurt wel, ook midden de zomer. De kans vergroot als je regelmatig 2500m of hoger bivakkeert, of bij het begin of einde van het zomerseizoen. Door vermoeidheid en het mindere eten (je vult moeilijk de verbruikte calorieën aan), is het soms ook moeilijker om je de hele nacht warm te houden.

Die -5°C bouwt dus wat marge in om het bij alle nachten comfortabel warm te hebben. Met een comfort van 0°C geraak je er ook als je over een donsjack beschikt (en dat is bij veel hikers niet het geval) en niet al te kouwelijk bent, vooral als je een slaapzak kan combineren met een goeie isolerend slaapmat. Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat voor hem/haar werkt en wat niet.

Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je veel kledij aan moet doen in een slaapzak. Die moet namelijk in staat zijn om de door jou geproduceerde lichaamswarmte vast te houden. Een lakenzak er extra in, vind ik persoonlijk erg onhandig. Ik houd het bij een laagje thermisch ondergoed en een muts bij koude temperaturen.

Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Vlak voor het slapen gaan vind ik dat warme thee met honing (tube) of warme choco (Nesquik unidose) zeker helpt om een koude nacht in te gaan.

Ik gebruik geen lakenzak, en wil niet zweten in een donsjack, maar waardeer wanten, sokken, muts en lang ondergoed (om een merk te noemen: Woolpower, dit voelt als gebreid aan).

Wist je dat via je hoofd een groot gedeelte van je warmteverlies kan gebeuren?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je veel kledij aan moet doen in een slaapzak. Die moet namelijk in staat zijn om de door jou geproduceerde lichaamswarmte vast te houden.

@Debbie

goh, ja en nee. Ja in de zin dat de slaaplaag je ook warm moet kunnen houden als je kleding niet meer kan isoleren of nog genoeg bewegingsruimte te hebben. Maar ook nee omdat je zo veel gewicht kan uitsparen door bv. iets te gebruiken dat je toch al bij hebt. En dat iets kan gewoon al een fleece zijn.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Dank voor jullie comments! Ik ben er al iets wijzer uit. Ik denk dat ik er helemaal uitgeraak als ik weet welke laagste (T2,5%) temperaturen er te verwachten zijn per hoogte (1500m, 2000m, 2500m, …) in de zomer en welke hoogtes typisch zijn voor een trektocht (minimum – minimumhoogte om een mooie tocht te kunnen maken en maximum – het hoogste dat je kan komen zonder aan alpinisme te doen). (Ik plan nu vooral de aankoop van een quilt die later ook inzetbaar moet zijn in de alpen, het is dus voorlopig nog niet tocht-afhankelijk.)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.