HOME FORUM Materiaal en techniek Slaapmat

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hallo,

Tijdens onze afgelopen trektocht is mijn Thermarest Slaapmat Prolite Plus stuk gegaan, en ik heb nu besloten om voor een Thermarest NeoAir te gaan (lichter en beter slaapcomfort naar horen zeggen). Ik twijfel alleen tussen de volgende twee modellen:

– Thermarest NeoAirXLite Women: R3.9, 168cm, 340gram

– Thermarest NeoAirXterm Medium/Regular: R.5.7, 168cm/183cm, 410/430gram

Ik heb een Cumulus slaapzak LineLite400 (755gram, 850cuin, volgens de website comforttemp 2graden, limiettemp -4 graden). Ik wil een zo licht mogelijke slaapmat, maar hij moet wel warm genoeg zijn. Ik ga de slaapmat voorlopig gebruiken op zomertrekkings in IJsland, Scandinavië, de Alpen, en de Pyreneeën.  Ideeën/dromen voor de toekomst zijn Patagonië en de Himalaya en het zou leuk zijn als ik dan niet al mijn spullen opnieuw moet vervangen.

In eerste instantie dacht ik dat voor zomertrekkings de NeoAiRXlite Women warm genoeg moet zijn, maar ik heb het snel koud en vroeg me af of het voldoende is op koudere nachten hoger in de bergen? Heb ik dan niet meer aan de Xterm? Of heb ik aan de Xterm alleen een mat die zwaarder&duurder is, zonder dat ik profijt ga hebben van de hogere R-waarde?

Ik hoor graag jullie ideeën en ervaringen hierover.

groetjes, Lisanne

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

En om het nog moeilijker te maken: de Xtherm heeft een steviger bodemmateriaal.

Nu, van de NeoAir’s wordt vaak gezegd dat ze luidruchtig zijn. Voor 2015 zouden ze minder luidruchtige stoffen krijgen, maar de medium Xterm verdwijnt dan weer.

Liz
    Deelnemer

thanks Woubeir, dat van het steviger bodemmateriaal wist ik nog niet. Dat is dan weer een voordeel van de Xtherm 🙂

Over het luidruchtige van de NeoAirs heb ik veel gelezen, maar daar maak ik me niet druk om. Mijn vriend heeft een NeoAirXlite en we hebben er allebei geen last van gehad.

Woubeir
    Deelnemer

Trouwens, zijslaper of niet ?

Voor die NeoAir geldt trouwens in in het algemeen dat, hoewel de de breedte 51 cm zou zijn, de effectief bruikbare breedte maar iets van een 46-47 cm is door ‘bafflecollapse’ aan de zijkanten van de mat.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

De vraag is wat jij wil doen. Als het inderdaad zomertrekking is dan zou ik voor de R3.9 gaan. Voor zwaarder werk zal je de slaapzak ook moeten upgraden. +2 graden is gene vette. Maar bij positieve temperaturen is een R-waarde van 3.9 meer dan ok. Voor -10 graden gebruik werkt deze combinatie niet. Maar je zeult wel geen 100 g extra mee op al je zomertrekkings.

Voor wintertrekkings gebruik ik een neoair all seasons, R4.9 en 540g voor 183cm lengte. Voor zomertrekkings is dat een neoair, zonder bijvoegsels van een aantal jaar terug, R2.5 voor 400g, zelfde lengte.
    all seasons
    neoair

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik heb zelf de Xlite Women en heb die al gebruikt in vrij frisse omstandigheden in de zomer… Een sfeervol fotootje hieronder. Het zal dus voldoen voor je beoogde doeleinden. In de winter gebruik ik wel mijn Exped Synmat 7 voor extra isolatie.

Woubeir
    Deelnemer

Welke Prolite Plus ?

Hoe is die stuk gaan trouwens, want op bepaalde problemen durft CD een heeeeeeeeeeeel lange garantie geven ?

Liz
    Deelnemer

Dat ziet er inderdaad behoorlijk fris uit Debbie!  Goed om te horen 🙂 Bij wat voor temperaturen heb je met de Xlite nog ok geslapen? En heb je dan een veel dikkere slaapzak bij je dan ik heb?

@Bergkonijn
    : voor nu hebben we alleen concrete plannen voor zomertrekkingen. In de toekomst zou ik wel graag een keer naar de Himalaya willen, en ik vraag me af of ik dan niet wel een XTherm nodig heb? Ik wil het liefst één matje kopen en niet meerdere.

@Woubeir
    : ik had de Prolite Plus Regular. Ik weet niet precies hóe die stuk is gegaan, maar er zit een lek. Ik kan m nog wel opblazen, maar gedurende de nacht wordt de mat steeds leger en lig ik uiteindelijk half op de grond. Ik moet er nog wel mee terug gaan en hoop dat het binnen de garantie valt en dan ga ik vragen of ik m mag omruilen voor de NeoAir.

Woubeir
    Deelnemer

Een regular;  R-waarde daarvan  3,8. Dan moet die Xlite Medium ook wel volstaan.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Het is altijd afwegen. Als je 1 maal naar de himalayas gaat; zou je dan niet 2 matjes opeen leggen en de rest van de tijd het extra gewicht van een wintermat niet meedragen in de zomer?
    Dat is hoe ik het zou doen. Als je daarentegen veel trektochten in winter/koude gaat doen is het weer een ander verhaal.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het was serieus aan het vriezen, maar ’t is nu niet dat ik ’s nachts opsta om de temperatuur te meten. Ik heb wel een warme slaapzak met comfort -5°C. We slapen ook onder de tarp, dus dat is wat frisser dan een tent.

Als je nog geen wintermatras hebt, zou ik voor de Xterm gaan. Dan heb je meteen iets dat je in alle seizoenen kan gebruiken. Die matras weegt nog geen 100 gram meer, tenzij je een echte grammenjager bent natuurlijk en daar over valt.

Een opmerking in de marge, ik vind mijn Exped (verticale pijpen) wel nog altijd comfortabeler liggen dan de TaR (horizontale pijpen). Vandaar dat ik wel blij ben dat ik in de winter (met typisch langere nachten) de Exped kan gebruiken.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Om Tom’s vraag in herinnering te brengen: ben je zijslaper of niet?

M.b.t. de Himalaya:
    – Als je daarmee de Nepalese trekkingregio’s bedoelt waar men zonder – dure – permits mag wandelen: slaapmatrasvraagstuk is zonder voorwerp. Daar is ’teahouse trekking’ de norm, dus met iedere dag een comfortabel bed.
    – Als je daarmee Ladakh bedoelt, dan zit je safe met een zomersysteem (Ladakh is een zomerbestemming, heel zeldzame uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).

Misschien kan mijn slaapsysteem insprerend werken (zomersysteem):

– vooraf: ik ben een zijslaper, die s’nachts van zijligging wijzigt. Bijgevolg heb ik nood aan (a) extra comfort en (b) een breed systeem
    – XLite large (voornaamste reden:  60cm breed)
    – Onder de laagste helft een dun 0,6cm foam matje (Decathlon), dat ook onderdeel vormt van mijn rugzak (Zpack Arc Blast), en ook dienst doet als zitmatje tijdens wandelpauzes.
    – Onder de bovenste helft een Prolite XS

Uitgangspunten:
    – comfort (zie eerder)
    – bescherming tegen lekken
    – lichtgewicht doch enigszins comfortabel reservesysteem (… en dus ook gemoedsrust), ingeval mijn XLite het begeeft en niet herstelbaar blijkt te zijn.

De XLite zal deze zomer hoogstwaarschijnlijk vervangen worden door één van Sea To Summit’s nieuwe Ultralight matrassen (want, de large is nog breder dan de XLite (… dus eigenlijk te koop).  De lage R-waarde van de niet-geïsoleerde versie wordt opgevangen door mijn ‘reservesysteem’).

Woubeir
    Deelnemer

De XLite zal deze zomer hoogstwaarschijnlijk vervangen worden door één van Sea To Summit’s nieuwe Ultralight matrassen

Zou wachten tot er genoeg reviews zijn, want het comfort schijnt tegen te vallen (zeker voor zijslapers; de grond door de mat voelen en zo).

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik ben ook een zijslaper, en heb genoeg aan het comfort van een Xlite. Als ik terugdenk aan de dagen dat ik op een foammatje moest slapen en mijn heupen pijn deden, dan is zo’n luchtmatrasje echt wel een hele verbetering. Het ligt bovendien nog iets comfortabeler dan de Prolite omdat het nog wat dikker is.

Ik heb in het begin al eens één klein lekje gehad met de Xlite, maar heb het gelukkig wel kunnen detecteren en plakken op mijn tocht zelf. Dat is niet altijd zo evident, zeker niet bij een Prolite. Daarna al heel veel goeie nachten gehad. ‘k Heb de indruk dat het met de duurzaamheid best meevalt en die reactie heb ik ook al van andere hikers gehoord o.a. Willem Vandoorne.

Woubeir
    Deelnemer

Misschien wel één van de belangrijkste problemen van de NeoAir’s is dat de effectieve breedte ongeveer een 5 cm. minder is dan de geclaimde breedte door ‘baffle collapse’ aan de uiteinden van elke tube. Nu, dit is gemeld aan CD en die hebben de neiging effectief iets te doen met feedback dus misschien (hopelijk) ook met dit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.