HOME FORUM Wandelgebieden ski trekking: Sarek

Tags: 

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Nog een dikke maand dan vertrek ik samen met Veerle en Matti naar Ritsem
    om van daaruit een tocht te doen richting Kvikkjokk of Saltoluoka (kortst bij en amper bosgebied).
    Tal van routes al naast elkaar gelegd om een alternatief achter de hand te hebben mocht het anders lopen
    dan gehoopt. Het weer kan een spelbreker zijn, de mens kan ziek worden onderweg.
    Misschien nog belangrijker item gaat mijn leercurve zijn omdat dit een eerste tocht op de latten zal zijn.
    Van een stuk van de route had ik graag eens via de uitleg van een expert mij een visuele voorstelling willen maken
    wat ik te verwachten heb.(steilte, sneeuwophopingen in de bossen…)
    Door Rapadalen loopt een route tot Akse om dan over te gaan op de kungsleden winterroute naar Kvikkjokk.
    Langer maar relatief vlak
    Er is ook een doorsteek vanaf Lulep Spadenek een route tegen de Z flank van Rapadalen richting Renvaktarstuga om dan via Parek richting Kvikkjokk.
    http://kso.lantmateriet.se/?e=627664&n=7454356&z=8
    Het is die laatste optie waar ik anderen hun gedacht over wil horen.
    Ik heb zelfs geen idee vanaf de kaart gezien of je rechts of links van de kloof de berg op moet. Ter plaatse wordt het meestal duidelijker maar toch…met ski en pulka de helling op ?
    Om het geheel wat op te smukken enkele linken van anderen hun tocht in dit gebied

http://www.sirdar.de/Reisen/Schweden_2013/sarek.html
    http://www.unmondedaventures.fr/ma-nouvelle-aventure-2013-traversee-hivernale-du-sarek-en-solitaire-et-en-autonomie/
    http://www.positionjokkmokk.se/eng/default.asp?UID=328&menu_item=1
    http://www.wolverineavontuurlijkereizen.nl/skitrekking_nationaal_park_sarek.html

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ivo,

Dat is een veelgebruikte route. Toen wij door Rapadalen schuifelden, hebben we 1 team met pulka’s langs daar “den hoek zien afsteken”. Het is niet zo steil. Met stijgvellen moet dat lukken.

Wanneer exact zijn jullie ter plaatse?

Wij zitten in Sarek tussen 7 en 19 april.

Suerte!

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Steve, tss 16 en 25 maart zouden we ons ergens middenin of aan de rand van Sarek moeten bevinden.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Met het kleine beetje langlauf- ervaring dat ik in Noorwegen heb opgedaan, kan ik het volgende zeggen. Je kunt op langlauf-ski’s wel een lichte verhoging in het terrein overwinnen met de visgraat-techniek. Maar met een beetje belading, rugzak of pulka, wordt dit moeilijk tot onmogelijk. Dan zijn goede stijgvellen een uitkomst.

Soms kan de sneeuw  zo verijst zijn, dat op het horizontale vlak alles wegglijdt. Dan heb je iets met metalen punten nodig om over je schoenen aan te trekken. En intussen mogen de ski’s even  rust nemen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Mijn gedacht:

De route langs Gadokvagge omhoog, het Ijvvarlahko plateau over en via Parek naar Kvikkjokk is op zich denk ik landschappelijk zeker meer de moeite dan via Laitaure de winterroute van de Kungsleden op te gaan zoeken. Omhoog gaan langs de Gadokjahka kan langs beide kanten. Ik heb een foto waarop je een goed overzicht hebt van de klim. Zal je die nog doorsturen Ivo. De kortste route is langs de zuidoostkant van de rivier omhoog gaan. Via de andere kant zal je genoodzaakt zijn om tot voorbij de brug te gaan over de rivier (nabij die samihut/renvaktarstuga) vermits de rivier heel die tijd in een onoverbrugbare canyon ligt tot ongeveer een 100-tal meter ten westen van de brug. Die route optie is dus langer maar heeft nog iets mooier uitzicht over Rapadalen in het begin en je komt dichter aan de voet van de bergen van Gadok en Parte massieven wat je bij mooi weer zeker een hoogtepunt zult vinden uit de tocht. De route die je dan best verder volgt loopt mijns insziens net ten noorden van Unna Jiertta langs om dan niet te vroeg naar Parek af te dalen (om zo veel mogelijk struikgewas / mogelijke kartonsneeuw te mijden). Van Parek naar de Kungsleden is het mikken naar de dip tussen Lulep Varddo en Tjoallta, afdalen naar Stuor Dahta, het meer over skiën tot de zuidelijkste punt en dan zal je de Kungsleden scooter track wel snel vinden.

Wat sneeuwcondities betreft mag je standaard denk ik het volgende verwachten. Op de klim Rapadalen uit wellicht nogal wat poedersneeuw, maar vermits het berkenbos hier niet zo dicht is valt het hier mogelijk nog wel mee, al riskeer je misschien ook kartonsneeuw aan te treffen. Indien je diepe poedersneeuw hebt, neem je je pulka op de rug. Als dat niet lukt zal je je tijd moeten nemen en elkaar helpen. Een pulka omhoog trekken door poeder- of kartonsneeuw is namelijk het moeilijkste dat er is. De boomgrens ligt standaard rond 700m. Eenmaal daarboven zal je meestal harde sneeuw aantreffen waarover het probleemloos skiën zal zijn, tenminste als je bij eventuele zastrugivelden voldoende evenwichtsgevoel hebt. Op het Ijvvarlahko plateau en boven Parek vind je dan ook heel wat plekken met lage struikbegroeiing terug. Dit zouden plekken kunnen zijn waar je in plaats van harde dragende sneeuw wel eens eerder kartonsneeuw kunt aantreffen (niet dragend genoeg, je zakt constant door de dunne korst en wie spoort moet met zijn schenen constant de harde bovenlaag doorbreken als een ijsbreker). Die plekken met struikbegroeiing zijn mooi aangegeven op de fjällkaarten. Moest je onderweg op die plekken kartonsneeuw aantreffen, bedenk dan dat de kans groot wordt dat je harde sneeuw en dus veel gemakkelijker skicondities kunt aantreffen als je een route uitstippelt die zoveel mogelijk die struikvelden vermijdt. Te Parek kan je in een oud samihutje slapen. Ten zuiden van Parek zoek je zoveel mogelijk de harde sneeuw op op de meren. Nabij Lulep Varddo kom je dan weer tussen de berken terecht en zal de harde sneeuw plots weer overgaan in diepe poedersneeuw, maar de afdaling die dan volgt naar het meer mag in principe geen te grote moeilijkheden kennen (met pulka afdalen door poedersneeuw is zo niet het probleem). Is je techniek niet voldoende, doe het dan in zigzags.

In elk geval is deze route optie een serieuze navigatieproef moest het slecht weer zijn of je met stuifsneeuw te maken hebben. Bij mooi weer komt die anderzijds wel compleet tot zijn recht.

De andere optie om via Laitaure sneller de winterroute van de Kungsleden op te zoeken zal gemakkelijker zijn (betere slecht weer optie) in de veronderstelling dat je over het volledige traject van de Kungsleden al een scooter of skispoor hebt. Landschappelijk zal het eentonig worden omdat je constant in het woud zit.

Ik zou in elk geval deze winter voorzichtig blijven met over de rivieren te skiën gezien de winter in Lapland al vrijwel constant extreem zacht is verlopen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Amai,
    dat waren wel heel veel woorden maar erg waardevolle.
    Bedankt
    Ik ken de hoek bij Parek in de herfst. Hier schrijf je een ander verhaal.
    Het zal een heel andere tocht worden in hetzelfde gebied dat is wel zeker.

steve
    Sleutelbeheerder

Ivo, Veerle,

Ik wacht vol spanning op jullie eerste feedback.
    Welke route hebben jullie genomen?
    Hoe was de sneeuw?
    Hoe waren de rivieren en meren?

Nog 12 dagen en wij ook weg…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Eigenlijk hebben we heel goed weer gehad in vergelijking met de week voor ons vertrek.
    In die week heeft zo goed als iedereen af moeten haken die een tocht wilde ondernemen.
    Een storm die verschillende dagen heeft geduurd met winden boven de 120 km/uur
    maar toch is van ons plan niet veel in huis gekomen.
    Vanaf ritsem zijn we tot aan de voet van de Nijak geraakt maar zijn dan teruggekeerd.
    Soms wordt het eigen breekpunt sneller bereikt dan gedacht.
    Dat kan mentaal, fysiek of materiaaltechnisch zijn.
    Giet alles nog wel in een verslag.
    Tot dan waren de temperaturen vrij diep gegaan (beetje afhankelijk van de plek tot -24°C
    Dus terug naar ritsem om dan naar Saltoluokta te gaan.
    Met veerle nog een 4 daagse gedaan (over pietsaure meer, rond Slugga richting Sitojaure om bij sitojaurestugorna terug af te spreken met Matti)
    Slechte kwaliteit van sneeuw doordat de ijslaag op veel plaatsen was komen bloot te liggen (van een eerdere periode van zachte temperaturen met regen).
    Saltoluokta geroemd om zijn goed restaurant dus we zijn daar eens goed gaan eten.
    Rapadalen was blijkbaar vlot door te trekken afgaand op het verhaal van anderen die we hadden ontmoet.
    Het ijs op Pietsaure moest zich bij zijn uitloop in het westen geregeld eens zetten onder ons gewicht onder een doffe luide knal. Best spannend.
    Buiten de ingedamde meren met hun fluctuerende waterspiegel waren er geen moeilijkheden. Bij ons vertrek naar huis waren de temperaturen weer vrij zacht.
    Een tip: de plastiek zakjes in de bus zijn van heel goede kwaliteit om te gebruiken in de schoenen.
    Gevlogen met sn brussels en niets bij moeten betalen voor de pulka’s.

steve
    Sleutelbeheerder

Hey Ivo,

Bedankt voor de update! Ben benieuwd naar het verslag!

Wat was de vriesstatus van de rivieren Sluggajakha, Liehtjitjavre en het Sitojaure-meer?
    En hoe was de sneeuw op die brede dalen in vergelijking met smallere dalen (vb. Sudduoadna)?

Grts
    Steve

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sitojaure had een heel stevig ijslaag en dat zal ook zo zijn voor die andere meren in het noordwesten.
    Alleen die ingedamde meren boven Saltoluokta hebben de naam om gevaarlijk te zijn.
    Sluggajakha hebben we niet op de voet gevolgd maar we zijn hoger gebleven in het ronden van Slugga.
    Ik vrees dat ik niet veel sneeuwvergelijkingen kan maken.
    “Sudduoadna” vind ik zelfs niet terug op de kaart
    Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat jullie er zijn, de omstandigheden wel eens compleet anders zullen zijn.
    Ik zie dat het weer wat winderig gaat worden de komende dagen en dat er sneeuw bij gaat komen.
    De weerman zit dacht ik nog steeds in schotland
    Mochten we elkaar niet meer horen,
    goede reis

steve
    Sleutelbeheerder

Merci Ivo!

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Steve,

Mocht je nog niet weg zijn… wij hadden van Joery nog de raad gekregen om microspikes of lichte stijgijzers mee te nemen voor de mogelijk verijsde stijlere hellingen (af te dalen).

Nu heb ik die niet gebruikt maar mocht je ook geen skiafdaalheld zijn, zou ik ze toch weer meenemen.
    Er lagen heel dikwijls behoorlijk verijsde stukken. Zo’n microspikes wegen niet veel en zo’n pulka kan je wel vooruitduwen…

In elke geval een fijne reis!

steve
    Sleutelbeheerder

We hebben zoiezo Kathoola’s mee. Zaterdag vertrek. Whoooop whooop.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.